روند کاهش حجم مخزن سد زاینده‌رود متوقف شده است

سخنگوی صنعت آب گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تأمین آب شرب پایدار تمام استان‌ها بدون مشکل انجام می‌شود، پایتخت نیز دوران اوج مصرف را پشت سر گذاشت و اکنون شرایط تأمین آب کل کشور نرمال است.

به گزارش ایمنا، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی کشور، اظهار کرد: میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور اکنون ۳۶ درصد است، ۱۷.۸ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها موجود است که نسبت به سال گذشته یک درصد مثبت ارزیابی می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال آبی نزدیک به دو میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای کشور شده که نسبت به سال قبل چهار درصد مثبت بوده، با کنترلی که روی خروجی‌ها صورت گرفت، تاکنون میزان خروجی پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

۱۷ درصد سدهای تهران پر است

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: سدهای تهران درحال‌حاضر ۱۷ درصد پرشدگی دارند که نسبت به سال قبل کاهش حجمی معادل ۲۰ درصد دارند.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه این ۳۶ درصد پرشدگی نباید با صددرصد حجم مخزن مقایسه شود، گفت: اکنون در پاییز قرار داریم و طبیعتاً بارش‌های پاییزه و در ادامه آن، بارش‌های زمستانه می‌تواند بسیار کارگشا باشد. معمولاً ۴۵ درصد بارندگی کشور در زمستان اتفاق می‌افتد و مخازن از این طریق تغذیه بیشتر خواهند شد.

به گفته وی، به‌طورمتوسط در این مقطع زمانی مخازن سدها باید ۴۲ تا ۴۳ درصد پر بودند که اکنون اینگونه نیست و سدها ۳۶ درصد پر هستند.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در استان اصفهان سد زاینده‌رود بارش‌هایی را دریافت کرد و روند کاهش حجم مخزن سد متوقف شده و درحال‌حاضر ۱۱ درصد پرشدگی را در این سد شاهد هستیم، اظهار کرد: همچنین بارش‌های اخیر وضعیت مناسبی را در سدهای استان خوزستان به وجود آورد. سد کرخه و سیمره ورودی داشتند و روند کاهش تعدیل شده و امیدواریم با بارش‌های پیش رو در سد کرخه بازهم شاهد افزایش ورودی باشیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تقریباً در همه استان‌ها آب شرب پایدار تأمین خواهد شد، تصریح کرد: هیچ استانی وجود ندارد که در افق شش ماه و یا یک سال آتی مشکلی از نظر تأمین آب شرب داشته باشد لذا تمام برنامه‌ها دیده شده و طرح‌های اضطراری که اجرایی شده تقریباً محدودیت‌های تأمین آب شرب برطرف شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 620366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.