خانه تاریخی «اقبالیان» زیر کلنگ بی‌مهری مالکان

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه مالکان خانه «اقبالیان» باید بنا را حفظ کنند، گفت: دستگاه قضا باید نسبت به تخریب این بنا حساسیت نشان دهد و میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی موظف به حفظ بنا است.

به گزارش ایمنا، حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه خانه اقبالیان بنایی است که توسط مرجع رسمی به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: این بنا دارای ارزش تاریخی است اما مالکان بدون توجه به این موضوع اقدام به تخریب آن کرده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته که خبر تخریب خانه اقبالیان رسانه‌ای شد، با واکنش دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی، جامعه معماری، اصحاب رسانه و هنرمندان سرشناس مواجه شد که همه نسبت به تخریب بنا ابراز نگرانی می‌کردند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه بر اساس قانون، مالکان خانه اقبالیان اجازه ندارند بنای ثبتی را تخریب کنند، افزود: در ماه‌های گذشته با وجود مصوبات قانونی و مکاتبات میراث فرهنگی، شهرداری و پلمب خانه، مالکان اقدام به تخریب تدریجی بنا کردند.

وی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی همدان جامعه شریف، فرهیخته و شناخته‌شده‌ای هستند، تأکید کرد: از این قشر انتظار می‌رود نسبت به حفظ هویت خود و بناهای تاریخی حساسیت بیشتری داشته باشند و به قانون احترام بگذارند.

بادامی‌نجات خط قرمز مدیریت شهری همدان را حفظ بناهای تاریخی و واجد ارزش دانست و گفت: این بناها متعلق به یک نفر یا افراد خاصی نیست بلکه هویت یک شهر است و همه در برابر آن مسئولیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه مالکان خانه اقبالیان باید بنا را حفظ کنند، مطرح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان آماده است برای حفظ بنا با این افراد همکاری کند تا ارزش افزوده‌ای ایجاد و کاربری جدیدی برای آن تعریف و بنا حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب گاه و بی‌گاه بنا دور از انصاف است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد و میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی موظف است بنا را حفظ کند.

عضو شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به اینکه در جریان تخریب بنا، مالکان از دو روزنامه‌نگار خوشنام حوزه میراث فرهنگی همدان شکایت کرده‌اند، افزود: این افراد تنها وظیفه ذاتی خود را انجام داده‌اند و مالکان باید هرچه سریع‌تر نسبت به قانون تمکین کنند.

منبع: ایسنا

کد خبر 619499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.