۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
مهم‌ترین مزایای کشاورزی شهری

فواید کشاورزی شهری تنها به تامین غذا برای شهروندان منجر نمی‌شود، بلکه این فرآیند مزایای بسیاری برای محیط زیست و جامعه نیز به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشاورزی شهری که طی چند دهه اخیر به محبوبیت چشمگیری میان مدیران و ساکنان شهرها دست یافته است، به روش‌های مختلف و در فضاهای متفاوت شهری گسترش می‌یابد. بسیاری از شهرنشینان از بالکن‌های کوچک منازل گرفته تا فضاهای محل سکونت خود به کاشت سبزیجات مختلف می‌پردازند تا علاوه بر مصرف غذای تازه، محیط زندگی خود را زیبا کنند. از سوی دیگر، مدیران نیز در اغلب نقاط دنیا، زمین‌های بدون استفاده شهری را با شرایط ویژه‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهند تا از طریق ترویج کشاورزی شهری، نه‌تنها به کارآفرینی میان ساکنان شهری بپردازند، بلکه مزایای بیشمار این فرآیند را برای مناطق و شهرنشینان به ارمغان بیاورند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای کشاورزی شهری پرداخته می‌شود که می‌تواند ایجاد تحولات بسیاری را برای شهرنشینان و جامعه آن‌ها به دنبال داشته باشد.

جلوگیری از اثرات جزایر گرمایی

طی روزهای گرم تابستانی، مردم از سکونت در مناطقی که به وسیله ساختمان‌های بتنی محصور شده است و کمترین اثر از فضاهای سبز به چشم می‌خورد، احساس نارضایتی کامل دارند، زیرا گرما در این مناطق اثرات خود را به بدترین شکل ممکن به جا می‌گذارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در مناطقی با بیشترین پوشش بتنی و آسفالتی نسبت به سایر محله‌هایی با پوشش سبز بیشتر، دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر است که این پدیده "اثرات جزایر گرمایی" نام دارد و می‌تواند مشکلات سلامت بسیاری را برای ساکنان در پی داشته باشد. این در حالی است که در مناطقی از شهرها با پوشش‌های گیاهی، جذب نور خورشید به سطوح کمتر اتفاق می‌افتد، ضمن این‌که گیاهان و سبزیجات نیز به سهم خود از طریق تولید اکسیژن و جذب دی‌اکسید کربن نقش مهمی در بهبود کیفیت هوا ایفا می‌کنند و کاهش دمای محیط را به دنبال دارند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، شهروندان به کاشت سبزیجات در بالکن‌ها و پشت‌بام‌های خود می‌پردازند تا علاوه بر تغذیه از آن‌ها، اثرات جزایر گرمایی را در محیط زندگی خود به حداقل برسانند.

مهم‌ترین مزایای کشاورزی شهری

کاهش گازهای گلخانه‌ای

کشاورزی شهری از طریق ترویج تولید خوراک محلی به کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک زیادی می‌کند. در واقع، ساکنان در بسیاری از شهرهای دنیا به علت دسترسی نداشتن به میوه و سبزیجات تازه در محل زندگی خود ناچار هستند مسافت‌هایی طولانی را سپری کنند که همین عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه می‌تواند به انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهرها منجر شود. این در حالی است که در شهرهایی از جهان که دسترسی مردم به سبزیجات و میوه‌ها در نزدیکی محل سکونت آن‌ها وجود دارد، تردد برای تهیه این مواد غذایی به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت هوا بسیار اثربخش است. فایده مهم‌تر کاشت سبزیجات در محل سکونت مردم این است که این گیاهان از طریق تصفیه هوا به کاهش انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده کمک زیادی می‌کند و از این طریق نیز بهبود کیفیت هوا را به ارمغان می‌آورد.

ایجاد سیستم‌های غذایی پایدار

گسترش مزارع شهری، توسعه سیستم‌های غذایی محلی و پایدار را در پی دارد و به همین دلیل، ساکنانی که در محل زندگی خود به این سیستم‌ها دسترسی دارند، از نظر سلامت نسبت به سایر ساکنان محله‌ها از وضعیت سلامت بهتری برخوردار هستند، ضمن این‌که وجود خوراک سالم برای آن‌ها تضمین شده است. تبدیل فضاهای بدون استفاده به مزارع شهری، یکی از بهترین رویکردها برای گسترش کشاورزی شهری است که می‌تواند زمینه را برای خودکارآمدی خوراک در شهرها فراهم آورد.

حفظ تنوع زیستی

بدیهی است که وجود پوشش‌های گیاهی در مناطق شهری می‌تواند به حفظ تنوع زیستی در شهرها کمک زیادی کند زیرا زمینه را برای تغذیه جانداران و به‌ویژه حشرات در شهرها فراهم می‌آورد. چنانچه شهروندان یا مدیران شهری به کاشت گونه‌های مختلف سبزیجات و میوه‌ها در محل زندگی خود بپردازند، آنگاه تنوع زیستی در مناطق بیشتر می‌شود زیرا حشرات متنوع‌تری به تغذیه از طریق این پوشش‌های سبز خوراکی جذب می‌شود.

افزایش ارزش دارایی‌های شهری

بدون شک، ساختمان‌هایی با پوشش گیاهی خوراکی در فضای داخلی یا حتی محیط اطراف خود از ارزش بیشتری در میان مردم برخوردار است زیرا سرمایه‌گذاران به خوبی از مزایای سبزیجات در شهرها آگاه هستند. مردم می‌توانند از فضاهای بدون استفاده محل زندگی خود و حتی بالکن‌ها، پشت‌بام‌ها و گوشه‌های منازل خود برای پرورش سبزیجات بهره بگیرند و علاوه بر مزایای بیشمار آن، ارزش دارایی‌های خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

مهم‌ترین مزایای کشاورزی شهری

افزایش رفاه و بهبود عملکرد کارکنان در محل فعالیت آن‌ها

همه انسان‌ها به طور غریزی از بودن در نزدیکی طبیعت نهایت لذت را تجربه می‌کنند که از نظر روانشناسان این پدیده به آرامش روان آن‌ها نیز منجر می‌شود. تجربه نشان داده است که در محیط‌های کاری و حتی مدارسی با پوشش‌های سبز، عملکرد کارمندان و دانش‌آموزان در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارد و در ضمن، این افراد حس رفاه بالاتری را نسبت به کارکنان یا دانش‌آموزان مراکز بدون پوشش سبز تجربه می‌کنند. امروزه مدیران بسیاری از کمپانی‌ها و مراکز کاری به پرورش سبزیجات در راهروها و حیاط‌های محل کار خود می‌پردازند تا زمینه را برای نزدیکی کارمندان خود به طبیعت، به منظور قدم زدن آن‌ها هنگام استراحت فراهم بیاورند که این امر می‌تواند از طریق کاهش سطح استرس و افزایش قدرت تمرکز، در بهبود عملکرد کارمندان نقش مهمی ایفا کند و مزایای آن را برای مراکز کاری به ارمغان بیاورد.

افزایش آگاهی مردم از عادات تغذیه سالم

نوآوری‌های کشاورزی شهری مردم را به طبیعت و خوراک خود پیوند می‌دهد و در نتیجه آن‌ها را از اهمیت تغذیه مواد سالم و تازه آگاه می‌کند. در واقع، مزارع شهری به عنوان بسترهایی برای افزایش آگاهی مردم از اهمیت اتخاذ عادات تغذیه‌ای سالم عمل می‌کند که دسترسی به مواد غذایی تازه و سالم، به تقویت این آگاهی منجر می‌شود. علاوه بر این، زمانی که مردم به طور مستقیم در معرض فرآیند کاشت و پرورش سبزیجات قرار گیرند، از واقعیات مربوط به تولید خوراک آگاه‌تر می‌شوند و به مصرف مواد غذایی سالم و تازه گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

مهم‌ترین مزایای کشاورزی شهری

کد خبر 618526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.