ترفندهایی برای برقراری ارتباطات مؤثر

برقراری ارتباط و تعامل با دیگران در هر برهه‌ای از زمان ممکن است برای هر فردی دشوار باشد، اما راهکارهایی وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها می‌توان راحت‌تر تعامل برقرار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان به‌طور ذاتی موجودی اجتماعی است، بنابراین زندگی او در ارتباط با دیگران معنا می‌یابد؛ با این وجود برقراری این ارتباط در راستای برآورده‌سازی اهداف کاری، اجتماعی یا خانوادگی ممکن است برای هر فردی در هر شرایط و بازه زمانی دشوار باشد. در علم روان‌شناسی ترفندهایی وجود دارد که می‌تواند برقراری ارتباط و تعامل با دیگران را تسهیل کند. البته نباید این ترفندها را با سوءاستفاده از دیگران برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود اشتباه گرفت. در ادامه با چند نمونه از ترفندهای روان‌شناسی برای برقراری ارتباط و در نتیجه تسهیل روند زندگی آشنا می‌شویم.

نگاه به چشمان طرف مقابل در صورت دریافت پاسخی ناخوشایند

گاهی انسان‌ها در شرایط قرار گرفتن پیش روی یکدیگر پاسخ‌هایی از هم دریافت می‌کنند که چندان باب میل آن‌ها نیست یا به‌واسطه تفاوت‌ها متوجه مفهوم و منظور یکدیگر نمی‌شوند و حتی با برداشت‌های اشتباه به‌طورکل دچار اشتباه می‌شوند و ممکن است به اقداماتی بپردازند که گاهی راه بازگشتی ندارد. در بعضی موارد نیز پیش آمده است که صحبت‌های زمزمه‌وار یا آهسته باعث کژفهمی فرد مقابل شود و تبعاتی به‌همراه داشته باشد.

در این مواقع بهتر است به‌جای تکرار سوال یا پرسیدن سوال دیگر به چشمان شخص نگاه کرد. این اقدام یا باعث نگرانی فرد می‌شود و یا او را ملزم به تشریح افکار خود می‌کند.

حفظ آرامش در صورت بالا بردن صدا توسط طرف مقابل

چنانچه در برقراری تعامل یکی از طرفین صدای خود را بالا برد بهتر است طرف دیگر با جدیت برای حفظ آرامش خود تلاش کند. عملکرد افراد خودبین، چموش یا بدقلق معمولاً با عصبانیت و داد و بی‌داد کردن همراه است و نحوه رفتار طرف مقابل آن‌ها می‌تواند ناخواسته این حالت آن‌ها را بیشتر تحریک کند. از آنجا که احساس خشم معمولاً به سرعت فروکش می‌کند و جای خود را به احساس گناه می‌دهد، در اغلب موارد فرد عصبی پس از فروکش کردن خشم خود درخواست بخشش می‌کند. به همین دلیل خودداری از تحریک عصبانیت او بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این در مواقع مذاکره با افرادی با ویژگی‌های ذکرشده و در صورت رویارویی با شرایطی که احتمال داغ شدن بحث و مورد انتقاد منفی قرار گرفتن در آن‌ها وجود دارد، لازم است که طرف مذاکره در نزدیکی این طرف بنشیند. ممکن است در این شرایط احساسی ناخوشایند و ناراحت داشته باشد اما این احساس تنها متعلق به وی نیست. نزدیک بودن باعث می‌شود که فرد عصبی یا بدقلق نیز معذب شود و میزان پرخاشگری او کاهش یابد.

به خاطر سپردن همه اسم‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای نزدیک شدن به دیگران، حفظ کردن نام آن‌ها است. این امر نه تنها منجر به شکل‌گیری روابط می‌شود بلکه با محبوبیت نیز همراه خواهد بود. صدا زدن دیگران با نام کوچک در آن‌ها احساس خاص و منحصربه‌فرد بودن به‌وجود می‌آورد. مخاطب قرار دادن آن‌ها با سوالات مستقیم و اقدام برای آغاز صحبت درباره چیزی نیز نقش بسزایی در شکل‌گیری روابط دارد.

نوشتن ترس‌ها و استرس‌ها و محدود کردن گزینه‌های انتخابی

بدیهی است که هر انسانی در مقاطعی از زندگی با ترس‌ها یا استرس‌های ذهنی مواجه می‌شود. بعضی از این موارد برقراری ارتباط با دیگران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در علم روان‌شناسی ثابت شده است که نوشتن این ترس‌ها روی کاغذ نقش بسزایی در کاهش آن‌ها دارد و باعث افزایش تمرکز روی فعالیت موردنظر می‌شود چراکه این کار با کاهش بار ذهنی همراه است.

راهکار دیگر در میان گذاشتن این ترس‌ها و استرس‌ها افراد مورد اطمینان است. تقاضای کمک از دیگران در مواقعی که نیاز به آن احساس می‌شود هیچ اشکالی ندارد و حتی آغاز مکالمات با عبارت «من به کمک شما نیز دارم» به احتمال زیاد با دریافت کمک لازم همراه خواهد بود.

از سوی دیگر برخی افراد معتقدند که در اختیار داشتن گزینه‌ها و اطلاعات بیشتر، توانایی آن‌ها را در اخذ تصمیمات مهم ارتقا می‌دهد درحالی‌که اصلاً این‌گونه نیست. در اختیار داشتن گزینه‌های زیاد فلج‌کننده است. حداکثر گزینه‌های موجود برای داشتن انتخابی مؤثر تنها چهار مورد است که در انتخاب آن‌ها می‌توان با دیگران مشورت کرد. این امر که خود آغازی برای داشتن بهترین انتخاب است، گزینه مناسبی برای برقراری ارتباطات مؤثر به حساب می‌آید.

بهترین طرز ایستادن و داشتن دستان گرم

یکی از بهترین ترفندهای روان‌شناختی که برای پیشرفت در روابط کاری و ارتباطات دوستانه مؤثر واقع می‌شود، داشتن دستانی گرم و نحوه ایستادن مناسب است. طرز ایستادن به‌نحوی‌که فضای بیشتری اشغال شود بیانگر حالتی است که به آن زبان قدرت گفته می‌شود زیرا نشان‌دهنده احتمال بالای داشتن اعتمادبه‌نفس بالا است. دستان سرد با این وجود نشانی از بی‌اعتمادی و جو سنگین است به‌همین دلیل لازم است پیش از دست دادن حتماً طرفین دست‌های خود را گرم کنند. دستان گرم باعث ایجاد جوی دوستانه می‌شود.

سایر ترفندهای روانشناختی

اگر فکر می‌کنید شخصی به شما اهمیت نمی‌دهد، می‌توانید از او بخواهید قلم یا مدادش را به شما قرض دهد. اگر نمی‌توانید آهنگی را از ذهن خود بیرون کنید، سعی کنید پایان آن را به خاطر بیاورید. اگر برای حمل چیزی به کمک نیاز دارید، با شخصی که به کمک شما می‌آید صحبت کنید و در این حین رنگ چشمان او را به خاطر بسپارید، این عمل قرار نیست اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد ولی تکنیکی مهم برای دستیابی به یک تماس چشمی مطلوب است و مردم آن را عملکردی دوستانه و حاکی از اعتماد به نفس می‌دانند.

نکته بسیار مهم این‌که اگر می‌خواهید در زندگی موفق باشید، باید با تمام وجود روی آن کار و برای به‌دست آوردنش تلاش کنید.

کد خبر 616955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.