ابتلای بیش از ۹۵ درصد افراد به دیابت نوع ۲/ داروهای دیابت گران است

فوق تخصص غدد دانشکده پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند، گفت: مشکلی که در بیماران مبتلا به دیابت با سایر بیماری‌ها وجود دارد این است که تاریخ شروع بیماری را به صورت دقیق نمی‌دانیم و تنها تاریخ تشخیص را می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کچویی امروز شنبه _بیست‌ویکم آبان‌ماه_ در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت برگزار شد، با بیان اینکه دیابت از ما دور نیست، اظهار کرد: دیابت بیماری شایع، مزمن و پیش‌رونده با عوارض جدی و پرهزینه اما قابل پیشگیری و کنترل است.

وی ادامه داد: زمانی که از دیابت صحبت می‌کنیم، منظور دیابت نوع دو بوده است، چرا که بیش از ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند، مشکلی که در بیماران مبتلا به دیابت با سایر بیماری‌ها وجود دارد این است که تاریخ شروع بیماری را به صورت دقیق نمی‌دانیم و تنها تاریخ تشخیص را می‌دانیم.

فوق تخصص غدد دانشکده پزشکی اصفهان تصریح کرد: به طور میانگین ۱۰ سال از ابتلای افراد به بیماری دیابت می‌گذرد و سپس تشخیص داده می‌شود که فرد به این بیماری مبتلا شده است، همچنین مشاهده شده که موقع تشخیص بیماری بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد نوروپاتی و رتینوپاتی دارند، از این رو یکی از معضلات دیابت این موضوع است.

چه عواملی در ابتلاء به دیابت تأثیرگذار است؟

وی اضافه کرد: بیماری دیابت بیماری مولتی فاکتوریا است، یعنی چند عامل مانند ژنتیک، کم تحرکی، غذای پرکالری و چاقی دست به دست هم می‌دهند تا دیابت ظاهر شود.

کچویی با بیان اینکه امروزه پره دیابتیک شایع است، افزود: اهمیت پره دیابت در این است که مانند دیابت عوارض قلبی عروقی دارد، یعنی افراد پره دیابت مانند مبتلایان به دیابت سکته می‌کنند، زمانی که دیابت حدود ۱۳ تا ۱۵ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال شیوع دارد، پره دیابتی‌ها حدود ۱.۵ تا دو برابر است، در واقع نیمی از افراد بالای ۶۰ سال یا دیابت دارند یا پره دیابتی هستند، به عبارت دیگر کمتر افراد بالای ۶۰ سال پیدا می‌شود که سالم باشند و بیشتر افراد دیابتی یا پره دیابتی هستند.

وی با اشاره به تعریفی از پره دیابت، خاطرنشان کرد: قند طبیعی زیر ۱۰۰ باید باشد، ۱۰۰ تا ۱۲۵ پره دیابت و ۱۲۶ و بالاتر دیابتی هستند.

فوق تخصص غدد دانشکده پزشکی اصفهان افزود: دیابت با تمام مشکلاتی که دارد سردسته علل کوری در دنیا، نارسایی کلیه و دیالیز و قطع پا و یکی از عوامل بیماری قلبی عروقی بوده، اما این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است، لذا باید افراد در معرض خطر را شناسایی و مداخله کنیم تا به دیابت مبتلا نشوند، چرا که پره دیابت در عرض ۱۰ سال ۵۰ درصد به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی گفت: لازم است اقداماتی انجام گیرد تا افراد به دیابت مبتلا نشوند و دیابت کنترل شود، از این رو باید عادت‌های غذایی اصلاح، مصرف غذاهای پرکالری کاهش و مصرف غلات و سبزیجات را افزایش دهیم، اگر فرد معمولی ۵۰۰ قدم در روز راه برود شانس عوارض قلبی عروقی بین سه تا ۹ درصد کاهش می‌یابد.

کچویی اضافه کرد: اگر افراد پنج تا شش دقیقه به صورت تند راه بروند، طول عمر آن‌ها چهار سال افزایش می‌یابد، در صورتی که پنج تا هفت درصد وزن افراد کنترل شود، قند آن‌ها نیز با دارو قابل کنترل است.

تأثیر داروهای گیاهی به عنوان مکمل در درمان دیابت

وی در خصوص داروهای دیابت، افزود: انواع داروها برای کنترل قند وجود دارد، با این داروها قند کنترل می‌شود، اما این بیماری را نمی‌توان ریشه‌کن کرد.

فوق تخصص غدد دانشکده پزشکی اصفهان ادامه داد: مصرف شیرینی در اصفهان بیش از سایر شهرهای کشور است، اینکه برخی عنوان می‌کنند پولکی قند ندارد باور غلطی است، از این رو باید نسبت به مصرف شیرینی در اصفهان فرهنگ‌سازی شود، همچنین آلودگی هوا را می‌توان فاکتور مهم در راستای ابتلاء به دیابت دانست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی در درمان دیابت تأثیرگذار است، گفت: طب سنتی نباید پا را فراتر بگذارد، اینکه دارو و انسولین در بیماران دیابتی قطع شود و تنها به طب سنتی روی بیاوریم بسیار غلط است، از این رو داروهای گیاهی را نقض نمی‌کنیم و می‌توانند به عنوان مکمل دارویی استفاده شوند، داروهای گیاهی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به عنوان داروی مکمل به بیمار کمک می‌کند.

کچویی با بیان اینکه دیابت در کودکان از نوع یک است، خاطرنشان کرد: اما امروزه در دنیا با توجه به چاقی کودکان و به موازات آن افزایش وزن، کودکان نیز به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند که به مراتب خطرناک‌تر و پرعارضه‌تر از دیابت نوع دو در بزرگسالان است.

وی با اشاره به اینکه داروهای مختلفی در خصوص دیابت در بازار وجود دارد، افزود: نسبت به داروهای ضد دیابت دچار کمبود نیستیم، قرص‌های ضد دیابت در بازار موجود بوده، اما گران است که بخشی از آن را بیمه می‌دهد، به نوعی درمان دیابت امروز گران شده است، در حال حاضر نیمی از درآمد افراد برای دارو و درمان دیابت هزینه می‌شود.

کد خبر 618790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.