نقش مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز در ارتقا کیفیت محیط شهری

برای هیچیک از ما پوشیده نیست که فضای سبز شهری و امکاناتی که شهرداری‌ها برای رفاه حال شهروندان فراهم کرده‌اند، چقدر در ایجاد احساس آرامش و امنیت مردم تأثیر گذار است.

به طور کلی هر چقدر شهرها بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند، نیاز به خدمات رفاهی مهمی مانند فضای سبز و مبلمان شهری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از امکانات رفاهی فضاهای سبز داخل شهری در مبلمان شهری و نورپردازی این فضاها تعریف می‌شود و این موضوع نقش مهمی در ارتقا کیفیت زندگی در کلان شهرها دارد، در این مطلب قصد داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم. اگر به مبحث خدمات رفاهی شهری علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید که مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز چه نقشی در ارتقا کیفیت محیط شهری دارند، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مبلمان شهری و نقش آن در فضاهای شهری

مهم‌ترین جنبه زیبایی‌شناسی یک شهر «منظر» شهر است. در شهر و اطراف شهر، هر چیزی که به نظر مطلوب و خوشایند برسد، منظر نامیده می‌شود. فضای سبز بخشی مهمی از منظر شهری است. اصل زیبایی در فضاهای شهری با ایجاد مناظر مطلوب و خوشایند تجلی پیدا می‌کند. زیباسازی، طراحی مناسب و استفاده از مبلمان شهری متناسب با محیط در بخش‌هایی از شهر که به آنها فضای سبز می‌گوییم، نقش قابل توجهی در کیفیت زندگی شهری دارد.

مبلمان شهری، آرامش را به شهر ارزانی می‌کند و کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان را از فضاهای شهری ارتقا می‌دهد. مبلمان شهری انواع مختلفی دارد؛ از مبلمان پارکی، تجهیزات خیابانی و تجهیزات ترافیکی گرفته تا سیستم‌های روشنایی و نورپردازی پارک‌های مصنوعی و طبیعی، همگی جزو مبلمان شهری محسوب می‌شود. هدف از طراحی مبلمان شهری، ایجاد آسایش و راحتی برای شهروندان است.

معرفی انواع مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز

مبلمان شهری به عنوان یکی از عناصر مهم منظر شهری، شامل اثاث، تجهیزات، تسهیلات و امکانات شهری است که به ویژگی‌های فرهنگی شهر وابسته است و نقش مهمی در افزایش رفاه اجتماعی شهروندان ایفاء می‌کند. انواع مبلمان شهری با هدف بهبود کیفیت فضاهای شهری و در دو دسته‌بندی مبلمان شهری ضروری و مبلمان شهری تزئینی طراحی و تولید می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

✔ مبلمان پارکی

مبلمان پارکی، رایج‌ترین نوع مبلمان شهری هستند که هر روز آنها را در پارک‌ها، خیابان‌ها، مراکز خرید، بوستان‌ها و معابر عمومی می‌بینیم. مبلمان پارکی در سطوح زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • انواع نیمکت‌های پارکی، نیمکت‌های ساده و پشتی دار شهری، صندلی‌ها و تجهیزات رفاهی
  • گلدان‌های بتنی، ساعت، مجسمه‌ها و المان‌های تزئینات شهری
  • آلاچیق‌ها، آبنما و آبخوری‌های پارکی
  • کیوسک‌های سرویس بهداشتی عمومی
  • کیوسک‌های جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت (کاغذ، پلاستیک و…)

✔ تجهیزات روشنایی و نورپردازی خیابانی

یکی دیگر از نمونه‌های مبلمان شهری و فضای سبز، سیستم‌های نورپردازی شهری است. این سیستم‌ها علاوه بر تأمین روشنایی مطلوب در شب، سبب افزایش امنیت شهروندان در فضاهای شهری و ارتقا سطح کیفیت زندگی مردم می‌شوند. از رایج‌ترین انواع چراغ‌های روشنایی برای فضای سبز شهری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انواع چراغ پارکی پایه کوتاه و پایه بلند مناسب برای فضای سبز
  • انواع چراغ خیابانی مناسب برای اتوبان، جاده‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی
  • انواع چراغ باغی مناسب برای نورپردازی محوطه پارک‌ها، بلوارها و بوستان‌های کوچک داخل شهری

✔ تجهیزات خیابانی

منظور از تجهیزات خیابانی تجهیزاتی است که برای ایجاد رفاه در محله‌ها کوچک و بزرگ کلان شهرها طراحی شده است. این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

  • سطل‌های زباله و مخازن تفکیک زباله
  • تجهیزات ورزشی پارکی و تجهیزات بازی کودکان
  • صندوق‌های شهری مانند صندوق پست

✔ تجهیزات ترافیکی

یکی از بخش‌های کمتر شناخته شده مبلمان شهری، تجهیزاتی هستند که برای کنترل ترافیک در شهر و ایجاد نظم در معابر عمومی و خیابان‌ها تولید شده‌اند. تجهیزاتی مانند:

علائم و تابلوهای ترافیکی، تابلوهای راهنمای مسیر، حفاظ‌ها، نرده‌ها، راه بندها، پارکومتر و...

✔ تابلوها و علائم اطلاع رسانی شهری

بیلبوردهای شهری و تابلوهای تبلیغاتی، تابلوهای تبلیغاتی فرهنگ زندگی شهری و...

نقش مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز در ارتقا کیفیت محیط شهری

۳ کارکرد مهم مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز برای ارتقا کیفیت محیط شهری

کیفیت محیط شهری عبارت است از شرایط اجتماعی، فرهنگی و رفاهی محیط شهری و نشان دهنده میزان رضایت یا عدم رضایت شهروندان از محیط شهر است. کیفیت محیط یک مفهوم چند بُعدی است و با مفاهیمی مانند کیفیت رضایت شهروندی ارتباط مستقیم دارد. با توجه به اینکه مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز با هدف رفاه حال شهروندان طراحی شده‌اند، طبیعتاً کارکردهای مهمی دارند که در ادامه به طور مفصل به آنها می‌پردازیم:

  1. رضایت شهروندان نسبت به کیفیت محیط شهری افزایش پیدا می‌کند

در بخش قبلی مطلب با انواع مبلمان شهری آشنا شدیم. این تجهیزات می‌توانند سطح کیفی زندگی شهروندان را ارتقا و فضاهای شهری با کیفیتی را خلق کنند. ایجاد روشنایی در کوچه‌ها، خیابان‌ها، معابر عمومی، بوستان‌ها و فضای سبز شهری، در نظر گرفتن انواع نیمکت‌های پارکی در فضای سبز محلات، خیابان‌ها، پیاده‌روها، بازارهای محلی و حتی مراکز خرید مصادیق کارکرد انواع مبلمان شهری در راستای بهبود کیفیت محیط شهر و ایجاد رضایت در شهروندان است.

  1. باعث جلوگیری از ایجاد ساختارهای ناموزون در نمای شهر و زیبایی آن می‌شود

خیابان‌ها و کوچه‌ها شریان‌های ارتباطی مهم داخل شهر هستند که در گذر سال‌ها دست‌خوش تغییرات ظاهری و فرسودگی می‌شوند. دیوارهای پر از نوشته، کوچه‌هایی با کف و دیوار فرسوده، پیاده‌روهای فرسوده و…، همگی باعث ایجاد ظاهری زشت و ساختار ناموزون در منظر شهری می‌شوند. اما مبلمان شهری تا حدودی این منظره ناخوشایند را تعدیل می‌کنند و به شهر رنگ و لعاب دیگری می‌دهند.

  1. از ایجاد آلودگی‌های بصری جلوگیری می‌کند

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نقش مبلمان شهری در ارتقا کیفیت محیط شهری، کاهش آلودگی‌های بصری است. برای جانمایی هر یک از عناصر مبلمان شهری موارد فنی مانند ابعاد و اندازه مبلمان، تعداد دفعات استفاده از آن، امکانات نصب تجهیزات، محدودیت فضا، نرخ تردد و ازدحام مردم و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود تا از آلودگی بصری فضاهای شهری کاسته شود. این موضوع حتی به تردد آسان و بی‌خطر افراد سالمند و معلول نیز کمک می‌کند.

نقش مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز در ارتقا کیفیت محیط شهری

پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد مبلمان شهری در ارتقا کیفیت محیط شهری

در شرایط فعلی شهرها، طراحی تجهیزات و مبلمان شهری به حدی حائز اهمیت شده که حتی از معماران فعال در زمینه طراحی صنعتی نیز برای طراحی و اجرای مبلمان و تجهیزات شهری کمک گرفته می‌شود. در این راستا پیشنهادهایی هم مطرح شده که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. مکان‌یابی انواع مبلمان شهری در نقاط مختلفی که دسترسی آسانی دارند
  2. رعایت فواصل مناسب برای استقرار انواع مبلمان شهری با توجه به نوع استفاده کاربران
  3. فرهنگ‌سازی در بین شهروندان برای بهبود، زیبایی و طراحی مناسب مبلمان شهری
  4. بررسی پیامدهای رضایت و نارضایتی شهروندان درباره کیفیت مبلمان شهری
  5. رعایت استانداردها در مکان‌یابی نصب تجهیزات

نتیجه گیری

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به خوبی شما را با انواع مبلمان شهری و نورپردازی فضای سبز و نقش آنها در ارتقا کیفیت محیط شهری آشنا کنیم. یکی از شرکت‌های معتبری که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کند، صنایع روشنایی الین است.

این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع مبلمان شهری و سیستم‌های روشنایی فضای سبز فعالیت می‌کند. برای بازدید از محصولات الین پیشنهاد می‌کنیم به نشانی http://elinlighting.ir مراجعه کنید. محصولات الین از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند و با مواد اولیه باکیفیت تولید می‌شوند.

کد خبر 615641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.