مقابله با بحران هویت در مناطق مهاجرپذیر با معرفی اسطوره‌های دفاع مقدس

امام جمعه شمال شهر اصفهان یکی از راهکارهای حل مشکل گسست هویتی را پرداختن به اسطوره‌ها معرفی کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های یادواره شهدای شمال اصفهان که در یک گستره زمانی دوماهه انجام شد، برگزاری این موضوع است و نه تنها در یک نقطه بلکه در حدود ۱۰۰ نقطه برگزیده در شمال شهر انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام سیدروح‌الله فیاض در نشست خبری که پیش از ظهر امروز _شنبه هفتم آبان‌ماه_ به مناسبت برپایی یادواره شهدای شمال شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شمال شهر اصفهان از نظر جغرافیایی مناطق ۷، ۸ و ۱۲ را در بر می‌گیرد که با تشکیل قرارگاه فرهنگی در این نقطه از صاحب‌نظران، فعالان فرهنگی و اجتماعی منطقه دعوت کردیم که در این قرارگاه نظرات و چالش‌های فرهنگی را در منطقه شمال اصفهان تبیین کنند.

وی با اشاره به بررسی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این کمیته‌ها افزود: به جمع‌بندی رسیدیم که می‌توان گفت ریشه بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در تمام حوزه‌ها، هویت انسان‌هایی است که در این منطقه زندگی می‌کنند، البته بحران هویت در بین همه جوامع مدرن فراگیر است، اما تلاش کردیم آن‌را در یک منطقه محدود ارزیابی کنیم.

امام جمعه شمال شهر اصفهان رویارویی با زندگی مدرن برای افراد دارای باورهای سنتی را دلیل اصلی ایجاد بحران هویت دانست و خاطرنشان کرد: در مناطق مهاجرپذیر این بحران بسیار شدیدتر رخ می‌دهد؛ از جمله شمال شهر اصفهان که بسیاری از هم‌وطنان ما از شهرها و استان‌های همسایه از بوم زیست خود جدا و در آن ساکن می‌شوند و این جدایی از آداب و رسوم منطقه آنها را دچار گسست هویتی می‌کند، بنابراین از ریشه‌های قومیتی خود جدا شده‌اند، اما تحت تأثیر زیست بوم اصفهان قرار نگرفتند.

وی یکی از راهکارهای حل مشکل گسست هویتی را پرداختن به اسطوره‌ها معرفی کرد و گفت: در صورتی که اسطوره‌های دارای هویت موفق در همه عرصه‌ها به این افراد معرفی شوند، به واسطه ارادت، همدلی و الگوپذیری هویت افراد بازیابی می‌شود به همین دلیل نخستین گام را با معرفی شهدا به عنوان بزرگ‌ترین اسطوره‌های جامعه برداشتیم.

حجت‌الاسلام فیاض با اشاره به گستره متنوع شهدای منطقه شمال اصفهان ادامه داد: در این منطقه شهدایی از اقوام بختیاری، ترک‌زبان یا اهل یزد وجود دارد که معرفی آنها به عنوان اسطوره می‌تواند گسست هویتی در منطقه را ترمیم کند.

وی با بیان اینکه بزرگداشت شهدا، تنها هدف برگزاری این یادواره نیست، گفت: این رویداد بزرگ دارای ریشه‌های فکری و فرهنگی است و در مرحله بعدی این جریان با معرفی دیگر اسطوره‌های موفق سرزمین ادامه خواهد یافت تا افراد متعالی مؤثر در ساختن هویت ایرانی مسلمان موفق بتواند بحران هویت انسان مدرن را ترمیم کند.

امام جمعه شمال شهر اصفهان با اشاره به ویژگی‌های این یادواره شهدا یادآور شد: زمان برگزاری این رویداد بر خلاف دیگر یادواره‌های مشابه، در قالب یک یا دو روز تعریف نشده است بلکه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس آغاز شد و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت به عبارت دیگر با یک رویداد در گستره دو ماهه روبه‌رو هستیم.

وی دومین ویژگی این رویداد را مکان برگزاری یادواره دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های یادواره شهدای شمال اصفهان این است که محل برگزاری آن نه تنها یک نقطه بلکه در حدود ۱۰۰ نقطه برگزیده در شمال شهر است با این تنوع که پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، همچنین محل‌های اجتماع مردم در فرهنگسراهای شهرداری، مساجد هیئت‌های مذهبی و مدارس مکان برگزاری یادواره در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام فیاض سومین ویژگی یادواره را مخاطب متفاوت آن اعلام کرد و ادامه داد: بیشتر یادواره‌ها با حضور افراد مذهبی برگزاری می‌شود و مخاطب عام کمتر حضور می‌یابد، اما در این یادواره مخاطب فراتر از این افراد پیش‌بینی شد، زیرا چهار یا پنج مسجد در برگزاری این رویداد مشارکت می‌کنند و در ۹۵ درصد موارد، مکان برگزاری یادواره مسجد و حسینیه نیست.

ناآشنایی قشر نوجوان و جوان با فرهنگ دفاع مقدس

وی با اشاره به برگزاری بخش عمده این یادواره در پارک‌ها و دیگر مراکز تجمع مردم گفت: تمرکز این رویداد بر مخاطب جوان و نوجوان است که فرهنگ دفاع مقدس برای آن‌ها کمتر روایت شده است، بنابراین کمیته‌های دوازده‌گانه‌ای از جمله دانش‌آموزی، فرهنگی با مشارکت معاونت فرهنگی اجراهای خیابانی در منطقه ۷ و ۱۲ شهرداری، ایثارگران و آزادگان، هیئت‌های مذهبی، طلاب و روحانیون، بسیج محلات و تخصصی بانوان تشکیل شد تا همه اقشار جامعه در این یادواره شهدا مشارکت داشته باشند.

امام جمعه شمال شهر اصفهان درباره دستاوردهای برگزاری این رویداد اظهار کرد: بررسی دستاوردهای برگزاری این یادواره یکی از دغدغه‌های طراحان آن بود، به همین دلیل مجمعی برای پایش تشکیل شد تا پس از بررسی همه داده‌ها میزان تأثیرگذاری این برنامه را در معرفی شهدا، اسطوره‌نمایی، هویت‌بخشی و ترمیم گسست هویتی را اعلام کنند.

وی از اعلام این جمع‌بندی تا یک ماه پس از برگزاری یادواره خبر داد و گفت: هویتی که در این یادواره مورد تاکید قرار دارد، هویت ایرانی اسلامی است، زیرا ما ملتی با پیشینه تاریخی هستیم که بخشی از آن به ایران قبل از اسلام برمی‌گردد و یکی از افتخارات ایران است که این هویت پس از اسلام ارتقا یافت تا هویت ایرانی اسلامی را تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام فیاض هویت ایرانی اسلامی را برگرفته از اخلاق، عقیده، ارزش‌مداری، فرهنگ و آداب و رسوم دانست و ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ درصد ارزیابی‌های دستاوردهای یادواره شهدا انجام شده و نکته قابل توجه آن این است که با وجود القای تفکر ارتباط برقرار نکردن و الگو نگرفتن نسل جدید از فرهنگ ایثار و شهادت، مشکل اصلی در پیوند با این فرهنگ شیوه روایت بود و در صورتی که این الگوها به شکل هنرمندانه، تخصصی و منطبق با مخاطب معرفی شوند، به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله نمایش و کارگاه‌های هنری را برای معرفی اسطوره‌های دفاع مقدس راهگشا و مؤثر اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین دستاوردی که از برگزاری یادواره شهدای شمال شهر اصفهان به دست آمده، این است که تاکنون کمتر روایت درستی از اسطوره‌های دفاع مقدس متناسب با ذائقه مخاطب انجام شده است و بازخورد برنامه‌های فرهنگی و هنری در مدارس بسیار مناسب بود.

کد خبر 615433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.