۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
دلایل خارش پوست چیست؟

به نظر می‌رسد که کم‌آبی بدن، مشکلات روحی روانی و سندرم نوتالژیا پارستتیکا باعث ایجاد خارش پوست می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خارش زیاد پوست معمولاً باعث ایجاد یک چرخه معیوب می‌شود به‌طوری که هر چه پوست را بیشتر بخارانید خارش آن بیشتر می‌شود. خارش زیاد پوست می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد و اگر دلایل خارش پوست را بشناسیم به راحتی می‌توان بعضی از آن‌ها را برطرف کرد.

خارش پوست می‌تواند علامت طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی از بیماری‌های التهاب پوستی مانند اگزما تا نارسایی کبدی یا کلیوی، ام‌اس یا بیماری سلیاک باشد. در ادامه به بررسی چند مورد از دلایل بروز خارش پوست می‌پردازیم:

کم‌آبی بدن

خشکی پوست به تنهایی می‌تواند عامل بزرگی برای خارش پوست باشد؛ این وضعیت می‌تواند به واسطه عوامل محیطی مانند هوای سرد، کمبود رطوبت یا سیستم گرمایش مرکزی تشدید شود. استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده سرشار از ویتامین A و ویتامین E برای مقابله با خشکی پوست در این زمینه کمک‌کننده است.

مشکلات روحی روانی

گاهی اوقات اختلالات و ناهنجاری‌های روانی باعث بروز خارش پوست می‌شود. اختلالات روانی گوناگونی منشأ این نوع خارش هستند که از بین آن‌ها می‌توان به افسردگی، اختلال وسواس فکری، اضطراب، اختلالات جسمی و روان‌پریشی اشاره کرد.

سندرم نوتالژیا پارستتیکا

نوتالژیا پارستتیکا یک عارضه نوروپاتیک است که باعث بروز خارش‌های موضعی و مزمن می‌شود. این عارضه در سالمندان بیشتر است و احتمال بروز آن در میان زنان دو برابر بیشتر از مردان است. خارش‌های مداوم باعث ایجاد سایش مزمن در ناحیه مورد نظر می‌شود به این ترتیب باعث بروز لک‌های تیره در آن نواحی می‌شود.

کد خبر 619653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.