خداحافظی ویلنیوس با سوخت‌های فسیلی برای گرمایش

شورای شهر ویلنیوس با یک دوره انتقالی برای تغییر قانون و روش‌های گرمایش شهر خود مواجه است و از ژوئن ۲۰۲۳ ممنوعیت استفاده از زغال‌سنگ و تورب برای سیستم‌های گرمایشی را به وهله عمل می‌گذراد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه با شاخص‌های دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، با وجود غلظت بالای ذرات ریز (PM۲.۵) خصوصاً در فصل تابستان (ژوئن تا آگوست) و زمستان (دسامبر تا مارس) که بیش از "میزان حداکثری توصیه شده" است کیفیت هوا در پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور لیتوانی، ویلنیوس، در وضعیت نسبتاً ناامن قرار دارد.

ویلنیوس، شهری در آغوش مه‌دودها

در حال حاضر هر دو شهر ویلنیوس و کاوناس، بزرگ‌ترین شهرهای کشور لیتوانی، دارای سطوح بالایی از آلودگی هوا هستند تا جایی که آسمان پایتخت کشور با هاله‌ای از مه‌دود پوشانده شده است و ساکنان آن در کنار تمامی مشکلات سلامتی ناشی از این مشکل، از دیدن این منظره خسته‌کننده رایج خصوصاً در روزهای زمستانی بدون باد در رنج هستند.

علت بروز بخش عمده این مشکل وجود و عملکرد نیروگاه‌های حرارتی و گازهای گلخانه‌ای ناشی از وسایل نقلیه تعیین شده است، با این حال افزایش تعداد خانوارهایی که به دلیل ارزان‌تر بودن استفاده از زغال سنگ و تورب (زغال سنگ نارس) نسبت به برق یا گاز از این سوخت‌ها برای تأمین گرمایش خود بهره می‌برند در این کشور رو به افزایش است.

سوزاندن زغال سنگ تقریباً ۷۰۰ برابر بیشتر از سوزاندن چوب دی‌اکسید گوگرد در جو آزاد می‌کند که این امر منجر به افزایش بیماری‌های تنفسی و باران اسیدی می‌شود. علاوه بر این ۱۰ برابر بیشتر فلزات در جو رها می‌کند که باعث بروز آسیب‌های عصبی و اختلالت رشد می‌گردد و دو برابر بیشتر دی‌اکسید نیتروژن آزاد می‌کند که برای مجرای تنفسی و ریه‌ها سمی است. سوزاندن زغال سنگ همچنین ۱.۳ برابر بیشتر ذرات آئروسل تشکیل‌دهنده دود و دی اکسید کربن منتشر می‌کند که باعث تشدید اثر گلخانه‌ای می‌شود. با پرداختن به این موضوع، شورای شهر ویلنیوس تصمیم گرفته است تا از ژوئن ۲۰۲۳ سوزاندن زغال سنگ و تورب را ممنوع کند.

دوره انتقالی سیستم گرمایشی شهر ویلنیوس

اجرای حکم ممنوعیت استفاده از زغال سنگ و تورب اجتناب‌ناپذیر و قطعی است چرا که آلودگی این دو سوخت چندین‌برابر قوی‌تر از آلاینده‌های زیست‌توده‌ای است و مقایسه گرمایش آن‌ها با گرمایش مرکزی نشان می‌دهد تأثیر آن بر محیط زیست نه چند برابر که هزاران بار بیشتر خواهد بود. این امر نه تنها بر سلامت ساکنین ویلنیوس و حتی کل لیتوانی تأثیر می‌گذارد، بلکه در زمینه تغییرات آب‌وهوایی نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

شورای شهر ویلنیوس مدت‌هاست که به شهروندان توصیه کرده است که به استفاده از گزینه‌های گرمایشی کم آلاینده روی آورند با این حال در مواجهه با بی‌توجهی نسبت به این توصیه، اجرای حکم ممنوعیت آخرین راهکار باقی مانده برای شهر محسوب می‌شود چرا که اقدامات غیر الزام‌آوری که بیش از یک سال در مرحله اجرا بوده است توسط بخش بزرگی از ساکنان نادیده گرفته شده و هیچ‌گونه راهکار سازگار با محیط زیستی برای خانه‌های خود اتخاذ نکرده‌اند.

بسته‌های تشویقی شهرداری برای ساکنان ویلنیوس

برخی از ساکنان ویلنیوس نیازی به تعویض وسایل گرمایشی خود ندارند و تنها لازم است سوخت‌های خود را از زغال سنگ و تورب به زیست‌توده‌ها تغییر دهند. دولت لیتوانی برای افرادی که به چنین گزینه‌های کم‌آلاینده‌تری روی می‌آورند مکانیسم‌های بازپرداخت مختلفی تعیین کرده است.

آژانس مدیریت پروژه‌های زیست‌محیطی (EPMA) ۵۰ درصد از هزینه‌ها را برای کسانی که تصمیم به جایگزینی سیستم‌های سوخت فسیلی خود با تأسیسات انرژی‌های تجدید پذیر می‌کنند، پوشش خواهد داد. این تخفیف برای افراد تهی‌دست تا ۸۵ درصد نیز افزایش خواهد داشت. در عین حال افرادی که قصد پیوستن به شبکه‌های گرمایش شهری را دارند، می‌توانند با مراجعه به این سازمان از بازپرداخت ۵۰ درصدی بهره‌مند شوند.

شهرداری ویلنیوس همچنین در نظر دارد هزینه بازپرداخت هر برنامه را تا ۱۵ درصد کاهش دهد و این امر بدان معناست که طرح مذکور در صورت تصویب شدن می‌تواند در سال ۲۰۲۲، با انتقالی بدون هزینه برای ساکنان کم‌درآمد به مرحله اجرا گذاشته شود. اداره شهرداری ویلنیوس همچنین اجاق‌های گرمایشی در املاک مسکونی اجتماعی متعلق به شهر را با تاسیساتی جایگزین خواهد کرد که از منابع انرژی تجدید پذیر در آن‌ها استفاده می‌شود.

خداحافظی ویلنیوس با سوخت‌های فسیلی برای گرمایش

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 533075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.