حمله تروریستی در ایذه و اصفهان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وششم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله تروریستی در ایذه و اصفهان» نوشت: حمله تروریستی در شهرستان ایذه استان خوزستان منجر به شهادت پنج نفر از مردم و زخمی شدن شمار دیگری از افراد شد.

این حادثه در پی ورود یک تیم تروریستی به بازار مرکزی ایذه و تیراندازی به سمت مردم با سلاح کلاشنیکف رقم خورد.

همچنین فارس گزارش داد که تروریست‌ها دو تیم موتور سوار بودند که مردم و نیروهای امنیتی را به رگبار بستند.

این حمله تروریستی پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی و در حالی اتفاق افتاد که حوالی ساعت ۱۷:۳۰ دیروز افرادی به‌صورت پراکنده و در دسته‌های ۴۰ تا ۵۰ نفره در برخی نقاط شهر ایذه به‌ویژه در چهارراه هلال‌احمر تجمع و ضمن سردادن شعارهای هنجارشکنانه اقدام به سنگ‌پراکنی به عوامل انتظامی کرده بودند.

در حاشیه همین تجمعات محدود بود که راکبین دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی کلاشنیکف ضمن تیراندازی به سمت مردم و مأموران حافظ امنیت موجب شهید و مجروح شدن بیش از ۱۵ نفر شدند که حال برخی مصدومان وخیم است.

تا ساعت تنظیم این گزارش پنج نفر در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.

تصاویر دیگری نیز نشان می‌دهد آشوبگران با سوءاستفاده از وضعیت هرج و مرج به حوزه علمیه شهر ایذه حمله کردند و ساختمان این حوزه را به آتش کشیدند.

آشوبگران ضمن سردادن شعارهای ساختارشکنانه به برخی دیگر از اماکن دولتی حمله کردند و موجب وارد آمدن خسارت به اموال بیت‌المال شدند.

در تجمعات ساختارشکنانه شب گذشته ایذه پرچم جمهوری اسلامی ایران مورد هتک اغتشاشگران قرار گرفت.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با خبر تلویزیون، با اشاره به برخی از جزئیات حمله تروریستی شب گذشته، اعلام کرد که پس از حضور نیروهای انتظامی، آرامش به شهر ایذه بازگشت.

همچنین شب گذشته در پی حمله تروریستی دو راکب موتورسوار به سمت مدافعان امنیت دو نفر در اصفهان به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر مجروح شدند.

حمله تروریستی در ایذه و اصفهان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امیرعبداللهیان: آمریکا همین ۷۲ ساعت پیش پیغام داد» نوشت: آمریکا و سه دولت اروپایی دست به کار صدور قطعنامه علیه ایران در نشست آژانس شده‌اند؛ کاری که ایران بلافاصله به آن جواب داد و اعلام کرد سفر مقام‌های آژانس به تهران «در دستور کار نیست»، در پشت صحنه اما، پیغام و پسغام‌ها برای مذاکرات احیای برجام در جریان است.

وزیر امور خارجه ایران برای چندمین بار در هفته‌های اخیر گفته که تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا «به طور مستمر» ادامه دارد، آخرین تبادل پیام با آمریکا ۷۲ ساعت قبل انجام شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب گفت که تمرکز آمریکا تلاش برای دستیابی به توافق جهت احیای برجام «نیست که به جلو نمی‌رود، بلکه (تمرکز روی) آن چیزی است که در ایران می‌گذرد.»

برخی منابع رسانه‌ای در آلمان، صحبت‌های مالی را تعبیر به «مرگ برجام» کرده‌اند ولی مالی در همین گفت‌وگو از باز نگه داشتن «روزنه دیپلماسی» برای موقعی که «زمان آن برسد» صحبت کرد.

حالا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه از کوشش آمریکا برای باز نگه داشتن «روزنه دیپلماسی» صحبت کرده و گفته «آمریکایی‌ها از طریق برخی وزرای خارجه به ما پیام می‌دهند که درباره برجام شتاب دارند. آخرین تبادل پیام با آمریکا ۷۲ ساعت قبل انجام شده. (است.)»

او صحبت‌های رابرت مالی را که گفته «برجام اولویت ما نیست» تعبیر به «ریاکاری» کرده و گفته که «آمریکایی‌ها با تحریکاتی در اغتشاشات و کف خیابان، می‌خواهند اعمال فشار کنند تا از خطوط قرمز عبور کنیم.»

این برای چندمین بار است که طی هفته‌های اخیر، وزیر خارجه ایران از تداوم پیغام و پسغام‌های آمریکا برای احیای برجام صحبت می‌کند.

در صورت صحت صحبت‌های امیر عبداللهیان که عدم‌تکذیب رسمی آن از طرف آمریکا تا حد بالایی صحت آن را نشان می‌دهد، برخی حدس و گمان‌ها حاکی از تفاوت موضع اعلانی و اعمالی دولت بایدن در برخورد با ایران است.

ناظران می‌گویند دولت دموکرات بایدن تحت فشار کم‌سابقه اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج، مجبور شده است از رویدادهایی که آن را «اعتراضات مردمی» خوانده، حمایت کند ولی همزمان محتاط است این حمایت‌ها به سطحی نرسد که دولت ایران را مجبور به گسترش برنامه هسته‌ای یا حتی ترک میز مذاکره کند، به همین دلیل رابرت مالی در صحبت‌های دوشنبه شب، ضمن تأکید بر باز نگه‌داشتن روزنه دیپلماسی گفت: «اگر ایران تصمیم بگیرد از حدود جدید در برنامه اتمی خود عبور کند، پس جواب ما هم قطعاً متفاوت و هماهنگ با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود. هیچ جادویی هم در یافتن فرمول جدیدمان نخواهد بود.» «فعلاً» سفر بی سفر! تلاش آمریکا و سه دولت اروپایی برای صدور قطعنامه آژانس در نشست شورای حکام، بخشی از رویکرد علنی فشار بر ایران است؛ کاری که دولت بایدن برای متقاعد کردن اپوزیسیون ایرانی به آن نیاز دارد.

دو دیپلمات سه‌شنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفتند که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای در شورای حاکم آژانس هسته‌ای به جریان انداخته‌اند که ایران را به دلیل همکاری نکردن با آژانس محکوم می‌کند.

ایران اوایل این هفته بعد از مذاکرات نه چندان مثبت در وین، با سفر بازرسان آژانس به این کشور موافقت کرد ولی دیروز با قطعی شدن قطعنامه آژانس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که «فعلاً سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست.»

اسلامی که دیروز پس از جلسه هیئت دولت ایران صحبت می‌کرد، گفته است: «پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد، می‌دانند حقیقت ندارد و از نظر ایران مردود است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته «آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن‌نیت می‌داشتند و قرار بود مذاکرات را تداوم بخشند، طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.»

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در موضعی که به نظر می‌رسد برای تلطیف فضاست، دیروز گفت: اگر قطعنامه‌ای هم نباشد من از ایران خواهش می‌کنم با ما همکاری کند.

حمله تروریستی در ایذه و اصفهان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تولید ثروت و کیفیت زندگی» نوشت: در افق زمانی سال ۱۴۱۲، «پیشرفت‌های فناوری نانو در کشور ما، با تأثیرگذاری در آبادانی کشور و تولید ثروت، موجب بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی می‌شود»؛ این چشم‌اندازی است که در سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو تعیین شده، سندی که در جلسه سه‌شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

بررسی فناوری نانو کمی تخصصی و پیچیده است؛ اما تعریف ساده‌اش این‌که، می‌توان مواد را در ابعاد نانومتری ساخت و تغییراتی در آن ایجاد کرد و کارایی و عملکرد آن را ارتقا داد.

درباره ظرافت و تخصص ویژه فعالیت در این فناوری هم همین بس که بدانیم، یک نانومتر، یک‌میلیاردم متر است.

این میزان دقت و اثرگذاری به خوبی مشخص می‌کند که کاربرد فناوری نانو می‌تواند بسیار گسترده باشد از صنعت خودرو و ساختمان بگیرید تا داروسازی، از صنعت نفت و گاز تا کشاورزی.

در کشور ما از سال ۷۹ فعالیت در حوزه نانو رسمیت یافت و در سال ۸۲ ستاد ویژه توسعه این فناوری تشکیل شد.

مرداد ۸۴ زمانی بود که اولین سند ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو (١٣٩٣-۱۳۸۴) به تصویب دولت وقت رسید و تلاش‌ها برای «ارتقای علمی جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو»، «توسعه، تأمین و تربیت نیروی انسانی و متخصصان فناوری نانو» و «تأمین زیرساخت‌های توسعه فناوری نانو» با جدیت بیشتری دنبال شد.

سند ۱۰ ساله دوم توسعه فناوری در ایران هم در ۲۹ آذر ۹۶ تصویب شد تا در ادامه مسیر طی‌شده در سند اول، تحقق هدف‌های مهم‌تری نیز دنبال شود، از جمله: «تجاری سازی فناوری‌ها»، «صنعتی‌سازی و تولید محصولات نانو»، «بازاریابی بین‌المللی، صادرات محصولات و فناوری» و «توسعه همکاری علمی، فناوری و صنعتی در سطح بین‌المللی.»

و حالا با تصویب سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو، افق ۱۴۱۲ برای تحقق چشم‌اندازی جدید هدف گرفته شده است.

طی این سال‌ها، عملکرد ما در حوزه توسعه علم نانو و انتشارات مقالات علمی این فناوری بسیار خوب بوده، به‌طوری که از رتبه ۵۷ در سال ۲۰۰۱، به رتبه چهارم جهان با انتشار ۱۱ هزار و ۱۹۶ مقاله رسیده‌ایم (بعد از چین، آمریکا و هند) و پنج سال است همین جایگاه مهم را حفظ کرده‌ایم.

این هم جایگاه برخی دیگر از کشورها: ژاپن هفتم، عربستان هشتم، انگلستان نهم، پاکستان شانزدهم، ترکیه هجدهم، تایوان بیستم.

حمله تروریستی در ایذه و اصفهان

کد خبر 619928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.