بررسی جنسیتی تردد؛ راهکار برنامه‌ریزی شهری در اسپو

تحقیقات جالب انجام‌شده توسط شهرداری اسپو در فنلاند نشان می‌دهد که دختران جوان این شهر بیشتر از پسران در مناطق دور از خانه تردد می‌کنند؛ این یافته می‌تواند به تصمیمات برنامه‌ریزان شهری در آینده کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وب‌سایت رسمی شهرداری اسپوی فنلاند بعضی از نتایج یک بررسی جغرافیایی به نام «اسپوی من روی نقشه» را منتشر کرد که نشان می‌دهد دختران نوجوان بسیار بیشتر از همسالان پسر خود در شهر تردد می‌کنند؛ پیامدهای این یافته می‌تواند موارد مهمی را در مورد چگونگی تجربه و زندگی جوانان در شهر نشان دهد.

نظرسنجی مبتنی بر نقشه، بر حدود ۱۶۰۰ نفر از ساکنان اسپو در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال انجام شد. کارشناسان مکان‌هایی که بیشترین مراجعه به آن‌ها وجود داشت و مورد علاقه جوانان بود را روی نقشه علامت‌گذاری کردند که در مجموع تقریباً ۱۳ هزار علامت ثبت شد. خوشه‌های حاصل از نقاط بازدیدشده، شمایلی را تشکیل داد که محققان آن را «دایره‌های زندگی» نامیدند.

دایره‌های زندگی جوانان در اسپو به‌ندرت در اطراف خانه متمرکز می‌شد؛ در هر دو گروه سنی، صرف‌نظر از جنسیت، دایره زندگی متشکل از دو نقطه کانونی بود. این به آن معنا است که جوانان اغلب از مکان‌هایی دیدن می‌کنند که نزدیک به خانه است یا بالعکس در جای دیگری متمرکز است، برای مثال در اطراف یک مدرسه یا یک مرکز خرید. در چنین دایره‌ای از زندگی، دو مرکزیت واضح را می‌توان مشاهده کرد.

بررسی جنسیتی تردد، راهکاری برای برنامه‌ریزی شهری در اسپو

تفاوت تردد بین جنسیت و گروه‌های سنی نیز در این مطالعه مشاهده شد. در هر دو گروه سنی، دایره زندگی چند مرکزی (شامل بیش از دو مرکز)، بیشتر در دختران نسبت به پسران شناسایی شد. به همین ترتیب، دایره زندگی تک‌مرکزی در دختران نادرتر از پسران در هر دو گروه سنی بود. مشاهدات به‌دست‌آمده از این واقعیت حمایت می‌کند که دختران بیشتر و دورتر از پسران از خانه حرکت می‌کنند.

به همین ترتیب نیز دایره زندگی دختران بزرگ‌تر از پسران بود. تفاوت بین پسران و دختران رده جوان، حدود چهار کیلومتر مربع و برای متولدین سال ۲۰۰۵ تقریباً هشت کیلومتر مربع بود.

بنابراین نتایج نشان داد که مکان‌هایی که برای زندگی روزمره دختران مهم است، بیشتر از نقاط مورد نظر پسرها دورتر از خانه قرار دارد. حال آیا دختران می‌خواهند بیشتر سفر کنند یا مکان‌های دیدنی مورد نظر آن‌ها اغلب در مسافت بیشتری قرار دارند؟

طرح چنین سوالاتی از منظر جنسیتی می‌تواند پیامدهایی برای طراحی شهری آینده داشته باشد. در واقع، دریافت چنین پاسخ‌هایی هدف از شروع این نظرسنجی بود که به برنامه‌ریزان شهری کمک کند تا با در نظر گرفتن تمایلات جابه‌جایی قشر جوان شهر، تسهیلات، خدمات حمل‌ونقل و همچنین طراحی شهری را بهبود ببخشند.

بررسی جنسیتی تردد، راهکاری برای برنامه‌ریزی شهری در اسپو

با بررسی دایره‌های زندگی، مشخص می‌شود که جوانان همچنان می‌خواهند در وسعتی گسترده در اسپو جابه‌جا شوند. از سوی دیگر، بخش بزرگی از مقاصدی که جوانان از آنها بازدید می‌کنند در فاصله پیاده‌روی از خانه آن‌ها قرار دارد، بنابراین ساختار شهری اسپو به نظر می‌رسد که دایره زندگی کوچک‌تری را نیز فراهم کند. حال چرا دختران جوان به طور خاص وقت خود را در یک منطقه گسترده‌تر می‌گذرانند؟

توضیحات را می‌توان از جهات مختلف توجیه کرد؛ به عنوان مثال، فرصت‌های سرگرمی جنسیتی و روش‌های گذراندن اوقات فراغت می‌تواند عاملی برای تردد دور دختران باشد. این نتیجه همچنین می‌تواند نشان‌دهنده علاقه به روشی مستقل از جابه‌جایی یا نبود انواع خاصی از محیط‌های مورد نظر در نزدیکی مناطق مسکونی جوانان باشد. دایره‌های زندگی گسترده‌تر دختران در اسپو نشان می‌دهد که آنها در مقایسه با پسران محدود نیستند.

اگر محیط زندگی ناامن تلقی شود، حرکت دختران اغلب محدود می‌شود. از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که اسپو برای جوانان و البته والدین، مکانی امن برای گذراندن وقت جوانان است.

کد خبر 619111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.