تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وهشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه» نوشت: شامگاه ۲۵ آبان‌ماه گروهی ناشناس در حوالی بازار مرکزی شهر ایذه به سمت مأموران نیروی انتظامی، بسیج و مردمی که در حوالی آنها بودند، آتش گشودند. در جریان این اقدام هفت نفر شهید و هشت نفر نیز مجروح شدند.

ساعتی پیش از این حادثه، آشوبگران حوزه علمیه این شهر را به آتش کشیده بودند.

این اقدام در شرایطی رخ داد که فراخوان‌های ضدانقلاب برای اعتصاب سراسری در روزهای بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم آبان‌ماه در کشور با استقبال نکردن بازاریان روبه‌رو شده بود.

با این حال این حادثه تروریستی در شهری که ساکنان آن از قوم بختیاری هستند پس از حوادث مشابه در شهرهای کردنشین، بلوچ‌نشین و مناطق آذری‌زبان نشان دهنده سرمایه‌گذاری بالای دشمنان برای فعال‌سازی و به خدمت گرفتن شکاف‌های قومی و مذهبی در مناطق مرزی برای تکمیل پروژه سوریه‌سازی کشور است.

اولین تصاویر از حادثه ایذه ساعتی قبل از جنایت نشان می‌دهد تروریست‌ها راکبان مسلح دو موتورسیکلت هستند که قبل از ارتکاب به جنایت با شلیک به سمت دوربین‌های نظارتی در سطح شهر تلاش دارند آنها را از دسترس خارج کرده و مانع ثبت اقدام تروریستی آن‌ها شود.

بررسی حساب‌های فضای مجازی نیز حکایت از هدایت لحظه به لحظه جنایت ایذه توسط تروریست‌ها در بستر اینستاگرام و صفحه‌ای به نام «قیام ایذه» دارد.

این صفحه که تا پیش از اغتشاشات اخیر با نام دیگری به هدایت اعتصابات کارگری در بوشهر مشغول بود، هدایت و تحریک لحظه به لحظه عملیات تروریستی ایذه را انجام داده بود.

این صفحه با حدود ۱۳۰ هزار دنبال کننده در لحظات پیش از اقدام تروریستی می‌نویسد: «یک نفر با کلت به سمت مأموران شلیک کرد! هر کس می‌تواند سلاح بیاورد.»

پس از مشخص شدن کشته شدن دو کودک ۹ و ۱۳ ساله در این جنایت، این دست صفحات با حذف خوشحالی خود، تیراندازی را به مأموران حافظ امنیت منتسب کردند.

روز گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری پنج شهید حادثه تروریستی در ایذه با حضور هزاران نفر از مردم و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

محسن رضایی دیروز در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی ایذه اظهار کرد: سه نفر از جنایتگران این حادثه که قصد فرار از مرز ماکو را داشتند، دستگیر و در حال انتقال به اهواز هستند و مردم ایران مطمئن باشند همه عوامل این حادثه جان‌سوز شناسایی و دستگیر خواهند شد.

وی افزود: از مسئولان قضائی تقاضا دارم افراد جنایتکار این حادثه تروریستی را به ایذه آورده و در ایذه در مقابل مردم این شهرستان مجازات و محاکمه بشوند تا بدانند ایذه قهرمان همیشه بر سر پای خودش است و با تقدیم کردن چند شهید خم نمی‌شود و مسیر تاریخی خودش را ادامه می‌دهد و در امر شناسایی این مجرمان هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تروریسم کور پس از شکست آشوب و اعتصاب» نوشت: هر روز که اهل آشوب فراخوان حضور خیابانی و اغتشاش میدانی می‌دهند، برنامه‌های متفاوتی هم برای شب در نظر می‌گیرند؛ ترور در امامزاده، آشوب در زندان، به رگبار بستن مردم، زیر گرفتن نیروهای حافظ امنیت با ماشین؛ این رویدادها و برنامه‌ریزی‌ها حاصل همراهی نکردن مردم است.

نه اینکه کسی با آن‌ها نیست، اما اکثریت مردم با آن‌ها نیستند و از سویی نظام هم تصمیم گرفته با خویشتنداری و بدون اسلحه گرم و سلاح جنگی با آن‌ها مدارا کند. حتی اکثریت دستگیر شدگان هم به دلیل رأفت دستگاه قضائی و نهادهای انتظامی و امنیتی، بدون محاکمه آزاد می‌شوند.

پس جریان آشوب برای گرم نگه داشتن این تنور، بر آتش خشونت می‌دمد. کشته‌سازی گسترده حاصل چنین تفکری است؛ می‌کشند و بر عهده جمهوری اسلامی می‌گذارند، آشوب می‌کنند و می‌گویند معترضیم، آتش می‌زنند و می‌گویند ما نبودیم؛ «کار خودشونه»!

روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان هم که به بهانه سالگرد وقایع آبان ۹۸ فراخوان داشتند، انتظار چنین وقایعی می‌رفت. در دو سال گذشته، هیچ‌گاه کسی به شکل خیابانی سالگردی برای وقایع پس از گرانی بنزین در آبان ۹۸ نگرفت، اما امسال اهل آشوب پی بهانه برای زنده نگه‌داشتن اغتشاشات خیابانی هستند. از این رو خود را مدعی همه اتفاقات و وقایع می‌دانند!.

در روزهایی که اهل آشوب فراخوان اعتراض داده بودند، درگیری‌های متعدد روی داد. سرهنگ حسن یوسفی از نیروهای اهل سنت فراجا در سنندج مورد حمله آشوبگران قرار گرفت و با ضربات متعدد چاقو و قمه به شهادت رسید.

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نسخه فوری علیه آلودگی هوا» نوشت: همزمان با انتشار هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شش استان کشور، نتایج تحقیقات جدید در کشور کانادا هم تأیید کرد که حتی رویارویی کوتاه‌مدت با ذرات بسیار کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌تواند عامل مرگ‌های زودرس باشد.

آن‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده است، به دلیل سکون هوا، غلظت آلاینده‌های جوی از یکشنبه _بیست‌ونهم آبان‌ماه_ تا سه‌شنبه _یکم آذرماه_ در شش شهر اراک، اصفهان، تبریز، ارومیه، کرج و تهران افزایش خواهد یافت و خروجی آن ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس و در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، در بعضی ساعات، برای تمام گروه‌ها ناسالم خواهد بود.

سال ۱۴۰۰ و ۲۱ هزار قربانی به صدور این اطلاعیه‌ها و هشدارها در پاییز و زمستان عادت کرده‌ایم و سال‌ها است همزیستی با هوای آلوده را پذیرفته‌ایم؛ البته یک همزیستی غیرمسالمت‌آمیز، چراکه طبق اعلام وزارت بهداشت، فقط در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار نفر از بزرگ‌سالان به دلیل آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فوت کرده‌اند.

آماری که نسبت به سال قبل آن، از افزایش حدود دو برابری فوت‌شدگان حکایت داشت و علتش، تغییر معیارها و استانداردهای جهانی در این سنجش اعلام شد.

حتی رویارویی کوتاه‌مدت با ذرات بسیار کمتر از ۲.۵ میکرون حالا تحقیقات علمی جدیدی که در دانشگاه مک‌گیل کانادا انجام شده است نیز درستی تغییر استانداردهای جهانی را تأیید می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که سالانه بیش از ۴.۲ میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات ریز آلودگی هوا (۲.۵ میکرون)، با مرگ زودرس روبه‌رو هستند.

طبق این تحقیق دانشگاهی منتشرشده در مجله Science Advances، حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض ذرات آلوده بسیار کمتر از ۲.۵ میکرون هم می‌تواند سالانه منجر به مرگ زودرس ۱.۵ میلیون نفر در جهان شود.

با این تحقیقات علمی، اجرایی شدن قانون هوای پاک در کشور ما هم دوچندان اهمیت خود را نشان می‌دهد؛ قانونی ۵۶ ماده‌ای که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اجرای ۲۲ ماده آن ضعیف، ۱۷ ماده متوسط و فقط اجرای ۱۷ ماده آن خوب برآورد شده است و به طور کلی دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون هوای پاک و آئین‌نامه فنی آن عملکرد ضعیف رو به متوسط داشته‌اند.

پیشنهاد ۱۵ راهکار کم‌هزینه و زودبازده حالا اگرچه همچنان باید به اجرایی شدن این قانون امیدوار بود و آن را مطالبه کرد، اما به نظر می‌رسد حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم چندان امیدی به آن ندارد و به همین دلیل در پژوهشی جدید، ۱۵ راهکار کم هزینه و زودبازده را برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرده است؛ راهکارهایی که گفته می‌شود در شهری مانند تهران می‌تواند حداقل ۲۷.۸ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و ۱۹.۶ درصد از انتشار ذرات معلق آلاینده بکاهد.

تروریسم رسانه‌ای علیه ایذه

کد خبر 620285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.