تنها ۳۰ درصد ثبت‌نام مقطع دبیرستان، در مدارس دولتی است/ قرار نیست همه وارد دانشگاه شوند!

کارشناس آموزش و پرورش گفت: سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش باید با تمهیدات لازم علاوه‌بر کاهش حجم کتب درسی مدارس، محتواهایی با کیفیت را برای افزایش کارایی دانش‌آموزان در زندگی امروز و آینده در کتاب‌ها تألیف کنند.

ناصر کوهستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم تناسب محتوای آموزشی کتب درسی با آینده‌نگری، اظهار کرد: حجم بالای کتاب‌های درسی، دشوار بودن برخی مفاهیم برای دانش‌آموزان و از همه مهم‌تر کاربردی نبودن مطالب ارائه شده در مدارس سال‌ها است مورد انتقاد دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارشناسان است.

وی افزود: به عنوان مثال دانش‌آموزان پایه دهم علوم انسانی باید هفده کتاب درسی را در این مقطع مطالعه کنند و امتحان دهند، چرا باید این حجم از محتوا حتی در مقاطع ریاضی و تجربی که بسیاری از آن‌ها هیچ‌گونه تأثیری بر زندگی اجتماعی، فردی، شخصی و مهارت‌آموزی، دانش‌آموز ندارد در ذهن محصل انباشته شود.

تنوع دانش‌آموزی معضل بزرگی در جذب دانش‌آموز در مدارس دولتی

این کارشناس حوزه آموزشی در اشاره به اینکه تنوع دانش‌آموزان در مدارس یکی از عوامل اساسی در کیفیت و عدالت آموزشی است، تاکید کرد: در عمده کشورهای دنیا دانش‌آموزان در مدارس دولتی یا غیردولتی تحصیل می‌کنند و این موضوع اصل پذیرفته‌شده‌ای است، اما در کشور ما بر اساس آمارها و شاخص‌های شورای عالی آموزش و پرورش حدود ۱۶ نوع مدرسه وجود دارد.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان پس از پایان دوره نهم برای ورود به دبیرستان دوره دوم برای آمادگی در کنکور باید انواع آزمون‌ها را طی کنند که مدارس تیزهوشان، شاهد، نمونه دولتی، غیردولتی‌ها هر کدام سهمی دارند و تنها ۳۰ درصد ثبت‌نام مقطع دبیرستان در مدارس دولتی انجام می‌شود، این تنوع دانش‌آموزی خود معضل بزرگی در جذب دانش‌آموز در مدارس دولتی است و باید برای آن چاره و راهکاری اساسی مد نظر قرار گیرد.

اهمیت الگوگیری دانش‌آموزان در مدارس

کوهستانی گفت: تا حدودی این باور که مدارس غیردولتی باعث بی‌عدالتی آموزشی در مدارس دولتی می‌شود، نادرست است، زیرا در حوزه غیردولتی مجموع بودجه و سهمی که به دانش‌آموزان غیردولتی‌ها تخصیص داده می‌شود، با مشارکت والدین است، لذا باید تلاش کنیم تا کیفیت آموزشی مدارس دولتی نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: در عمل شاهد افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی نیستیم، لذا مشکلات در مجموعه مدارس دولتی نهفته است و باید در سال آینده برای رفع این معضل اقدامات اساسی انجام گیرد. در سال‌های گذشته شورای عالی فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داد، اما نتوانست این تنوع را کاهش دهد، همچنین لازم است بدانیم الگوگیری دانش‌آموزان در مدارس از یکدیگر بسیار حائز اهمیت است.

لزوم توجه نظام آموزشی به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

این کارشناس حوزه آموزشی مجموع برنامه درسی را دومین عامل اثرگذار در کیفیت و عدالت آموزشی مدارس دانست و اظهار کرد: برنامه‌ها درسی نباید به سمتی حرکت کند که کنکور تمام هدف دستگاه تعلیم و تربیت باشد، تا به امروز کنکور به یک غول بسیار سنگین تبدیل شده است که دانش‌آموزان از دبیرستان‌های دوره اول و حتی اکنون از دوره ابتدایی در رقابت ناسالم و منفی که انتهای آن به آزمون کنکور ختم می‌شود، ورود می‌یابند.

وی اضافه کرد: لازم است مانند دیگر کشورهای دنیا دانش‌آموزان وارد بازار کار شوند و با ایجاد هنرستان‌ها، کاردانش‌ها و فرصت‌های مهارتی شرایط برای آن‌ها نیز فراهم شود. قرار نیست تمام افراد به دانشگاه وارد شوند، چرا که این بسترها مهیا نشده است. مطابق با مصوبات امسال برای کنکور سال ۱۴۰۲ باید منتظر خروجی آن باشیم.

کوهستانی با ابزار تأسف از اینکه نقش فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: نباید انتظار داشته باشیم که تمام دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند. اگر در حوزه اشتغال و مهارت‌آموزی به درستی مدیریت کنیم و دیدگاه دانش‌آموزان و خانواده تنها کنکور و دانشگاه‌محور نباشد، افرادی موفق و مهارت‌آموز را در جامعه تربیت کرده‌ایم.

کد خبر 618384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.