۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
لزوم تاسیس وزارت انرژی

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: برای مدیریت مشکلات کنونی باید مانند کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، وزارت انرژی مجزا ایجاد کنیم که بتواند برای دانش انرژی سند چشم‌انداز ارائه کند.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جایگاه دانش مدیریت انرژی در کشور، اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل اینکه ایران کشوری نفت‌خیز محسوب می‌شود، دانش مدیریت انرژی خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: اگر دانش مدیریت انرژی را در کشورهای دیگری از جمله کشورهای اروپایی مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که نیازمند وزارت انرژی هستند.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: امروزه انرژی به یکی از مباحث بسیار مهم در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته تبدیل شده است؛ درواقع این دانش یکی از پیشران‌هایی محسوب می‌شود که اگر به آن توجه نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اینکه در فصل زمستان با کمبود گاز یا در تابستان در حوزه برق با مشکل مواجه می‌شویم، به جایی برمی‌گردد که در قوانین و ساخت‌وساز و به مباحث انرژی اهمیت نداده‌ایم.

صفریان اشاره کرد: ایران از ذخایر انرژی بسیاری برخوردار است و تولیدات بسیاری نیز در کشور داشته‌ایم، اما همواره به‌طورنادرست و غیرعلمی از انرژی کشور استفاده می‌کنیم، به همین دلیل به پرمصرف‌ترین جامعه جهان تبدیل شده‌ایم.

وی در رابطه با جایگاه حوزه انرژی ایران در سطح جهان گفت: درحال‌حاضر ایران از نظر آماری، قانونی و آینده‌نگری در حوزه انرژی جایگاه مناسبی ندارد و عقب مانده است، زیرا هنوز این دانش در کشور جایگاه خود را پیدا نکرده و چشم‌اندازی ندارد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی افزود: برای مدیریت مشکلات کنونی باید مانند کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته به‌صورت جداگانه وزارت انرژی ایجاد کنیم که بتواند برای دانش انرژی سند چشم‌انداز ارائه کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: وزارت انرژی می‌تواند به وزارت علوم برای تربیت متخصصان این رشته برنامه خاصی داده و نقشه‌های وزارت راه‌وشهرسازی را برای اجرای قوانین مورد ارزیابی قرار دهد.

صفریان تاکید کرد: وجود وزارت انرژی بسیار حائز اهمیت است، زیرا باید شرایط کنونی را در مصرف انرژی تغیر دهیم و حوزه انرژی را از نظر زیرساختی، تکنولوژیکی، فرهنگی و آموزشی به جایگاه مطلوب خود برسانیم.

وی افزود: درصورتی‌که دانش انرژی وزارتخانه نداشته‌باشد، وزارت نفت و نیرو تلاش می‌کنند که این حوزه را تحت نظر خود بگیرند و در نهایت این حوزه بین دو وزارتخانه خواهد ماند که نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

کد خبر 619639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.