تأثیر اوضاع سده‌های میانی، بر کتابخانه‌های اصفهان

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری نشست تخصصی «تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی سده‌های میانی دوره اسلامی ایران بر رواج کتابخانه‌های اصفهان» خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به پشتوانه آموزه‌های دینی شرع مبین در دانش‌اندوزی و علم‌آموزی از سویی، و سبقه و صبغه دیرپای فرهنگی ایران در برخورداری از مراکز علمی معتبر و مرکز آمدوشد طالب علمان در رشته‌های گوناگون و از سرزمین‌های متفاوت از دیگر سو، در سده‌های میانی دوره اسلامی شاهد احیا و جهش فرهنگی و علمی دامنه گیر و اثرگذار در حوزه تمدنی ایران هستیم. خاصه آشنایی مسلمانان باسنت‌های فکری و دانشی ملل مفتوحه و انگیزه آنان در ترجمه آثار ایشان، خود به رونق بازار گفتگوهای فرهنگی گسترده و پردامنه مدد رساند و در تاریخ علم زمانه ویژه‌ای را رقم زد که محصول و میوه آن یادمان‌های بسیار زیاد و شهره اندیشمندان اسلامی در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: به این اعتبار، اصفهان به‌عنوان کانون میان فرهنگی معتبر، نه‌فقط در مجد ایران، بلکه در مسیر شاه‌راه هویت‌ساز ابریشم و به‌نوعی مرکز امپراتوری پر پهنای اسلامی، از برکات فرهنگی چنین فضایی هم برخوردار گشت و هم در شکوفایی و طراوت بیشتر آن محل تأثیر. وجود نظامی اصفهان حضور دانشمندان بزرگ رخ گیری، مکاتب گوناگون و احداث کتابخانه‌های نامبردار در این شهر پر روایت در خلال سده‌های میانی اصفهانی تا شلتاق رزم توزان مغول به سرزمین‌های اسلامی، گواهی ست روشن بر این ادعا است.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: بر همین اساس این مرکز در نظر دارد جهت آشنایی شهروندان با این مقوله نشستی را با عنوان «تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی سده‌های میانی دوره اسلامی ایران بر رواج کتابخانه‌های اصفهان» برگزار کند.

وی ادامه داد: با چنین پیش فرضی علی اخضری به دعوت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل می‌کوشد با ابتناء بر اوضاع سیاسی و اجتماعی رخداده، یکی از شاخص‌های فرهنگ پویا و بالنده این روزگاران، یعنی رواج کتابخانه‌ها را در جهانهشر اصفهان بکاود و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها را برای علاقه‌مندان شرح دهد.

برگزاری نشست «تأثیر اوضاع سده‌های میانی بر کتابخانه‌های اصفهان»

عیدی افزود: این نشست روز سه‌شنبه _بیست و چهارم آبان‌ماه_ ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان واقع در خیابان استانداری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، نشست «تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی سده‌های میانی دوره اسلامی ایران بر رواج کتابخانه‌های اصفهان» به یاد زنده‌یاد لطف‌الله هنرفر، اصفهان‌شناس، باستان‌شناس و نویسنده گنجینه آثار تاریخی اصفهان برجسته برگزار خواهد شد.

کد خبر 618650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.