سرود رهایی یک شهر

۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ روزی پرافتخار برای مردم اصفهان است که در دفتر خاطرات سبز ایرانیان تا به همیشه به یادگار خواهد ماند، روزی که ایثار را شهدا و حماسه را مردم آفریدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنگامی که ایران به ظاهر در عملیات رمضان به اهداف خود دست نیافت و دشمن به جهت سرپوش نهادن بر پیروزی‌های بزرگ فتح‌المبین (فرودین ۱۳۶۱) و بیت‌المقدس (خرداد ۱۳۶۱) به تبلیغات جهانی خود دامن می‌زد تا ایران را از ادامه نبرد ناتوان جلوه دهد. عملیات محرم مهر باطلی بر تمام فرافکنی‌های عراق و اربابانش و ضرب شست دیگری از سوی رزمندگان سخت‌کوش بود تا بار دیگر همه جهان سر در لاک خود فرو ببرند.

***

عملیات محرم ازجمله عملیات‌های بود که عمده بار آن بر دوش فرزندان اصفهان قرار داشت و این خود برگ طلایی دیگری از مبارزات، مقاومت و ایثارگری این استان است، استانی که در طول جنگ بالاترین سهم را از حضور خود در جبهه تا خط‌شکنی در عملیات‌ها و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ، توانمندی و خلاقیت‌های فوق‌العاده دفاعی و نظامی، تجلی مردم در پشتیبانی جبهه و جنگ و صدها ابتکار که همه علائم حضور جدی در میدان را نشان می‌داد، داشت.

لشکرهای امام حسین (ع)، نجف اشرف و کربلا که بیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن اصفهانی بودند و تیپ قمربنی‌هاشم (ع)، عملیات محرم را انجام دادند، عملیاتی که در آغازین دقایق آن محور عبور لشکر امام حسین (ع) در التهاب طغیان رودخانه درگیر شدند، اما جوانان بی‌محابا و تنها به خاطر ادای دین، انجام وظیفه و در اطاعت محض از فرماندهی حرکت را بر ایستایی ترجیح دادند، اما اقتضای طبیعت چیز دیگری را برای آنها رقم زده بودند و رودخانه دویرج همه را در کام خود بلعید و این طلیعه ایثار و حماسه جوانان اصفهانی بود که لحظه‌ای درنگ نکردند و عملیات را تا سر منزل مقصود بیش بردند.

***

اوج این حماسه در ۲۵ آبان سال ۶۱ در شهر اصفهان رخ داد، زمانی که بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم سرود رهایی را خواندند. آن روز برای حضور این شهیدان در گلستان شهدای اصفهان فضای کافی وجود نداشت؛ به همین دلیل جلسه‌ای با حضور هیئت اجرایی، ریاست دادگاه انقلاب و هیئت امنای گلستان شهدا برگزار و طی آن مقرر شد با مذاکره، صاحبان منازلی که در جنوب مقبره یوشع نبی قرار داشتند به یک مجتمع مسکونی متعلق به بنیاد مسکن و هتل کوثر انتقال داده شوند. کار انتقال و تخریب منازل با کمک جهاد سازندگی، شهرداری و مردم انجام شد و قبرها برای دفن شهدای عملیات محرم آماده شد، اما رویداد دیگری در بعدازظهر همان روز اصفهانی‌ها را در تاریخ حماسه و ایثار ایران زمین جاودانه‌تر کرد.

همان مردمی که صبح جوانان رشید خود را به خاک سپرده بودند، بعد از ظهر جوانان دیگر خود را راهی جبهه حق علیه باطل کردند تا خاطره عملیات را دوباره زنده کنند و به واسطه همین از خودگذشتگی‌ها بود که نام اصفهان در تاریخ پر افتخار ایران و انقلاب اسلامی ماندگار شد. امام خمینی (ره) در مورد این روز تاریخی فرمودند: «همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند، مع‌ذلک همین شهید داده‌ها و داغ دیده‌ها به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند، در کجای دنیا می‌توانید جایی را مانند اصفهان پیدا کنید.»

کد خبر 619657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.