ابتلای ۳۰ درصد مردم تا ۱۱ سال آینده به مرض قند/ آلودگی هوا در ابتلا به دیابت موثر است

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: مردانی که دور شکم آن‌ها از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر است، چاق محسوب می‌شوند و تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران دیابتیک خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی عطاری امروز _شنبه بیست‌ویکم آبان‌ماه_ در نشست خبری که به مناسبت بیست و سوم آبان‌ماه روز جهانی دیابت و روز کشف و ساختن انسولین، برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در خصوص روز جهانی دیابت "با آموزش دیابت از فردای خود محافظت کنیم" است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته هر روز هفته دیابت را با یک هدف نام‌گذاری شده است، ادامه داد: یک روز دیابت و ورزش، دیابت و تغذیه، دیابت و عوارض آن، دیابت و کودکان، دیابت سالمندان، دیابت و جوانان، دیابت و نیازهای دارویی و تجهیزات آن است.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: مؤسسه خیریه دیابت اصفهان که در سال ۷۸ بنا به ضرورت توجه ویژه به این بیماری و مشکلات بیماران و هزینه بسیار سنگین آن با شرکت اساتید، پزشکان، کارشناسان بهداشت و درمان و خیران و خانواده بیماران دیابتیک تأسیس شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ همایش برگزار و ۲۳ سال است که در خدمت کشور و بیماران دیابتیک بوده است، اضافه کرد: هدف مؤسسه آموزش، پیشگیری و کنترل دیابت بوده و در این راستا جلسات متعدد آموزش و اطلاع‌رسانی در صداوسیما، روزنامه‌ها و مطبوعات و پایگاه‌های خبری و نماز جمعه و در حضور استانداران، شهرداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شورای اسلامی شهر، هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی، مدیران کل ادارات و مدیرکل آموزش و پرورش استان و خیران و پزشکان برگزار شده است.

عطاری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آموزش و غربالگری قندخون و علائم بیماری، سعی در غربالگری نشانه‌های بیماری همچون عوارض چشمی، قلبی، کلیوی، پوستی، گوارشی، تغذیه‌ای کبدی، روانشناسی و غددی داریم تا در مسیر درمان گام برداریم.

۱۲ میلیون نفر مبتلا به دیابت در ایران وجود دارد

وی گفت: آمار دیابت در دنیا، ایران و اصفهان سیر پیش‌رونده دارد و آمار آن به طور سیل‌آسا رو به افزایش است و تنها با همت جمعی تمام مسئولان از جمله اجرایی و فرهنگی و خیران میسر نخواهد شد، از این رو از خیران می‌خواهم که قسمت اعتبارات و بودجه‌های مالی و انسانی خود را به امر خطیر پیشگیری اختصاص دهند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان اظهار کرد: اگر آمار بیماران دیابتیک کشور را میانگین ۱۳.۵ درصد تصور کنیم، با فرض جمعیت ۸۸.۵ میلیون نفری جمعیت کشور حدود ۱۲ میلیون نفر دیابتیک و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت (پره دیابتیک) داریم، یعنی قند ۱۰۰ تا ۱۲۵ و در حال آسیب دیدن قسمت‌های مختلف و حساس بدن و این امر فاجعه‌ای بزرگ در تخریب چشم، قلب، کلیه و کبد، گوارش، غدد و اندام‌ها و دیگر دستگاه‌های بدن بیماران است.

وی گفت: بیماران دیابتیک دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری و دو برابر افراد عادی بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال کشور ۷۱.۵ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه وزن دارند.

عطاری با بیان اینکه ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند، اضافه کرد: میزان کبد چرب ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل است، مردانی که دور شکم آن‌ها از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر است، چاق محسوب می‌شوند و تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران دیابتیک خواهند بود.

وی افزود: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان یا دیابتیک و یا پره دیابتیک هستند، در سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیون بیمار دیابت در جهان برسیم، اما در سال ۲۰۱۵ به ۴۹۵ میلیون بیمار دیابتیک رسیدیم و اگر زندگی مردم به همین روش بی‌تحرکی و غذاهای پرکالری و زندگی پراسترس پیش برود، به طور قطع وضعیت فاجعه‌آمیزتر خواهد بود، در دنیا هر ۱۰ ثانیه یک نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

مصرف شکر در ایران ۵ برابر میانگین جهانی است

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: مصرف شکر در ایران پنج برابر میانگین جهانی و نمک دو برابر آن است، ۴۰ درصد دیابتی‌ها موقع تشخیص دچار عوارض چشمی هستند.

وی ادامه داد: دیابت نوع دوم که حدود ۹۸ درصد دیابت را تشکیل می‌دهد تا ۹۵ درصد قابل پیشگیری است، اگر دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بیمه‌ها، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، تربیت بدنی، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی جامعه مانند صداوسیما وارد میدان آموزش و کنترل دیابت نشوند، تعداد بسیاری از بیماران دیابتیک معلول قلبی و کبدی و چشمی و کلیوی و نابینایی و قطع عضو بر جامعه تحمیل خواهد شد و هزینه بسیار سنگینی از صندوق دولت باید پرداخت شود تا علاوه‌بر هزینه درمان، عوارض وسیع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن را جبران کند.

عطاری افزود: افراد بالای ۴۵ سال باید حداقل سالانه یک بار قندخون خود را آزمایش کنند، همچنین ۳۰ دقیقه ورزش روزانه یا ۱۵۰ دقیقه هفتگی می‌تواند ۴۰ درصد از بروز دیابت نوع دو پیشگیری کند.

وی گفت: در مؤسسه خیریه دیابت اصفهان واحدهای قلب شامل نوار قلب، تست تحمل ورزش، اکوکاردیوگرافی، معاینات چشم پزشکی، شبکیه و فشار چشم، فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان و غدد بزرگسالان، پزشکان دیابت، متخصص پوست، ارتوپد، زنان و زایمان، تغذیه، روانشناسی و دندانپزشکی و داروخانه وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان افزود: واحدهای آموزش، مددکاری، روابط عمومی به وظایف خود مشغول هستند و حدود ۷۵۰۰ پرونده بیمار داریم که کمک‌های متنوعی به آن‌ها ارائه می‌شود و میزان قندخون و بیماری‌های آن‌ها تحت کنترل و نظارت پزشکان و پرستاران است.

وی ادامه داد: تأسیس میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با شرکت تمام دستگاه‌های مسئول، اختصاص ساعاتی از برنامه‌های صداوسیما به موضوع دیابت و تغذیه و استرس و کم تحرکی و دخانیات و چاقی، وارد کردن مطالب مربوط به دیابت و تغذیه صحیح در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان، تشکیل گروه‌های همیار سلامت دانش‌آموزی، کمک وسیع شهرداری و خیران در تأمین فضاهای آموزشی و غربالگری دیابت و تأمین کارکنان و امکانات مربوطه و تأسیس مراکز جامع دیابت، ترویج ورزش همگانی، دوچرخه‌سواری و تأسیس ورزشگاه‌ها، آموزش تغذیه صحیح به صنف رستوران داران تا با غذاهای چرب و سنگین و پرحجم سلامتی مردم را به خطر نیندازند.

ماهانه هر فرد دیابتی ۱۳۰ دلار هزینه دارد

عطاری با بیان اینکه شیوع دیابت بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ماهانه هر فرد دیابتی ۱۳۰ دلار هزینه دارد، حدود ۱۲ میلیون نفر تعداد دیابتی‌ها است که اگر به بیماری کلیوی مبتلا شوند، ۱۰ برابر و اگر به بیماری قلبی مبتلا شوند ۲۰ برابر می‌شود، از این رو سالانه حدود ۱۴ میلیارد دلار هزینه دیابت در کشور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد دیابتی بدون درمان می‌مانند، افزود: قطع پا، از کار افتادگی، معلولیت، خرابی مفصل، نابینایی از جمله اتفاقاتی است که برای مبتلایان به دیابت رخ می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان خاطرنشان کرد: دیابت بسیار شایع است و کمتر خانه‌ای در اصفهان وجود دارد که بیمار دیابتی در آن نباشد، از این رو با مسئولان مربوطه در خصوص ضرورت توجه به بیماری دیابت هشدار دادیم، چرا که بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: لازم است در خصوص دیابت آموزش‌هایی در سطح مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود، از این رو مقرر شد انشای دانش‌آموزی در خصوص دیابت توسط دانش‌آموزان نوشته شود و جوایز نفیس ۵۰۰ هزار تومانی به برترین‌ها اعطا شود تا بتوانند در خصوص دیابت اظهار نظر کنند.

عطاری گفت: غربالگری قندخون در کارخانه‌ها، ادارات و زندان انجام می‌دهیم، همچنین غربالگری بیماری‌های همراه با دیابت مانند بیماری‌های چشمی، قلبی و عروقی، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی و تست ورزش داریم که برای پیشگیری از سکته انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که سیگار کشیدن یکی از علل ثابت شده در تشکیل دیابت است، به طور قطع آلودگی هوا نیز در ابتلاء به دیابت مؤثر خواهد بود.

کد خبر 618741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.