چه ارتباطی بین آلودگی هوا و بیماری کلیوی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر بیماری کلیوی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن به منظور بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و خطر بروز بیماری کلیوی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۳۵۰ هزار و ۹۹۴ فرد بدون بیماری مزمن کلیوی را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالاتر از اجزای آلودگی هوا با خطرات بالاتر برای ابتلاء به بیماری مزمن کلیه مرتبط بوده است. در عین حال افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا بوده‌اند و خطر ژنتیکی کمتری داشتند؛ در مقایسه با افراد با خطر ژنتیکی بالا برای ابتلاء به بیماری مزمن کلیه با خطر بیشتری برای ابتلاء به بیماری مزمن کلیه مواجه بودند.

به گفته محققان، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد حتی در میان افرادی که خطر ژنتیکی پایینی برای ابتلاء به این نوع بیماری را دارند. پیش از این نیز مطالعات انجام شده نشان داده بود که آلودگی هوا باعث نارسایی کلیه‌ها می‌شود. همچنین کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث بروز تنگی نفس، تشدید آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی شود و تأثیر منفی بر سیستم قلب و عروق بگذارد.

کد خبر 617473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.