۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
احیای ۵ رشته قنات بزرگ در یزد

معاون خدمات شهری شهرداری یزد گفت: دفع رواناب‌ها در بافت تاریخی شهر از طریق چاه‌های جذبی و قنات‌ها امکان‌پذیر است، در این راستا احیای پنج رشته قنات بزرگ در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا رحیمدل صبح امروز _یکشنبه بیست‌ودوم آبان‌ماه_ در نشست آموزشی محلات شهرداری منطقه بافت تاریخی یزد که با موضوع آمادگی در برابر باران و سیل برگزار شد، اظهار کرد: بافت تاریخی یزد ارزشمند و منحصربه‌فرد بوده و وظیفه همه ما حفاظت از این بافت است، این حفاظت در بخش‌های مختلف باید مدنظر باشد.

وی به سیل اردیبهشت و مردادماه امسال در یزد اشاره کرد و افزود: یکی از جنبه‌هایی که برای حفاظت از بافت تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرد، جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های ناشی از سیل‌های احتمالی است.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد خاطرنشان کرد: هرگاه شهروندان در انجام طرحی مشارکت داشته باشند، درصد موفقیت آن طرح بالاتر می‌رود و ما به این رکن اساسی احترام می‌گذاریم.

رحیمدل با اشاره به حضور معتمدان محلات در این نشست خاطرنشان کرد: هریک از این معتمدان یک مجموعه بزرگ را مدیریت می‌کنند و نقش‌آفرینی بسیار مهمی در انجام فعالیت‌های مربوط به منطقه بافت تاریخی شهر دارند.

وی افزود: یکی از اقدام‌های خوبی که طی چند ماه گذشته انجام شده، تقویت زیرساخت‌های شهر در حوزه‌های مختلف است که چندین سال به دلیل نبود بحران در دستور کار قرار نگرفته بود.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد تصریح کرد: اقدام‌های بسیار خوب و سازنده‌ای در بحث سیل‌بندها انجام شد و در حال حاضر استحکام‌بخشی سیل‌بندها به خوبی انجام شده و کار همچنان در حال انجام است.

رحیمدل تاکید کرد: شهر یزد مسطح است، معابر و شریان‌های آن شیب بسیار کمی دارد و رواناب‌ها در خیابان‌ها انباشته می‌شود؛ لذا دفع رواناب‌ها در بافت تاریخی باید از طریق چاه‌های جذبی و قنات‌ها انجام شود.

وی گفت: به گفته کارشناسان حوزه قنات، قنات زارچ با انتقال رواناب‌ها بافت تاریخی یزد را از یک بحران جدی نجات داد و برای استفاده بیشتر از ظرفیت قنات‌ها، بررسی‌های لازم برای احیای آن‌ها انجام شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد افزود: به منظور احیای پنج رشته قنات با همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان جهاد کشاورزی تصمیم‌های خوبی گرفته شده است و پس از احیای این قنات‌ها، خطر جدی از بافت تاریخی در زمان وقوع سیل‌های احتمالی دور خواهد شد.

کد خبر 618958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.