استراتژی‌هایی برای افزایش مشارکت عمومی در شهرها

دولت‌ها اغلب برای اجرای یک پروژه کارآمد، تلاش بسیاری می‌کنند زیرا در بسیاری از موارد با بازخورد منفی شهروندان مواجه می‌شوند؛ بسیاری از مدیران شهری از همان ابتدای تصمیم‌گیری برای تغییر طراحی، شهروندان را به مشارکت دعوت می‌کنند تا از نیازهای آن‌ها آگاه‌تر شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجربه حاکی از آن است که همواره پروژه‌هایی که شهروندان در آن‌ها مشارکت فعال داشته‌اند، تبعات مثبت به مراتب بیشتر از نارضایتی بوده است. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، مشارکت مردم از همان ابتدای برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی پروژه‌ها را مهم‌ترین عامل در موفقیت آن‌ها می‌دانند زیرا این گونه پروژه‌ها بر اساس نیازهای شهروندان طراحی و پیاده می‌شود. در بسیاری از نقاط دنیا نیز، شهرنشینان کم‌ترین سهم را از طراحی شهری دارند و همین امر به ایجاد تغییراتی در شهرها منجر می‌شود که خیلی مطابق میل آن‌ها نیست و نارضایتی اغلب افراد را در پی دارد. از همه مهم‌تر این است که بسیاری از برنامه‌ریزان از اهمیت مشارکت مردم در طراحی شهری آگاه هستند اما به خوبی نمی‌توانند شهرنشینان را در تصمیم‌گیری‌های شهری سهیم کنند. در ادامه به ارائه استراتژی‌هایی پرداخته می‌شود که می‌تواند به بهترین شکل ممکن مدیران را در ترغیب شهروندان به مشارکت در طراحی شهری یاری کند.

ایجاد یک فضای مطلوب برای مشارکت

مدیران برای ترغیب شهروندان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و طراحی‌های شهری ابتدا باید فضای مطلوبی برای حضور آن‌ها به وجود بیاورند. در مورد فضاهای اینترنتی برای مشارکت مردم، چنان‌چه ساکنان شهر متنوع باشند و به زبان‌های مختلف تکلم کنند، آن‌گاه ایجاد بستری با قابلیت ترجمه به زبان‌های رایج در شهر از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار مردم را به مشارکت هرچه بیشتر سوق می‌دهد زیرا آن‌ها را مطمئن می‌کند که قادر به دریافت و انتقال تمام اطلاعات شهری به زبان خود خواهند بود.

برنامه‌ریزان شهری در بارگذاری اطلاعات در سایت، نباید از زبان ادبی ویژه‌ای بهره بگیرند، بلکه باید تمام داده‌ها را به زبان ساده ارائه کنند تا برای تمام کاربران با هر سطح تحصیلاتی قابل فهم باشد. استفاده از تصاویر و ویدئوها در سایت‌ها برای جلب توجه مردم بسیار اثربخش است و می‌تواند گرایش آن‌ها به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و طراحی‌های شهری را افزایش دهد.

استراتژی‌هایی برای افزایش مشارکت عمومی در شهرها

انتخاب خردمندانه پروژه اول

برنامه‌ریزان شهری بهتر است در همان ابتدای تلاش برای جذب مردم به مشارکت، بهترین پروژه را در وب‌سایت مخصوص به اشتراک بگذارند. در واقع، بارگذاری کردن پروژه‌ای که احتمال استقبال مردم از آن وجود دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است و باعث می‌شود ساکنان شهر برای آگاهی از این گونه پروژه‌ها، بارها و بارها به وب‌سایت مراجعه کنند و به تدریج ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. مدیران در ادامه ارائه این پروژه باید نشان دهند که آمادگی گوش دادن به ایده‌های مردم را دارند تا از این طریق، توجه آن‌ها را هرچه بیشتر به مشارکت جلب کنند.

تلفیق مشکلات مهم و مسائلی با اهمیت کمتر در وب‌سایت‌های شهری

برنامه‌ریزان شهری زمانی می‌توانند مردم را به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری سوق دهند که همزمان به بررسی مسائل بزرگ و کوچک شهری بپردازند که هر یک علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد. در واقع، تنها تمرکز بر مشکلات بزرگ شهری می‌تواند برای مردم خسته‌کننده باشد و مانع از مشارکت آن‌ها در بیش از چند پروژه و تصمیم‌گیری شود. برای حل این مشکل، تلفیق مشکلات بزرگ و کوچک می‌تواند بسیار اثربخش باشد و نوعی تنوع در عملکرد و ایده‌پردازی شهروندان به وجود بیاورد. از سوی دیگر، مدیران باید تلاش کنند میان بحث‌های خود با شهروندان از شوخ‌طبعی کافی برخوردار باشند و تنها جوی جدی را بر رابطه دوطرفه خود حاکم نکنند.

استراتژی‌هایی برای افزایش مشارکت عمومی در شهرها

بارگذاری ویدئوهای جالب برای افزایش مشارکت مردم

یکی از بهترین شیوه‌ها برای جذب مردم به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری، بارگذاری ویدئوهای جالب در این زمینه در وب‌سایت‌ها است که می‌تواند کاربران را به ارائه ایده‌های خود تشویق کند و در نهایت، آن‌ها را به ایده‌پردازی برای پروژه‌های آینده نیز سوق دهد. مدیران لندن در بریتانیا و انتاریو در کانادا به بارگذاری ویدئوهای جالب در مورد طراحی شهری در وب‌سایت‌های خود پرداخته‌اند و از این طریق توانسته‌اند شهروندان بسیاری را به مشارکت در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری جذب کنند. این مشارکت‌ها به پیاده‌سازی پروژه‌های بی‌شماری منجر شده است که در کاهش انتشار گازهای آلاینده و به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی در مناطق بسیار مؤثر بوده است.

ترویج مشارکت عمومی از طریق رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزارهایی برای بازاریابی عمل می‌کند که می‌تواند در افزایش مشارکت عمومی در پروژه‌های شهری بسیار تأثیرگذار باشد. در واقع، مدیران شهری باید از این رسانه‌ها برای دعوت مردم به بحث در مورد پروژه‌های خود بهره بگیرند و از طریق برقراری ارتباط با شهروندان از این بسترها، پروژه‌ها را بر اساس نیازهای آنان پیاده کنند تا به بیشترین اثربخشی از آن‌ها دست بیابند. نرم‌افزار نکست‌دور یکی از بهترین بسترها در این زمینه به‌شمار می‌رود زیرا کاربران بسیاری دارد که در زمینه‌های مختلف زندگی شهری به اشتراک ایده‌ها و حتی انتقادات خود می‌پردازند.

استراتژی‌هایی برای افزایش مشارکت عمومی در شهرها

بهره‌گیری از ارتباطات شهری دیجیتالی برای افزایش مشارکت مردم

مدیرانی که از کانال‌های اینترنتی متنوع برای شناخته شدن وب‌سایت اصلی خود بهره می‌گیرند، در ترغیب مردم به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری بسیار موفق هستند. از سوی دیگر، این وب‌سایت باید در غالب ویدئو، تصویر، خبر و حتی هشدار در سایت اصلی شهری مورد تبلیغ قرار بگیرد تا افراد بیشتری را به خود جذب کند. اعضای شورای شهر نیز می‌توانند لینک وب‌سایت مشارکت را به عنوان بخشی از توضیحات خود در صفحه‌ها شخصی به اشتراک بگذارند تا دنبال‌کنندگان خود را به مشارکت در تمام پروژه‌های شهری جذب کنند.

طرح پرسش‌های مختلف در مورد داده‌های مورد نیاز شهری

چنانچه مدیران شهری در وب‌سایت‌های مشارکت، سوال‌هایی را در مورد نیازهای مختلف شهری مطرح کنند، آن‌گاه افراد بیشتری را برای پاسخ به این پرسش‌ها جذب خواهند کرد که این امر به سهم خود می‌تواند توجه شهروندان را به مسائل شهری بیشتر جلب کند و آن‌ها را به مشارکت سوق دهد. این پرسش‌ها باید به زبان ساده بیان شود تا برای همه افراد با هر سطح تحصیلاتی قابل درک باشد و کاربران برای مشارکت در پاسخگویی به آن‌ها، احساس راحتی کنند.

استراتژی‌هایی برای افزایش مشارکت عمومی در شهرها

کد خبر 617402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.