یک بام و دو هوای قانونی برای مدارس

مقاوم‌سازی سازه‌های مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است، اما گاهی فاکتورهای ایمنی مدارس به علت قدیمی‌بودن بنا و وجود چالش‌هایی در این زمینه نیازمند بررسی‌های موشکافانه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌تردید تحصیل در یک فضای آموزشی وسیع، نوساز و محکم حق دانش‌آموزان و معلمان است. داشتن مدارس استاندارد نه‌تنها شرایط زیست و تحصیل را آسان و لذت‌بخش می‌کند، بلکه در مواقع ضروری و پیشامدهای ناگوار طبیعی، این بناهای مستحکم می‌توانند نقشی مؤثر در کاهش بلایا داشته باشند و کارکرد مراکز مهم و پرفایده برای عملیات امداد و نجات را ایفا کنند.

زلزله مهم‌ترین سانحه‌ای است که ساختمان‌ها را در معرض آسیب‌های شدید قرار می‌دهد. براساس آمارها درصد بالایی از تلفات جانی سوانح طبیعی در ایران بر اثر زمین‌لرزه ثبت شده است، بنابراین همین مسئله ضرورت مقاوم‌سازی و تقویت ساختمان مدارس را چندین برابر می‌کند، چراکه امنیت دانش‌آموزان در مدرسه به‌صورت بسیار ویژه‌ای به استحکام بناها مرتبط می‌شود.

مقاوم‌سازی مدارس در درجه نخست برای تأمین امنیت جانی دانش‌آموزان انجام می‌شود، اما گاهی شاهد آن هستیم که بسیاری از مدارس غیردولتی در ساختمان‌های مسکونی با قدمت بالای ۳۰ تا ۴۰ سال تغییر کاربری می‌دهند و به‌عنوان مدرسه اجاره می‌شوند و دانش‌آموزان در آن تحصیل می‌کنند، بدون اینکه بدانند چه خطری تهدیدشان می‌کند. بعضی از این سازه‌ها کاربری آموزشی ندارند و غیراصولی است و از نظر استحکام بنا با ضوابط، مقررات و استانداردهای معتبر مغایرت دارد.

مستحکم‌نبودن ساختمان‌های مدارس ممکن است به دلایلی مانند نقص اجرای فنی ساختمان و پایین بودن کیفیت مصالح باشد، در موارد بسیاری ترمیم و مقاوم‌سازی کلی مدرسه یا بخشی از آن ضمن اینکه هزینه کمتری نسبت به تخریب و بازسازی آن دارد، به علت اهمیت استفاده از بنای مدرسه، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود؛ همچنین لازم است وزارت آموزش و پرورش با اهمیت دادن به ایمنی مدارس و امنیت دانش‌آموزان، نظارت‌های خود را افزایش دهد و مجوز به مدارس غیردولتی با حساسیت بیشتری ارائه دهد و مدارسی را که در بناهای قدیمی استقرار دارد، ملزم کند که توسط متخصصان مرتبط با سازه و استحکام بنا، اقدامات لازم برای تطبیق با شرایط ساختار بنا با نوع کاربری را انجام دهند.

آئین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی بازنگری شود

مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص ضرورت بازنگری آئین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، می‌گوید: آئین‌نامه استقرار مدارس غیردولتی، فشار مضاعفی برای مؤسسان ایجاد می‌کند و با اتمام مدت سه سال تمدید استحکام ساختمان‌های آموزشی با کاربری مسکونی، دیگر صدور مجوزها قابل اجرا نیست.

وی با بیان اینکه قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی طی سال ۱۳۹۵ مصوب شد و پیرو آن سال ۱۳۹۸ «آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف» تصویب و ابلاغ شده است، اظهار می‌کند: مطابق با این آئین‌نامه، موضوعات صدور مجوز ساختمان مدارس منوط به انطباق مواد قانونی و آئین‌نامه‌های به روز کشور است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درخصوص یک اشتباه قانونی در قوانین تصویب شده آئین‌نامه استقرار، می‌افزاید: براساس ماده ۶ این آئین‌نامه، ایمنی ساختمان‌های غیردولتی موجود و تأیید استحکام بنای آن و همچنین ضوابط طراحی بناهای غیردولتی تازه ساخت در روندی قانونی سنجیده می‌شود، لذا به‌هیچ عنوان یک بنای مورد استفاده با قدمت بالا را نمی‌توان با آئین‌نامه‌های جاری و ملی مورد ارزیابی قرار داد و چنین امری غیرممکن است.

وی ادامه می‌دهد: اگر فردی درصدد احداث ساختمان مدرسه جدید است، باید بعد از تهیه نقشه‌ها و طرح‌های معماری، طبق آئین‌نامه استقرار از سازمان نوسازی مدارس تاییدیه‌های لازم را دریافت کند، همچنین باید طی پنج تا ۱۰ سال آینده نیز مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. دستورالعمل‌های اجرایی و آئین‌نامه‌ها، اداره کل نوسازی مدارس را مکلف کرده است که اگر بخواهیم ساختمان مسکونی با قدمت ۲۰ تا ۴۰ سال را به فضای آموزشی تبدیل کنیم، باید مطابق قوانین و مقررات ملی کشور عمل شود.

رفع چالش فضای‌های آموزشی با بازنگری آئین‌نامه استقرار

نسیمی با بیان اینکه آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف، طبق ضوابط مواد سیزده‌گانه تصویب شده است، می‌گوید: مطابق ماده ۶ این آئین‌نامه، ایمنی ساختمان‌ها و تأیید آن برعهده سازمان نوسازی مدارس کشور و ادارات تابعه قرار گرفته است، دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده در این بخشنامه به نوسازی مدارس اجازه داده برای مسائل این حوزه از شرکت‌های مشاور ذی‌صلاح استفاده کند، البته این ناقض مسئولیت نوسازی مدارس نیست و نظر نهایی با اداره کل نوسازی مدارس خواهد بود.

وی با اشاره به اصلاح و بازنگری بند ۶ آئین‌نامه استقرار، تصریح می‌کند: اگر ساختمان‌هایی که اکنون با کاربری مسکونی برای فضای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است، بخواهند «آئین‌نامه ایمنی ساختمان، تأیید استحکام بنا و ضوابط طراحی و رعایت» را به‌طورکامل اجرایی کنند، بسیاری از تاییدیه‌هایی که برای بناهای فعال در گذشته ارائه شده است، با توجه به آئین‌نامه جدید و استقرار استحکام بنایی برای تأیید مجدد با دغدغه‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

نوسازی مدارس، پلیس اجرایی قوانین است

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه در مسیر صدور مجوزهای آئین‌نامه استقرار، بیشترین گلایه‌ها به نوسازی مدارس بازمی‌گردد، می‌افزاید: اداره نوسازی مدارس قانون‌گذار نیست، پلیس اجرایی این قوانین است. چراکه اگر قانونی را اجرا نکنیم، به‌عنوان ترک فعل باید جوابگو باشیم.

وی اضافه می‌کند: مباحث مواد آئین‌نامه استقرار باید کمک و حامی مجموعه نوسازی مدارس باشد تا طی بازنگری ماده ۶ این آئین‌نامه، ساختمان‌های آموزشی با کاربری مسکونی در مقیاسی جداگانه از بناهای تازه احداث، تفکیک و بازبینی شود.

نسیمی با بیان اینکه براساس ماده ۱۲ آئین‌نامه استقرار، موسساتی که قبل از ابلاغ آئین‌نامه نسبت به تأسیس و راه‌اندازی مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اقدام کرده‌اند، مکلف هستند طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آئین‌نامه، شرایط استحکام بنای مدرسه یا مرکز خود را با ضوابط منطبق کنند، خاطرنشان می‌کند: ساختمان‌هایی که از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری مجوزشان به اتمام رسیده است، دیگر اجازه تمدید استحکام بنا برای آن‌ها صادر نخواهد شد، لذا این مدارس اکنون بلاتکلیف هستند.

اهمیت تسهیل ارائه تأییدیه استحکام بنا به مدارس

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی به موجب ماده ۱۲ این آئین‌نامه سه سال فرصت دارند که مطابق با ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع فضاهای آموزش‌های خود را در بحث استحکام بنا به جمع‌بندی و نتیجه برسانند. گرچه این مسئله در جای خود تصمیم به‌جا و در راستای رعایت استانداردها و تأمین ایمنی مدارس غیردولتی است اما قانون بعد از این مدت، هیچ‌گونه اجازه تمدید به اداره کل نوسازی مدارس نداده است که چنین مسئله‌ای نیاز به بازنگری دارد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار می‌کند: انتظار داریم این موضوع مهم قبل از آغاز فرایند صدور مجوزها و درخواست‌های سال ۱۴۰۲ به صورت جدی بازنگری و اجرایی شود تا به‌زودی بتوانیم با اقدامات به موقع دغدغه‌ها را رفع کنیم.

وی می‌گوید: امید است با توجه به پیشنهادی که در هشتم تیرماه ۱۴۰۰ درخصوص اصلاح آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در مناطق مختلف ارائه شده و در دفاتر هیئت دولت نیز به ثبت رسیده است، لذا باید این پیشنهاد با جدیت بیشتری از سوی دولت‌مردان مورد رسیدگی قرار گیرد.

نسیمی می‌افزاید: تا حدودی دغدغه‌های تأیید استحکام بنا برای مسئولان مراکزی که از ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌کنند و طبق آئین‌نامه‌ها، استقامت کامل این ساختمان تأیید شده است، باید با توجه به اصلاحیه‌ای که در بند ۶ آئین‌نامه آمده، چنین بناهایی به صورت نسبی مورد ارزیابی قرار گیرد تا با تسهیل مواردی که امکان تاییدیه آن وجود دارد، فعالیت برای مؤسسان و اداره کل نوسازی مدارس استان‌ها آسان‌تر شود.

کد خبر 617509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.