آیا سرطان پانکراس جزو ۱۰ سرطان شایع است؟

فوق‌تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سرطان پانکراس جزو سرطان‌های شایع محسوب نمی‌شود، گفت: شیوع سرطان پانکراس در دنیا در حال افزایش است، اما سرطان پانکراس جزو ۱۰ سرطان شایع کشور و اصفهان نیست.

الهام تابش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص سرطان لوزالمعده اظهار کرد: پانکراس یا لوزالمعده ارگانی در بدن است که در پشت معده قرار گرفته و از قسمت سر، تنه و دم تشکیل شده است، حدود ۱۵ سانتی‌متر طول دارد و گلابی شکل است و دو فعالیت مهم برای بدن انجام می‌دهد، یکی تولید آنزیم‌هایی که به هضم غذا کمک می‌کنند، همچنین هورمون‌هایی مانند هورمون انسولین تولید می‌کند، از این رو به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند.

وی ادامه داد: پانکراس از دو بخش برون‌ریز و درون‌ریز تشکیل شده است؛ بخش برون‌ریز و درون‌ریز هردو ممکن است دچار سرطان شوند، سرطان بخش برون‌ریز شایع‌تر و از نوع آدنوکارسینوم است، تومور در بخش درون‌ریز نیز ممکن است رخ دهد از جمله انسولینوما، اما شایع نیست.

این فوق‌تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سرطان پانکراس جزو سرطان‌های شایع محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: شیوع سرطان پانکراس در دنیا در حال افزایش است، اما جزو ۱۰ سرطان شایع کشور و اصفهان نیست، در حال حاضر در ایران و کشورهای توسعه‌یافته سرطان روده در حال افزایش است.

شیوع سرطان پانکراس در مردان بیشتر از زنان است

وی تاکید کرد: به طور معمول شیوع سرطان پانکراس در مردان بیشتر از زنان بوده، همچنین ممکن است در نژادهای خاص نیز شیوع بیشتری داشته باشد؛ کشورهایی که به لحاظ اقتصادی پیشرفته هستند، شاهد شیوع بیشتری از سرطان لوزالمعده نسبت به سایر کشورها هستند که شاید به دلیل رژیم غربی (غذاهای پرچرب)، مصرف چربی فراوان و الکل باشد.

تابش گفت: مصرف سیگار و الکل، چاقی و اضافه وزن از جمله ریسک‌فاکتورهایی است که باعث ابتلای افراد به سرطان پانکراس می‌شود، به عنوان مثال بیماری که سیگار مصرف می‌کند تا چهار برابر ریسک ابتلاء به این سرطان را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: جمعیت جهان رو به چاقی است و شاید علت افزایش سرطان پانکراس در دنیا همین باشد، مصرف رژیم غربی، گوشت فراوان، غذاهایی با فیبر کم، مصرف نکردن میوه و سبزیجات از جمله ریسک فاکتورهای این نوع سرطان است.

این فوق‌تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: با افزایش سن، ریسک ابتلاء به سرطان پانکراس نیز افزایش می‌یابد، این سرطان در مردان از ۶۵ تا ۶۹ سال و در زنان از ۷۵ تا ۷۹ سال شایع‌تر بوده، این در حالی است که این نوع سرطان در سنین پایین کمتر رخ می‌دهد.

کد خبر 619905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.