۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
جشنی برای پاسداشت دانایی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی کتاب کمتر در سبد خانوارها قرار دارد، گفت: می‌توان با تأمین کتب موردنیاز مردم در کتابخانه‌ها و تسهیل دسترسی آنها به کتاب و برگزاری رویدادها و مسابقات کتابخوانی به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام مهروی‌پور در مراسم تجلیل از کتابداران شهر اصفهان و جشن ۲۰ سالگی کتابخانه مرکزی، اظهار کرد: طی جلساتی که با معاون فرهنگی شهردار اصفهان برگزار شد، برای تجهیز و ترمیم کتابخانه مرکزی مصوبات خوبی داشتیم و این کتابخانه می‌تواند نماد شهر علم در اصفهان باشد.

وی ادامه داد: در کنار توجه به زیرساخت‌های کتابخوانی و تجلیل از تلاش‌های مسئولان کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه، به برگزاری برنامه‌های رویداد محور با موضوع کتاب برای تقویت کتابخوانی در سطح شهر اصفهان تأکید داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مسئولان کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه افرادی فرهیخته هستند که به‌واسطه مأنوس بودن با کتاب صاحب علم شده‌اند، افزود: در شورای اسلامی شهر پیشنهادات و طرح‌های خوبی را برای حمایت از کارکنان شهرداری از جمله کتابداران کتابخانه‌ها پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی کتاب کمتر در سبد خانوارها قرار دارد، اظهار امیدواری کرد: وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای رقم بخورد که کتاب در سبد خانوار قرار گیرد.

حجت الاسلام مهروی‌پور تاکید کرد: می‌توان با تأمین کتب موردنیاز مردم در کتابخانه‌ها و تسهیل دسترسی آنها به کتاب و برگزاری رویدادها و مسابقات کتابخوانی به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست سال گذشته با کتابداران شهر، تصریح کرد: تا حد امکان تلاش کردیم مواردی را که در آن نشست مورد تأکید قرار گرفت در بودجه سال جاری لحاظ شود و کاستی‌ها را پیگیری کنیم.

خود را موظف به پیگیری مشکلات شهروندان می‌دانیم

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از تلاش‌های مدیران و کارکنان کتابخانه‌های شهرداری اصفهان، اظهار کرد: در روزگاری که کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده است، شهروندان باید قدر کتابداران را بدانند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر خود را موظف به پیگیری مشکلات شهروندان می‌دانیم و از مدیران و کارکنان کتابخانه‌ها، فرهنگسراها و سالن‌های مطالعه شهر درخواست می‌کنیم مطالبات و مشکلات احتمالی را با اعضای شورای اسلامی شهر در میان بگذارند تا در جهت رفع مشکلات شهروندان گام برداریم.

در شهر زندگی «دانایی» ارزش است

مجتبی شاه‌مرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان نیز با تقدیر از تلاش‌های کارکنان کتابخانه‌های شهرداری، اظهار کرد: تلاش مدیریت شهری در دوره فعلی این است که اصفهان شهر زندگی باشد؛ شهری که «دانایی» در آن ارزش است.

وی افزود: شهر اصفهان از حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش دارای کتابخانه بوده است و قدمت کتاب و پاسداشت علم و دانش در این شهر به بیش از ۱۵۰۰ سال می‌رسد، کتابداران کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهر ادامه‌دهنده آن مسیر پرافتخار هستند.

جشنی برای پاسداشت دانایی

معاون شهردار اصفهان تدارک برنامه‌های گوناگون به‌مناسبت هفته کتاب را نشان‌دهنده قوی بودن نبض فرهنگ در شهر دانست و تصریح کرد: شاهد تلاش خادمان کتاب، دانش و دانایی هستیم، اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری در سال‌های گذشته حق کتاب را به‌طور کامل ادا نکرده و اگرچه کتابخانه‌های زیادی در اصفهان ساخته شده است، اما برای ترویج کتابخوانی کمتر تلاش شده است.

وی تاکید کرد: باید هم‌عهد شویم تا گام‌های محکم‌تری در این مسیر برداریم و امیدوارم به روزی برسیم که ۶۷۰ هزار عضو فعلی کتابخانه‌های شهر اصفهان به یک میلیون نفر برسد و طرح عضویت رایگان شهروندان از بیست‌وچهارم تا سی‌ام آبان‌ماه نیز در همین راستا اجرا شده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌ها و افزایش نقاط تماس با مخاطبان با برگزاری رویدادهای کتابخوانی، خاطرنشان کرد: پیگیری نصب مجدد مجسمه کتاب‌خوان در ابتدای خیابان باغ گلدسته اگرچه در حوزه مسئولیت‌های معاونت فرهنگی شهرداری نبود، اما با حساسیت و درخواست اداره امور کتابخانه‌ها پیگیری شد و این مجسمه به‌زودی ترمیم و دوباره در محل قبلی نصب خواهد شد.

شاه‌مرادی از مسئولان کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهر اصفهان درخواست کرد: پیشنهادات خود برای بازنگری در نحوه خدمت‌رسانی این مجموعه‌ها را به او ارائه کنند تا این پیشنهادات در بودجه سال آینده شهر لحاظ شود.

وی افزود: صرف بودجه شهرداری برای خرید کتاب‌های کمک‌درسی جز سیاست‌های شهرداری نیست و در این حوزه طرح نذر کتاب را اجرا کردیم و یک خیر تمام منابع کتابخانه‌ها را به‌روز کرد؛ بنابراین از ظرفیت خیران بهره ببرید. همچنین اقدامات و خدمات ویژه‌ای برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در دستور کار داریم که گردشگری کتابخانه‌های اصفهان و تهیه نقشه تمام کتابخانه‌های شهر از گذشته تاکنون از جمله این برنامه‌ها است.

لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سواد عمومی جامعه

احسان یارمحمدی، مسئول کتابخانه مرکزی اصفهان با گرامیداشت ۲۵ آبان ماه سالروز تشییع همزمان ۳۷۰ شهید دفاع مقدس در اصفهان، گفت: از زمان تأسیس کتابخانه مرکزی تاکنون ۹ نفر مدیریت این کتابخانه را بر عهده داشته‌اند که جا دارد از تلاش‌های آنها قدردانی کنم.

وی هفته کتابخوانی را بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سواد عمومی جامعه دانست و ادامه داد: جامعه‌ای که کتاب نمی‌خواند قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر دروغ و فتنه‌ای را خواهد داشت.

عضویت رایگان شهروندان در کتابخانه‌های شهر اصفهان در هفته کتاب و کتابخوانی

مرضیه اربابان، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز ضمن تقدیر از همراهی کتابداران شهر اصفهان با اداره امور کتابخانه‌ها در طول یک سال گذشته درباره ۲۰ عنوان برنامه این اداره به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: رونمایی از پرتال دیجیتال کتابخانه مرکزی، عضویت رایگان شهروندان در کتابخانه‌های شهر اصفهان، اجرای برنامه صدای کتاب در چهارباغ و بلند خوانی کتاب به همراه اجرای پرفورمنس، برگزاری نمایشگاه کتاب مترو به‌صورت آنلاین، برنامه کتاب درمانی در مترو به منظور ارائه مشاوره به شهروندان با کتاب و افتتاح بخش مبادله کتابخانه تخصصی نوجوان از جمله این برنامه‌ها است.

جشنی برای پاسداشت دانایی

به گزارش ایمنا، در این مراسم از کتابداران نمونه کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان، کتابداران پیشکسوت و در آستانه بازنشستگی، همچنین شهروندان نمونه کتاب‌خوان از جمله بانوی شهروندی که هزار جلد کتاب از کتابخانه میرداماد به امانت گرفته بود تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 619818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.