چالش‌های اصلی ازدواج جوانان چیست؟

روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه ازدواج جوانان با چالش‌هایی روبه‌رو است، گفت: برای رفع چالش باید با آن‌ مواجه شد اما معضل، موضوعی پیش‌بینی شده و قابل حل است.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بزرگ‌ترین مانع ازدواج جوانان را موانع فرهنگی و فکری دانست و اظهار کرد: یکی از موانع ازدواج وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر است، گاهی ازدواج دختری به هر دلیل آن‌قدر به تأخیر می‌افتد که از سن معمول و متعارف ازدواج بالاتر می‌رود و شانس آمدن خواستگار کمتر می‌شود؛ ازآنجاکه از نظر خانواده‌ها ازدواج دختر کوچک‌تر از خواهر بزرگ‌تر در شأن آن‌ها نیست، این امر یکی از دلایل رغبت نداشتن به ازدواج است.

وی افزود: زمینه لازم برای یک زندگی موفق و پایدار، شناخت و آگاهی هر دو طرف از یکدیگر است، علاوه بر این باید زوجین مهارت‌های لازم را در زندگی آموزش ببینند، مهارت‌هایی که منجر می‌شود در بسیاری از مسائل عاقلانه و آگاهانه رفتار کنند و مشکلات را با مهارت برطرف سازند.

این روان‌شناس و مشاوره خانواده، تصویرسازی در امر ازدواج جوانان را ضروری دانست و گفت: با چالش‌ها روبه‌رو هستیم نه با مشکلات ازدواج، چراکه «چالش»، مسئله‌ای است که برای رفع آن باید با آن‌ها مواجه شویم اما «معضل»، موضوع پیش‌بینی شده و قابل حل است؛ با پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان درصدد تحلیل کدام مسائل هستیم وقتی در ذهن جوان ما مسائل بسیاری برای رسیدن به یک ازدواج درست وجود دارد!

تنها مسائل اقتصادی عامل بی‌توجهی جوانان به ازدواج نیست

وی با بیان اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که اقتصاد، مهم‌ترین عامل بازدارنده جوانان برای تشکیل خانواده است، اضافه کرد: در این جهان به‌سمت هر عنصری ازجمله مهاجرت، خرید اتومبیل و منزل، دانشگاه و حتی عمل جراحی سوق یابیم، یک بُعد آن اقتصادی است زیرا در دنیای مادی زندگی می‌کنیم؛ بنابراین نگاه تک‌بعدی از منظر اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند علل اصلی گرایش نداشتن جوانان به امر ازدواج باشد.

کاظمی با تاکید بر اینکه مناسک ازدواج با رویکرد فرهنگی، امروزه به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبه‌روز گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: ازدواج‌های امروزی با گذشته تفاوت بسیاری دارد به گونه‌ای که سایه تجملات، چشم و هم‌چشمی و اسراف بر ازدواج‌ها سنگینی می‌کند و هزینه‌های چند میلیونی سالن‌های لاکچری، پذیرایی، لباس و مابقی موارد برای راهی شدن زوج‌ها به خانه بخت صرف می‌شود، اما زوجین برای آگاهی، شناخت و کسب مهارت‌های زندگی حاضر به مشاوره قبل از ازدواج نیستند.

وی گفت: موانع اقتصادی در امر ازدواج جوانان وجود دارد اما اگر نوع نگرش، توقعات و سبک زندگی متناسب‌سازی شود، موانع به حدی کم‌رنگ می‌شود که علاوه بر سکوی پرش برای زوجین بقیه مسائل نیز حل خواهد شد، چراکه تنها با شرایط مالی نمی‌توان بازدارنده‌ها را از میان برداشت.

کد خبر 619719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.