آیا سیاره مریخ میزبان حیات باستانی است؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: تاکنون مریخ‌نورد «استقامت» توانسته است مولکول‌های آلی را در برخی از نقاط سیاره مریخ شناسایی کند که این موضوع، می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات باستانی باشد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به علائم وجود حیات بیگانه در سیارات مختلف و امکان وجود حیاتی باستانی در مریخ، اظهار کرد: نکته‌ای که در بررسی حیات باید به آن توجه کنیم، وجود مواد آلی در برخی از سیارات است.

وی افزود: به‌طورکلی پایه وجود موجودات زنده در سیارات مواد و عناصر آلی هستند و برخی از افراد معتقدند که اگر به‌دنبال مواد آلی در سیارات مختلف باشیم، می‌توانیم از وجود حیات باستانی نیز مطلع شویم.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: درواقع مواد آلی شاید پایه‌های حیات بیگانه باشد و بتواند نشانه‌ای از وجود حیات باستانی در سیاراتی مانند مریخ محسوب شود، اما این مسئله به دلایل مختلفی الزامی و تضمین‌شده نیست.

وی تصریح کرد: وجود مواد آلی روی سطح سیاراتی مانند مریخ، الزاماً نشان‌دهنده حیات بیگانه یا باستانی در سیارات نیست، زیرا مولکول‌های مواد آلی می‌تواند بدون وجود حیات نیز وجود داشته باشد و همین موضوع، موجب می‌شود که وجود این مواد نشانه‌ای قطعی از حیات محسوب نشود.

مرادی در رابطه با امکان وجود حیات باستانی در سیاره مریخ گفت: تاکنون مریخ‌نورد «استقامت» توانسته مولکول‌های آلی را در برخی از نقاط سیاره مریخ شناسایی کند که این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات باستانی باشد.

وی تاکید کرد: البته مولکول‌های آلی که در سطح این سیاره شناسایی شده است، شاید نشانه‌ای از حیات باستانی باشد، اما یک مسئله تضمین‌شده و قطعی پیرامون وجود حیات بیگانه محسوب نمی‌شود.

کد خبر 616067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.