۲۱ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد از ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد برای ۲۱ درصد از دانش‌آموزان استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محبوبه وفائیان امروز _پنجشنبه بیست‌وششم آبان‌ماه _در نشست خبری با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم و تلاش شده است با توجه به ضرورت توجه بیشتر به نوجوانان و جوانان در زمینه آگاه‌سازی، این برنامه‌ها به صورت مستمر برگزار شود.

وی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یک دستگاه هماهنگ کننده و پس از آن نظارتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، فعالیت‌های اجرایی وظیفه این دستگاه نیست و تمام برنامه‌هایی که انجام می‌دهیم به دلیل ضرورت‌های موجود و همکاری نکردن بعضی دستگاه‌ها با این نهاد است.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد خاطرنشان کرد: امسال در راستای پیشگیری از اعتیاد با آموزش و پرورش و دانشگاه تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده‌ایم که در آموزش و پرورش توانمندسازی دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه و دوره دوم مقطع ابتدایی در دستور کار قرار گرفته است.

وفائیان تصریح کرد: این برنامه‌ها با سرفصل‌هایی همچون آموزش نه گفتن، رفتارهای خود مراقبتی، توانایی حل مسئله و مدیریت هیجان‌ها انجام می‌شود که بخشی از این سرفصل‌ها در کتاب مهارت‌های زندگی قرار گرفته و قسمتی از آن از طریق برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه در مدرسه طرح‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تقریباً جمعیت ۲۱ تا ۲۲ درصدی از جمعیت دانش‌آموزان کل استان را تحت پوشش این برنامه‌ها قرار داده‌ایم، تاکید کرد: یک رویداد فرهنگی هنری در تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش گنجانده شده و رشته‌های مختلف هنری از پادکست، تئاتر، روزنامه، عکس، کاریکاتور، روزنامه دیواری، نقاشی، داستان‌نویسی و موارد مختلف دیگر در این جشنواره دیده شده است.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد اضافه کرد: امسال یک اقدام به فعالیت‌های مشترک این ستاد با آموزش و پرورش اضافه شده که شامل مداخله دادن انجمن‌های اولیا و مربیان به سرفصل‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و آموزش و پرورش در سراسر کشور باید انجمن‌های اولیا و مربیان خود را به سمت سرفصل‌های آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد برای والدین ببرند.

وفائیان ادامه داد: در دانشگاه‌ها نیز طرح پیام در حوزه آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی دانشجویان در دانشگاه‌ها انجام می‌شود و در کنار این طرح، جشنواره دانشگاه پاک در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: استان یزد برای چهارمین سال متوالی برگزار کننده همایش علمی پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر صنعتی بوده است و ذیل جشنواره دانشگاه پاک این همایش را به صورت تخصصی برگزار می‌کند.

دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد تاکید کرد: ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد خانه پیشگیری از اعتیاد را در مرکز مشاوره امام حسین (ع) و با همکاری آموزش و پرورش استان ایجاد و تجهیز کرده و منتظر انتخاب مدیر این مرکز است تا پس از تحویل تجهیزات به مدیر جدید فعالیت‌ها آغاز شود.

وفائیان تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ آخرین دوره آموزشی تربیت کادر تخصصی پیشگیری از اعتیاد داشتیم که ویژه روحانیون در استان یزد برگزار شد، اما امسال هنوز برنامه‌ای در این زمینه برگزار نشده است.

وی افزود: در حال حاضر کادر تخصصی پیشگیری از اعتیاد استان یزد که آموزش‌ها را به صورت دقیق و کامل دریافت کرده باشند، کمتر از ۱۵۰ نفر است.

کد خبر 620115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.