همه‌چیز درباره اداره مهندسی فرهنگی شهرداری اصفهان

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در این اداره به دنبال نظریه‌های فرهنگی نیستیم زیرا ساختار و تکلیفمان مهندسی فرهنگ نیست. مهندسی فرهنگی کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر بوده و ناظر بر فعالیت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی است.

امیرحسین ستوده‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مهندسی فرهنگی مجموعه‌ای جدید در شهرداری است که از حدود پنج سال قبل شکل گرفته و در ساختار معاونت و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تعریف شده است.

وی خاطر نشان کرد: موضوع مهندسی فرهنگی در سال‌های گذشته مطرح شده اما تبیین نشده بود، ما در مجموعه اداره مهندسی فرهنگی این اصطلاح راهبردی را مفهوم شناسی و در ادامه تبیین کردیم.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: مهندسی فرهنگی با مهندسی فرهنگ متفاوت است. مهندسی فرهنگی ترکیب وصفی است و منظور از آن سامان بخشیدن و جهت بخشیدن به همه امور و فعالیت‌هایی است که متصف به صفت فرهنگی و از جنس و موضعیت فرهنگی است.

وی خاطر نشان کرد: مهندسی فرهنگی بنیان و مبنای وسیعی دارد و مهندسی مجموعه گسترده و فراگیر جریان فرهنگی در کشور در هر زمینه‌ای را شامل می‌شود.

به گفته ستوده‌فر مهندسی فرهنگی شاخص‌هایی دارد اما ما در اداره مهندسی فرهنگی به دنبال نظریه‌های فرهنگی نیستیم زیرا ساختار و تکلیفمان مهندسی فرهنگ نیست. مهندسی فرهنگی کاربردی‌تر و عملیاتی‌تر بوده و ناظر بر فعالیت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: در اداره مهندسی فرهنگی با مشکل و نه با مسئله سر و کار داریم از این رو که مشکل مربوط به عمل و اقدام عملیاتی است اما مسئله، به مباحث تئوری و نظری ارتباط دارد.

برج مراقبت فرهنگی

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: بخشی در سازمان فرهنگی با عنوان برنامه‌ریزی فرهنگی داریم که با معاونت برنامه‌ریزی هماهنگ است، بودجه بندی کرده و جریان‌های مدیریتی حوزه فرهنگ را ارزیابی و رصد می‌کند اما اداره مهندسی فرهنگی به نوعی نقش برج مراقب را دارد و مانیتورینگ فرهنگی بین بخشی همه نهادهای زیرمجموعه است.

وی افزود: پنج فعالیت اصلی اداره مهندسی فرهنگی شامل کنترل، شناخت اختلال و مشکل، بازخورد به سیستم و در صورت اصلاح نشدن تلاش دوباره برای رفع مشکل و آسیب در سیستم است.

ستوده‌فر ادامه داد: آتلیه‌ای به نام «طرح و ایده» در اداره مهندسی فرهنگی فعالیت دارد که با هم افزایی با بخش‌های مختلف سازمان فرهنگی اجتماعی ایده‌های تعالی و طرح‌های مرتبط را دنبال کرده و به سیستم ارائه می‌کند. این آتلیه شبیه یک اتاق فکر است خلاقانه است که بخش‌های دیگر سازمان را یاری می‌کند و در این مسیر از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، استارت‌آپ‌ها و گروه‌های مردمی کمک می‌گیرد تا مشکلات را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: این دست فعالیت‌ها از کارهای اساسی مدل تعالی سازمانی است که در شهرداری اصفهان در دست اجرا است، در واقع یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به سیستم بازخورد بدهیم جریان تعالی سیستمی و سازمانی است که طی آن ارزیاب‌هایی از بیرون مجموعه می‌آیند و در یک فضای بی‌طرفانه ارزیابی می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: طرح‌های متنوعی در مجموعه اداره فرهنگی در دست اقدام داریم از جمله برپایی دو هفته یکبار نشست‌هایی باعنوان نبض فرهنگ، ایده‌هایی برای بازنگری در زندگی فرهنگی شهر است که در این رویداد تلاش می‌کنیم اطلاعات افراد مسئول درباره مسائل روز جامعه به‌ویژه حوزه فرهنگ را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: امروز برای اینکه بدانیم چگونه با مخاطب ارتباط بگیریم باید در موضوع انتقال پیام طرح‌های نو داشته باشیم. همچنین اینکه در مباحث فرهنگی چه فعالیت‌هایی مؤثر است و چگونه باید با مخاطب برخورد داشته باشیم اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 617389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.