ساختار شهرداری‌ها باید در چارچوب استراتژی‌های تخصص‌محور باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: اصلاح ساختار شهرداری‌ها و قوانین موجود در چارچوب استراتژی‌های شهرمحور، محله‌محور، تخصص‌محور و فرآیندمحور امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود ساختار شهرها در قالب محلات، مناطق و شهرهای هویت‌یافته بازآفرینی شود تا برای شهروندان امروزی سکونتگاهی شایسته باشد.

فرانک باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در مسائل شهری منجر به بهبود وضعیت شهر و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مدیریت شهری می‌شود، از این‌رو مدیران ناگزیر به مشارکت دادن شهروندان در طرح‌ها و برنامه‌های شهری هستند که موجب بهبود وضعیت مدیریت و ارتقای کیفیت خدمات شهری می‌شود.

وی افزود: تشکیل شرکت‌های مردم‌نهاد در قالب شرکت‌های تعاونی متضمن مشارکت است، برای اعضای تعاونی منافع مادی در بر دارد و راه‌حل بهینه مشارکت شهروندان است.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به موانع مشارکت شهروندان در طرح‌های شهری، خاطرنشان کرد: ساختار جدید با موانع قانونی، نبود روش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان‌های موجود شهرداری‌ها و نبود مدل‌های کاری مواجه است.

باقری اضافه کرد: اصلاح ساختار شهرداری‌ها و قوانین موجود به نفع ساختار جدید در چارچوب استراتژی‌های شهرمحور، محله‌محور، تخصص‌محور و فرآیند محور امکان‌پذیر است و انتظار می‌رود ساختار شهرها در قالب محلات، مناطق و شهرهای هویت‌یافته بازآفرینی شود تا برای شهروندان امروزی سکونتگاهی شایسته باشد.

وی تصریح کرد: شهروندان با اصلاح ساختار فعلی محلات و مدیریت آپارتمان‌ها در قالب شرکت‌های مردم‌نهاد محلی، با اتکا به اصول هفت‌گانه شرکت‌های تعاونی سازمان‌یافته و در قالب کمیته‌های تخصصی محله، می‌توانند در حل و فصل مسائل محله خود اهتمام ورزند و با نهادهای مردمی بالادست منطقه و دیگر متولیان، ارتباط پویای تخصصی و سازمانی برقرار کنند.

این کارشناس شهرسازی گفت: شهروندان در چنین ساختاری می‌توانند نقش جدی و مؤثری ایفا کنند، این شرکت‌ها با سرمایه مردم شهر تشکیل می‌شود و منافع آن به شهروندان بازمی‌گردد؛ لذا ضرورت دارد ساکنان مسائل محله خود را مدیریت و بر عملیات اجرایی آن نظارت کنند.

کد خبر 620333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.