کم‌هزینه‌ترین روش مهاجرت به استرالیا کدام است؟

در چند سال اخیر، تصمیم به مهاجرت به کشورهایی که استانداردهای اقتصادی، علمی، سلامت، میزان امید به زندگی و رفاه اجتماعی بالایی دارند، شیب صعودی به‌خود گرفته است.

استرالیا یکی از این کشورها بوده که دارای اقتصادی توسعه‌یافته و نظام آموزشی باکیفیت و رو به رشدی است.

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد که بیشتر آن‌ها نیاز به تامین هزینه‌های زیادی است. طبیعتا متقاضیان ترجیح می‌دهند که از طریق کم‌هزینه‌ترین روش برای مهاجرت اقدام کنند.

در این مطلب ضمن معرفی ارزان‌ترین مسیر مهاجرتی به استرالیا، شرایط، مدارک و میزان هزینه‌های آن را نیز بررسی کرده‌ایم.

آشنایی با ویزای تحصیلی؛ روشی کم‌هزینه برای مهاجرت به استرالیا

استرالیا یکی از مقاصد تحصیلی مناسب برای دانشجویان است؛ زیرا آیندهٔ شغلی بسیار خوبی پس از تحصیل برای آن‌ها وجود دارد. همین موضوع موجب می‌شود که تحصیل، یک روش مطلوب برای مهاجرت به استرالیا باشد. البته به‌جزء این مزایا، تحصیل در استرالیا نسبت به دیگر روش‌های موجود برای مهاجرت به این کشور ارزان‌تر است.

برخی از دلایلی که نشان‌ از مقرون‌به‌صرفه‌تربودن این روش دارد، عبارتند از:

  • وجود دانشگاه‌های مختلف با میزان شهریه‌های گوناگون؛
  • اجازهٔ کار حین تحصیل و جبران بخشی از هزینه‌های جاری به ‌وسیلهٔ آن؛
  • فرصت‌های شغلی بسیار مطلوب پس از فارغ‌التحصیلی؛
  • امکان همراهی خانواده؛
  • امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی گوناگون؛
  • هزینه نسبتا پایین برای دریافت ویزا؛

ویزای تحصیلی استرالیا علاوه‌بر محیاکردن فرصت تحصیل و زندگی در این کشور، امکان دریافت اقامت دائم و شهروندی را نیز بعد از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان فراهم می‌کند.

جدیدترین شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

پیش از هر اقدامی، دانشجویان باید شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیا را بدانند و براساس آن برنامه‌ریزی خود را انجام دهند. شش شرط اصلی برای دریافت این ویزا وجود دارد که عبارتند از:

شرط اول: اصلی‌ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی، اخذ پذیرش از یکی از مراکز علمی معتبر در استرالیا است. اگر خارج از این کشور حضور داشته باشید، باید پس از دریافت پذیرش، در موسسه یا دانشگاه موردنظر ثبت‌نام کرده و نامۀ تأییدیۀ آن را که Confirmation of Enrolment (CoE) نام دارد، دریافت کنید.

شرط دوم: دومین موضوع مهم اثبات تمکن مالی است. شما باید اسناد و شواهد مالی کافی را برای اثبات توانایی مالی خود ارائه دهید.

شرط سوم: یکی دیگر از شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا، شرط احراز قصد ورود موقت یا (GTE) Genuine Temporary است. طبق این بند، دانشجویان باید تعهد بدهند که پس از پایان تحصیل خود به کشور مبدا بازخواهند گشت. به همین دلیل سابقۀ متقاضیان و مواردی مانند شرایط مالی و وابستگی‌ها با دقت زیادی بررسی می‌شود.

شرط چهارم: دانشجویانی که قصد مهاجرت به استرالیا از ایران را دارند، باید تسلط خود را به زبان انگلیسی اثبات کنند.

شرط پنجم: یکی دیگر از شروط دریافت ویزای استرالیا، الزامات مربوط به شخصیت متقاضی است؛ فرد درخواست‌دهنده نباید سوء پیشینه یا سابقۀ کیفری داشته باشد.

شرط ششم: در نهایت دریافت گواهی و تاییدیهٔ پزشکی (سلامت جسمی و روانی) برای متقاضیان در هنگام درخواست ویزا اهمیت بسیاری دارد.

اکنون که با شرایط ویزای تحصیلی آشنا شدید بهتر است کمی در رابطه با شرط اول یعنی اخذ پذیرش از موسسات آموزشی این کشور اطلاعات کسب کنید. پس در ادامه به بررسی و آشنایی با دانشگاه‌های این کشور می‌پردازیم.

برترین دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل در سال ۲۰۲۳

بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا در میان برترین مراکز علمی جهان قرار دارند و این به معنای کیفیت بالای آموزش در این کشور است. در جدول زیر ۱۰ مورد از برترین دانشگاه‌های استرالیا به همراه رتبۀ آن‌ها در سطح کشوری و جهانی آورده شده است:

نام دانشگاه

رتبه در استرالیا

رتبهٔ جهانی

دانشگاه ملی استرالیا (ANU)

۱

۲۴

دانشگاه ملبورن (UM)

۲

۳۹

دانشگاه سیدنی (USYD)

۳

۴۲

دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)

۴

۴۵

دانشگاه کوینزلند (UQ)

۵

۴۸

دانشگاه موناش (MON)

۶

۵۹

دانشگاه وسترن استرالیا (UWA)

۷

۹۱

دانشگاه آدلاید (AU)

۸

۱۱۴

دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS)

۹

۱۶۰

دانشگاه نیوکسل (UON)

۱۰

۲۱۴

جایگاه دانشگاه‌های استرالیا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان

دانشگاه‌های استرالیا از نظر سطح آموزشی در حد کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی هستند. این کشور حدود ۴۳ دانشگاه داشته که بسیاری از آن‌ها چندین پردیس مختلف در سراسر استرالیا دارند.

معمولا موسسات و مجلات مختلف به‌صورت سالانه دانشگاه‌های این کشور را بررسی کرده و براساس معیارهای خود رتبه‌بندی می‌کنند. این معیارها شامل مواردی مانند سن دانشجویان در حال تحصیل، تعداد پژوهش‌ها، میزان شهریه، میزان بورسیه‌های تحصیلی و ... می‌شوند. بسیاری از داوطلبان معمولا از این رنکینگ‌ها برای تعیین دانشگاه خود استفاده می‌کنند؛ زیرا به صورت کلی هرچقدر رتبۀ دانشگاه‌ها بهتر باشد، سخت‌گیری بیشتری برای پذیرش وجود خواهد داشت.

کم‌هزینه‌ترین روش مهاجرت به استرالیا کدام است؟

هزینه لازم جهت دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

برای دریافت ویزای دانشجویی استرالیا لازم است هزینه‌های مختلفی را بپردازید. این موارد شامل ترجمۀ مدارک، انگشت‌نگاری، درخواست ویزا و ... می‌شود. در حال حاضر هزینۀ درخواست ویزای تحصیلی استرالیا (سابکلاس ۵۰۰) ۶۵۰ دلار استرالیا است. این مبلغ برای تحصیل در تمامی دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی یکسان است.

علاوه بر این، در صورتی که متقاضی بخواهد هر یک از اعضای خانواده را نیز با خود به استرالیا همراه کند، باید به ازای هر نفر ۴۸۵ دلار بپردازد. با این وجود، همچنان می‌توان گفت که این روش ارزان‌ترین راه برای مهاجرت به استرالیا نسبت به سایر مسیرها (مانند کارآفرینی و سرمایه‌گذاری) است.

مدارک مورد نیاز در فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

یکی از اصلی‌ترین مراحل دریافت ویزای تحصیلی جمع‌آوری مدارک موردنیاز است. بنابراین بهتر است همهٔ درخواست‌کنندگان یک چک لیست از فهرست مدارک زیر را تهیه کنند تا موردی از قلم نیفتد. برخی از این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تکمیل فرم‌ درخواست ویزا؛
  • مدارک هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت؛
  • سند ازدواج (در صورت تأهل)؛
  • بیمۀ سلامت دانشجویی یا OSHC؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • رزومۀ تحصیلی؛
  • مدرک زبان انگلیسی؛
  • مدارک تحصیلی به‌همراه ریزنمرات؛
  • فیش واریز هزینۀ ویزا؛
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی.

کم‌هزینه‌ترین روش مهاجرت به استرالیا کدام است؟

دلایل ریجکت ویزای تحصیلی و روش‌های پیشگیری از آن

گاهی با وجود دقت زیاد در پروسۀ اقدام برای دریافت ویزا، ممکن است با درخواست‌تان موافقت نشده و اصطلاحا ویزای شما ریجکت شود. این موضوع دلایل مختلفی دارد که دانستن رایج‌ترین آن‌ها می‌تواند از ایجاد این مشکل جلوگیری کند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • انتخاب دورۀ تحصیلی نامناسب و نامرتبط با رشتهٔ تحصیلی سابق؛
  • عدم توانایی اثبات نداشتن سوء پیشینه؛
  • عدم اثبات تمکن مالی؛
  • عدم اثبات بازگشت به کشور پس از پایان تحصیل؛
  • نگرانی‌های موجود دربارۀ سلامت دانشجو.

کلام آخر

امروزه راه‌های زیادی برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد، اما یکی از پرطرفدارترین آن‌ها مهاجرت از طریق دریافت ویزای تحصیلی است. در این مطلب به بررسی شرایط دریافت این ویزا پرداختیم. از آن‌جا که این مسیر جزئیات زیادی را دربر دارد، بیشتر افراد ممکن است با رعایت‌نکردن برخی نکات ظریف حقوقی، باعث ریجکت ویزای خود شوند.

بنابراین یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها، استخدام وکیل مهاجرتی یا مشورت با موسسات مهاجرتی است. با این وجود انتخاب یک موسسهٔ معتبر هم دشواری‌های زیادی دارد. مهاجرت پلاس یکی از موسسات باسابقه در زمینۀ مهاجرت به استرالیا است که می‌تواند به شما در این مسیر کمک بسیاری کند.

کد خبر 616424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.