نقش فرهنگ‌سازی در مدیریت انرژی

اگر بخواهیم مشکلات انرژی کشور را در فصل زمستان مورد بررسی قرار دهیم باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم که در این فصل صرفاً بخش مدیریت گاز با مشکل مواجه می‌شود که در این راستا بهترین راهکاری که وجود دارد، فرهنگ‌سازی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مسائل حائز اهمیت و مهم در توسعه کشورها مدیریت انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی متخصصانی در حوزه مدیریت انرژی تربیت می‌شوند.

درحال‌حاضر مدیریت و صرفه‌جویی درمصرف انرژی تبدیل به یکی از چالش‌های جهانی شده است و یکی از موضوعات اساسی محسوب می‌شود. مدیریت انرژی در فصول مختلف و تأمین گرمایش جامعه در فصل زمستان یکی از چالش‌های اصلی اتحادیه اروپا است که در هر کشوری وابسته به فرهنگ و زیرساخت‌های حاکم بر آن مشکلات به‌خصوصی را ایجاد کرده است.

برای بررسی بیشتر اهمیت مدیریت انرژی در فصل زمستان و ارائه راهکارهایی در این راستا، با ساسان صفریان، دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مدیریت انرژی را در فصول مختلف در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی سال‌های اخیر به دلیل اینکه زیرساخت‌های حاکم بر کشور در حوزه انرژی به درستی تدوین نشده و توسعه نیافته، ایران با مشکلات بسیاری مواجه شده است که این مشکلات در فصول مختلف متفاوت بوده و تنش‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

در فصل زمستان دولت با چه مشکلاتی در حوزه انرژی مواجه می‌شود؟

یکی از مشکلات مربوط به حوزه انرژی که دولت در فصل زمستان با آن مواجه می‌شود، کمبود گاز است. این مشکل باعث شده که دولت صنایع را مجبور به استفاده از سوخت‌های مازوت و گازهای مختلف کند، به موجب این مسئله هوا بسیار آلوده شده و مردم کلان‌شهرها بسیار آزرده می‌شوند؛ درواقع دولت برای جلوگیری از کمبود گاز در سطح شهر و منازل مجبور است چنین فعالیتی انجام دهد و متأسفانه به دلیل نداشتن برنامه برای مدیریت انرژی این مشکل هر سال در فصل زمستان گسترده‌تر می‌شود.

برای کاهش مشکلات کنونی کشور در حوزه انرژی برای فصل زمستان چه راهکاری وجود دارد؟

اگر بخواهیم مشکلات انرژی کشور را در فصل زمستان مورد بررسی قرار دهیم باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم که در این فصل صرفاً در بخش مدیریت گاز با مشکل مواجه می‌شویم که در این راستا بهترین راهکاری که وجود دارد، فرهنگ‌سازی در جامعه است.

شاخص‌ترین موضوع برای فرهنگ‌سازی در راستای مدیریت انرژی کدام است؟

آحاد مردم باید تلاش کنند که دمای منازل خود را در حد ۲۶ درجه سانتی‌گراد که یک دمای بین‌المللی محسوب می‌شود، نگاه دارند؛ درواقع افزایش دمای منازل بیش از مقدار ۲۶ درجه در سطح بین‌المللی هیچ توجیهی ندارد و مردم باید برای تأمین گرمای خود از لباس‌های مناسب استفاده کنند. به طور کلی این مسئله یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

به طور کلی اگر هر خانواده‌ای در کشور به اندازه یک درجه دمای منزل خود را بیش از حد مجاز، افزایش دهد، چندین میلیارد متر مکعب گاز در کشور برای تأمین دمای منازل و جلوگیری از قطعی گاز توسط خطوط سراسری مصرف می‌شود که در این شرایط فشار بسیاری به خطوط سراسری اعمال می‌شود؛ بنابراین در درجه نخست برای مدیریت مصرف انرژی در فصل زمستان باید فرهنگ متعادل نگه داشتن دما و تنظیم سیستم‌های گرمایشی منازل در جامعه مدنظر قرار گیرد.

پس از فرهنگ‌سازی چه اعمالی می‌تواند در مدیریت انرژی کمک کند؟

پس از فرهنگ‌سازی، هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی هزینه زیادی ندارد و درحال‌حاضر تکنولوژی این فناوری نیز در کشور بومی‌سازی شده و بسیاری از شرکت‌های داخلی توانسته‌اند این سیستم‌ها را بومی‌سازی و حتی نسخه‌های جدیدی ابداع کنند؛ این فعالیت تأثیر بسیاری در مصرف انرژی خواهد داشت و هزینه زیادی نیز برای مردم ندارد.

هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی چگونه انجام می‌شود؟

طی هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی منازل، سنسوری در داخل ساختمان و سنسور دیگری در خارج منزل نصب می‌شود و سپس با مقایسه دیفرانسیلی این دو دما، دمای مطلوب را برای ساکنین، ساختمان تأمین می‌کنند؛ درواقع این سیستم اجازه نمی‌دهد موتورخانه بیش از حد مجاز سوخت مصرف کند و به همین دلیل استفاده از سیستم هوشمندسازی موتورخانه برای منازل بسیار پیشنهاد می‌شود.

این تکنولوژی هزینه زیادی ندارد و استفاده از آن نیز بسیار ساده است؛ درواقع این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که هر شخصی بتواند از آن استفاده کند و نرم‌افزار آن نیز کاملاً فارسی است. با استفاده از این سیستم ساکنان می‌توانند دمای خانه را براساس فصل مورد نظر تنظیم کنند به طوری که هم آب گرم ساختمان تأمین گردد و هم دمای خانه در حد متعادلی تنظیم شود.

دولت در راستای مدیریت انرژی می‌تواند چه فعالیت‌هایی انجام دهد؟

یکی از فعالیت‌هایی که دولت می‌تواند در راستای مدیریت انرژی انجام دهد، اهدای بسته‌های تشویقی از طریق شرکت ملی گاز برای مشترکانی است که از سیستم هوشمندسازی موتورخانه استفاده می‌کنند، به طور مثال دولت می‌تواند از این افراد هزینه بهای گاز کمتری دریافت کند تا دیگران نیز نسبت به هوشمندسازی موتورخانه‌های خود تشویق شوند.

این عمل در ابتدا هزینه‌های بسیاری برای دولت خواهد داشت، اما به دلیل خروجی بسیار خوبی که هوشمندسازی موتورخانه‌ها در آینده ایجاد خواهد کرد در نهایت در بازه زمانی کوتاهی تمام هزینه‌های مصرف شده توسط دولت باز خواهد گشت و فشار مضاعفی که به شبکه گاز کشور تحمیل‌شده، کاهش می‌یابد؛ این مسئله از جوانب مختلف ارزش‌های بسیاری خواهد داشت.

کد خبر 617180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.