شناسنامه محله‌های منطقه ۱۱ اصفهان تدوین می‌شود/ تغییر در ساختار تکریم شهروندان

با اولویت‌بندی محله‌های منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان و استفاده از ظرفیت تمام ذی‌نفعان و مشارکت شهروندان پس از شناسایی وضعیت موجود هر محله در ابعاد مختلف، شناسنامه محله‌ها تدوین می‌شود. در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بر اساس اولویت به بررسی آن‌ها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نگاهی به تاریخ برنامه‌ریزی شهری می‌توان شاهد ارتقای آن از نگاه صرف کالبدی به نگاهی چندبعدی بود که تمام ابعاد را در بر می‌گیرد، به همین جهت توجه به جنبه‌های اجتماعی شهرها همواره مورد تاکید برنامه‌ریزان شهری است.

از سوی دیگر محله نیز به عنوان یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی شهری در طول قرن بیستم برای فائق آمدن بر مسائل شهری مطرح بوده است و از دیدگاه‌های مختلف به آن توجه شده است، در حقیقت محله بیشتر از آن که واحد جغرافیایی و کالبدی باشد، واحد اجتماعی و فرهنگی است و از این جهت واحد معتبرتری برای برنامه‌ریزی محسوب می‌شود، به همین جهت در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز تدوین برنامه راهبردی عملیاتی ارتقای کیفی محله‌ها در ادامه روند توسعه برنامه‌محوری مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا با اولویت‌بندی محله‌های این منطقه و استفاده از ظرفیت تمام ذی‌نفعان و مشارکت شهروندان با شناسایی وضعیت موجود هر محله در ابعاد مختلف کالبدی، زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی، شناسنامه هر محله تدوین و سپس با رویکرد برنامه‌ریزی هم‌گرا برای احصای نقاط ضعف، قوت، نیازسنجی و اولویت‌بندی آنها اقدام می‌شود.

نتیجه این اقدامات در بودجه سالانه شهرداری به صورت طرح‌های ارتقای کیفی محله‌ها تعریف و اجرا خواهد شد. برای تدوین مناسب این برنامه برای هر محله برداشت آخرین وضعیت موجود و ایجاد بانک اطلاعات آماری محله‌ها ضروری است که گام‌های مناسبی در این زمینه برداشته شود، لذا به منظور آگاهی از اقدامات انجام شده در منطقه ۱۱ در راستای رفع مشکلات شهروندان، گفت‌وگویی با حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شناسنامه‌دار کردن محلات چه نفعی برای شهروندان دارد؟

عناصر موجود در محلات بر اساس شعار محله‌محوری مختلف است و اگر نتوانیم برای محلات برنامه‌ریزی داشته باشیم، موفقیتی حاصل نمی‌شود. ما نیازهای مردم را بر اساس درخواست ساکنان محلات مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و اولویت‌بندی می‌کنیم و با حضور کارشناسان مربوطه یا حضور مسئولان در مساجد درخواست‌های شهروندان را به ثبت می‌رسانیم و این موضوع را به صورت یک الگو و شاخص قرار می‌دهیم.

با اولویت‌بندی محله‌های این منطقه و استفاده از ظرفیت تمام ذی‌نفعان و مشارکت شهروندان، پس از شناسایی وضعیت موجود هر محله در ابعاد مختلف، شناسنامه محله‌ها تدوین می‌شود. در این راستا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی می‌کنیم که به‌طور مدون و گام‌به‌گام بر اساس اولویت، اعتبارات و ردیف‌های بودجه‌ای به بررسی آن‌ها بپردازیم.

در برنامه امسال نیز دو محله طاحونه و زاجان را به صورت پایلوت و به‌طور ویژه مورد ارزیابی قرارداده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آنها انجام شده است که امیدواریم با توجه به بودجه و اعتبارات موجود بتوانیم عدالت فضایی را در محلات به وجود آوریم.

یکی از دغدغه‌های شهروندان بوروکراسی‌های اداری و معطلی در شهرداری است. چه تغییری در ساختار اداری برای تکریم آن‌ها ایجاد شده است؟

اعتمادسازی و تحکیم پایگاه اجتماعی مجموعه شهرداری و ارتباط مستقیم با مردم جزو رویکردهای اصلی ما و از تأکیدات شورای ششم و شهردار اصفهان است. بر این اساس طرح شفافیت ابلاغی از طرف شهردار و شورای اسلامی شهر اولویت نخست است، زیرا هویت ما از مردم است و خدمات شهرداری برای تأمین آسایش آن‌ها جهت زندگی در شهر ارائه می‌شود؛ بر همین اساس به خصوص در بحث ارتباط مستقیم با مردم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و از شهروندان درخواست کرده‌ایم در صورت وجود مشکل موارد را اعلام کنند تا بنا به وظیفه‌ای که داریم، به عنوان کارگزار به سراغ آن‌ها برویم.

علاوه بر روزهای دوشنبه، در تمام ایام هفته پذیرای شهروندان هستیم و سعی می‌کنیم با سعه‌صدر درخواست‌های آن‌ها را بشنویم و پیگیر مسائل مطرح شده باشیم. البته با این الگوی رفتاری جزو مناطق موفق محسوب می‌شویم و تا حدودی توانسته‌ایم رضایت خاطر شهروندان را در این منطقه حاصل کنیم.

از شهروندان ساکن در منطقه ۱۱ درخواست می‌کنیم مشکلات خود را به ما منتقل کنند و کمک کنند برای عمران و آبادانی منطقه گام‌های مؤثری برداشته شود.

نامگذاری کوچه‌های واقع در خیابان شهید چمران رهنان چه زمانی انجام می‌شود؟

این خیابان از خیابان‌های جدید است و از بافت فرسوده فاصله دارد، به همین علت بعضی از کوچه‌های در حال احداث هنوز نامگذاری نشده است، در اسرع وقت در شورای نامگذاری مصوباتی در این خصوص خواهیم داشت. علاوه بر حضور میدانی کارشناسان، چنانچه شهروندان مشکلی نامی مد نظر دارند، می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ درخواست کنند و پس از بررسی به شورای نامگذاری انتقال داده می‌شود. در صورتی که تابلو یا اسم محلی نیز مخدوش شده است از طریق سامانه ۱۳۷ می‌توانند مراتب را به شهرداری گزارش دهند.

در خیابان شهید اشرفی اصفهانی، ورودی خیابان امام رضا (ع) ساختمان متروکه‌ای بود که در گذشته به سردخانه شهرت داشت، آیا این امکان وجود نداشت که به جای تخریب ساختمان و تبدیل به یک مکان بلااستفاده از آن به عنوان گرمخانه برای سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها استفاده شود؟

در قسمت شمال خیابان شهید اشرفی اصفهانی، ورودی خیابان امام رضا (ع)، مجموعه‌ای با عنوان معراج‌الشهدا بود که در دوران دفاع مقدس از آن به‌عنوان سردخانه استفاده می‌شد و شهدای دفاع مقدس را در این مکان غسل و کفن می‌کردند و سپس تشییع می‌شدند.

به واسطه اینکه سالیان سال این مکان رها و به مخروبه تبدیل شد و مشکلات متعددی را ایجاد کرده بود، محل تجمع افراد کارتن‌خواب و باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی شده بود به همین جهت تصمیماتی در راستای تخریب و جمع‌آوری مجموعه گرفته شد. البته با تقسیماتی که چند سال قبل انجام شد، این منطقه جزو محدوده خمینی‌شهر قرار گرفت.

با توجه به ایجاد مجموعه فروشگاه‌های مواد غذایی در خیابان شریف غربی تردد وسایل نقلیه و تجمع همشهریان افزایش یافته است، چه برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی این فروشگاه‌ها و مدیریت ترددها و سروصدا در این مکان دارید؟

قسمت جنوب خیابان شریف غربی به خصوص کوچه پشت اداره گاز در سال‌های اخیر تبدیل به مجموعه‌هایی برای فروش اقلام ضروری مانند مواد غذایی و پروتئینی شده است و به این واسطه ساکنان این محل در ساعت‌های شلوغ با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مباحث ترافیکی متعددی را مطرح کرده‌ایم و به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که با مالکان مجموعه‌ها صحبت کنیم تا با یک برنامه زمان‌بندی شده نقل مکان کنند، زیرا اگر این فضاها بیش از این باعث اذیت و آزار سایر شهروندان شود طبق ضوابط و بند ۲۰ ماده ۵۵ با آنها برخورد می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم مالکان این مجموعه‌ها به شهرداری مراجعه کنند و نسبت به نقل مکان به زمین‌های اطراف که دارای استانداردهای لازم، تأمین پارکینگ و حتی دسترسی وسایل نقلیه امدادی است، اقدام کنند.

برای روشنایی محلات و سامان‌دهی فضای سبز این منطقه چه برنامه‌ای دارید؟

تمام بلوارها و محلات به‌خصوص در شب که محل تردد شهروندان است نیازمند روشنایی کافی است. در این زمینه جلسات متعددی با مجموعه اداره برق انجام شده است، به‌عنوان مثال در خیابان شهدای لیمجیر ارتفاع زیاد درختان مانع عبور نور می‌شود و مشکلات متعددی برای تردد شهروندان و روشنایی منطقه ایجاد کرده است که در حال بررسی و رفع مشکل هستیم.

فضای سبز نیز مستلزم کاشت درخت‌ها و درخچه‌ها و ایجاد پرچین مناسب است که درختکاری‌ها در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.

مغازه‌های انتهای خیابان امام رضا (ع) در قسمت ورودی خیابان امام خمینی (ره) پارکینگ ندارد و به دلیل همجواری با ایستگاه پمپاژ گاز و چراغ راهنمایی باعث ایجاد ترافیک سنگین شده است.

از پروژه‌هایی که به طور جدی از طریق استانداری و اداره حوادث غیرمترقبه پیگیر آن هستیم، جابه‌جایی ایستگاه پمپاژ گاز است و اداره گاز نیز با اجرای بعضی اصلاحات با جابه‌جایی آن موافقت کرده است.

در راست‌گرد خیابان امام رضا (ع) به خیابان امام خمینی (ره) نیز اخطارهای لازم به مالکان این مغازه‌ها داده شده است که اگر در راستای برطرف کردن این مشکل برنیایند و از پارکینگ‌های موجود در کنار مغازه‌های خود استفاده نکنند، به عنوان شغل مزاحم با آنها برخورد می‌شود و توصیه می‌کنیم مالکان در اسرع وقت نسبت به تغییر رویکرد خود اقدام کنند.

کد خبر 619300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    رهنان هم جز خمینی شهر بوده و بعد به اصفهان ملحق شده