۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
سمنان روی ریل نشاط

مدیریت شهری سمنان در دوره جدید، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان را با توجه به رویکرد فرهنگی و اجتماعی و با هدف تحکیم روابط در سطح محلات شهر در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد چشمگیر و شگفت‌انگیز شهرنشینی و مهاجرت گسترده از مناطق مختلف به حاشیه شهرها طی دو دهه گذشته، معضلات متعددی را پیش روی مدیران شهری قرار داده و زندگی در شهرها را بیش از پیش دشوار کرده است.

یکی از مهمترین معیارهای توسعه شهرها، توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی است؛ آنچه طی سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و شهرهای امروزی را از سرزندگی و حیات تهی کرده است. امروزه شهرداری‌ها در تلطیف فضاهای شهری نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، چراکه زندگی شهری انسان‌ها را از هم دور کرده است.

اجرای طرح‌ها و برنامه‌های نشاط‌آور تأثیرگذار و مهم است، نشاط در جامعه یکی از مصادیق حقوق شهروندی بوده و تقویت نشاط اجتماعی راهگشای توسعه در جوامع شهری است. در عصر حاضر مشکلات ناشی از نوسانات روحی و روانی زندگی ماشینی، هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به جامعه تحمیل کرده است.

فراهم‌سازی شرایطی به منظور تقویت نشاط اجتماعی در شهرها می‌تواند مشکلات روحی و روانی حاصل از تغییر سبک زندگی را به حداقل برساند؛ ایجاد نشاط و سرزندگی در میان ساکنان شهر باید یکی از محورهای راهبردی مدیریت شهری باشد و شناخت مسئولان شهری نسبت به مسئله، هدف‌گذاری، ارائه راهکارها و راه‌حل‌ها به منظور تقویت و توسعه نشاط اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

شهرداری سمنان در دوره مدیریت جدید شهر، رویکرد فرهنگی‌اجتماعی را مبنای خود در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های شهری قرار داده است و تلاش دارد نشاط اجتماعی را به سطح محلات شهر و میان خانوارهای شهری بیاورد.

نشاط اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده مبنای برنامه‌های شهرداری سمنان

امیر نجم، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شادی، نشاط و امیدبخشی به ویژه با رویکرد تحکیم نهاد خانواده از ضرورت‌های زندگی امروز است و گسترش این مهم باید در اولویت نهادهای اجتماعی، فرهنگی و ورزشی قرار بگیرد، در همین راستا سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری بر حسب وظیفه سازمانی خود نسبت به برگزاری رویدادها و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و هنری در راستای تحقق نشاط اجتماعی اقدام کرده است.

وی می‌افزاید: برگزاری جشنواره‌های ورزشی ابزار مناسبی در کنار آگاهی‌بخشی و تشویق شهروندان به ورزش و سلامت جسمی و روحی، افزایش امیدواری و نشاط اجتماعی است و استعدادهای نهفته را بهتر شناسایی و معرفی می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از ابتدای سال جاری اقدام به برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی از جمله جشنواره‌ها و المپیادهای ورزشی، ویژه‌برنامه‌های ورزشی محله‌محور، مسابقات ورزشی متعدد در رشته‌های والیبال، فوتسال، تنیس روی میز، طناب‌زنی، دال پلان، والیبال ساحلی، هفت‌سنگ مهارتی، فوتبال‌دستی، آمادگی جسمانی، دو و میدانی، دارت، داژبال، روبیک و فریزبی برای شهروندان، کارکنان دستگاه‌های اجرایی و کارکنان شهرداری کرده است.

نجم تصریح می‌کند: ایجاد مدرسه تابستانه فوتبال، برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های با نشاط هر هفته در یک محله، برگزاری مسابقه قوی‌ترین مردان سمنان، همایش ورزش صبحگاهی به همراه مسابقات ورزشی و دوچرخه‌سواری، برگزاری همایش کوه‌پیمایی خانوادگی، جشنواره فرهنگی ورزشی خانواده با نشاط و اجرای برنامه ورزشی در خیابان ورزش به مناسبت‌های مختلف از دیگر اقدامات مهم و شاخص شهرداری سمنان طی هفت ماه سال جاری است.

جایگاه زنان در برنامه‌های نشاط اجتماعی

وی با بیان اینکه شهرداری با برگزاری رویدادهای ورزشی به دنبال جلب رضایت شهروندان و شادمانی آنان است، تاکید می‌کند: لازم است جایگاه خاصی در جشنواره‌های ورزشی به ورزش بانوان اختصاص داده شود، زیرا مهم‌ترین دغدغه امروز جامعه آسیب‌های اجتماعی و گسترش آن‌ها است و بانوان به سبب نقش محوری زن در هدایت‌گری خانواده و تربیت فرزندان، تأثیر بسزایی در تربیت نسل سالم دارند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان اضافه می‌کند: سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری با برگزاری اردوهای طبیعت‌گردی و گردشگری ورزشی رایگان برای عموم زنان، برگزاری مسابقات متنوع ورزشی از جمله دوچرخه‌سواری، آمادگی جسمانی و المپیادهای ورزشی در راستای افزایش رضایتمندی و ایجاد نشاط در این قشر از جامعه اقدام کرده است.

نجم با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی‌اجتماعی به مناسبت‌های مختلف در سطح شهر، می‌گوید: برپایی نوروزگاه شهرستان سمنان، اجرای برنامه‌های هنری از جمله نقالی، تئاتر و موسیقی خیابانی در سطح پارک‌ها و معابر شهری، برگزاری جشن‌هایی همانند جشن دختران شهر اخلاق با عنوان نگین کویر، حماسه حضور در سرود "سلام فرمانده" در سمنان، برگزاری جشن بزرگ دهه هشتادی‌های امام رضایی، برگزاری جشن‌های متعدد دهه کرامت، برگزاری جشن بزرگ "امام مهربانی‌ها"، جشنواره وصل و جشن پیوند آسمانی حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع)، برپایی نمایشگاه و جشنواره بزرگ شهروندی "شهر من"، برگزاری جشن بزرگ میثاق علوی، اجتماع غدیر تا ظهور در سمنان، جنگ شادی عید غدیر، حمایت از اجرای شش تئاتر صحنه‌ای، جشن بزرگ مهدیاران، استقرار تماشاخانه سیار در معابر، برگزاری جشن بزرگ پیامبر مهربانی‌ها با عنوان طنین وحدت در سمنان و برگزاری جشنواره هفته ملی کودک از اقدامات شهرداری است.

وی ادامه می‌دهد: برگزاری این رویدادها در پویایی و نشاط اجتماعی جامعه و تقویت گروه‌های هنری به ویژه پس از انفعال طولانی‌مدت در دوران کرونا، نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در سطح شهر در ماه‌های باقی مانده سال خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: تا پایان سال جاری، رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی متعدد شامل جشنواره میوه و غذاهای قومس ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها، برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله دوره‌های آموزشی کودکان کار و دوره‌های پیشگیری از اعتیاد، توسعه و تقویت خانه‌های بازی در دو مقطع نوجوانان و کودکان در سطح شهر، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های آشپزی با محوریت غذاهای سمنانی، اجرای برنامه‌های هنری و آئینی، شب شعر طنز سمنان، افتتاح مرکز علوم و ستاره‌شناسی سمنان با تجهیزات به‌روز، تداوم برگزاری برنامه‌های ورزش همگانی در محله‌های شهر در راستای ایجاد انگیزه، نشاط، شادابی، سلامتی و تندرستی در شهر سمنان برگزار خواهد شد.

کد خبر 619699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.