شناسایی سلول‌های عامل تب

محققان دانشگاه لینشوپینگ سوئد در مطالعه اخیر از شناسایی سلول‌های مغزی که باعث تب می‌شوند، آگاه شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معرفی گوشی اقتصادی HTC، شناسایی سلول‌های عامل تب، کشف سیاره‌ای بدون جو مشابه زمین، معرفی گوشی ردمی نوت ۱۲ شیائومی با شارژر ۲۱۰ واتی، درگیری جدید متا و اپل و تولید پنجره ضدآب در ایران جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

معرفی گوشی اقتصادی HTC

به‌نظر می‌رسد HTC که زمانی یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند بود، قصد دارد دوباره شانس خود را برای حضور در این بازار امتحان کند. HTC اکنون دیگر در فهرست تولیدکنندگان بزرگ صنعت گوشی‌های هوشمند قرار ندارد، اما این شرکت تایوانی هر چند ماه یک‌بار، گوشی‌های جدیدی معرفی می‌کند، به‌عنوان مثال این برند در ماه جولای تبلت رده‌پایین A101 را برای بازار آفریقای جنوبی عرضه کرد. اچ‌تی‌سی در ادامه مسیر خود اخیراً یک دستگاه مقرون‌به‌صرفه به‌نام Wildfire E Plus معرفی کرده است. استفاده از برند Wildfire نشان می‌دهد این محصول درواقع یک گوشی رده‌پایین است زیرا HTC همیشه دستگاه‌های اقتصادی خود را تحت این نام روانه بازار کرده است.

اگرچه معرفی یک گوشی هوشمند ارزان‌قیمت ایرادی ندارد، اما عرضه آن در کشور روسیه عجیب به‌نظر می‌رسد. حتی اگر Wildfire E Plus در سایر کشورها نیز به‌فروش برسد، تصمیم HTC برای معرفی اولیه آن در روسیه کمی گیج‌کننده است. مشتریان روسی می‌توانند Wildfire E Plus را با قیمت ۱۳۰ دلار خریداری کنند، اما HTC احتمالاً این محصول را در سایر کشورها با برچسب ۱۳۰ یورویی به‌فروش خواهد رساند. این دستگاه در بازار روسیه فقط در رنگ مشکی موجود خواهد بود.

شناسایی سلول‌های عامل تب

محققان دانشگاه لینشوپینگ سوئد در مطالعه اخیر از شناسایی سلول‌های مغزی که باعث تب می‌شوند، آگاه شدند؛ این محققان سلول‌هایی را در رگ‌های خونی مغز که برای واکنش تب ضروری هستند را در موش‌ها شناسایی کرده‌اند. نتایج این مطالعه به یک سوال دیرینه پاسخ می‌دهد که کدام اندام‌ها در بروز تب نقش دارند.

"آندرس بلومکویست" (Anders Blomqvist)، استاد بازنشسته دانشکده علوم زیست پزشکی و بالینی دانشگاه لینشوپینگ، گفت: همه گاهی تب می‌کنند. اگر مکانیسم‌های پنهان در تب را درک کنیم، متوجه خواهیم شد که داروها و درمان‌های جدید چگونه می‌توانند، کار کنند.

تب پاسخ بدن به عفونت یا التهاب و یک مکانیسم دفاعی برای مثال در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها است. هنگامی که بدن تحت تأثیر عفونت یا التهاب قرار می‌گیرد، مولکول‌هایی به نام سیتوکین‌ها را در گردش خون آزاد می‌کند. این مولکول‌ها برای عبور از سد خونی مغزی (شبکه‌ای از رگ‌های خونی کوچک که مغز را در برابر مواد مضر محافظت می‌کند) بسیار بزرگ هستند.

کشف سیاره‌ای بدون جو مشابه زمین

سیاراتی که به دور رایج‌ترین نوع ستاره می‌گردند، ممکن است غیرقابل سکونت باشند، اما دانشمندان در پی کشف حیات در این سیارات می‌گردند. سیاره‌ای شبیه به زمین که به دور یک کوتوله M یعنی فراوان‌ترین نوع ستاره در جهان می‌چرخد، به نظر می‌رسد که اصلاً جو ندارد.

این کشف شگرف می‌تواند باعث تغییر عمده در جستجوی حیات در سیارات دیگر شود. از آنجایی که کوتوله‌های M بسیار رایج هستند، این کشف به این معنی است که تعداد زیادی از سیارات که به دور این ستارگان می‌چرخند نیز ممکن است فاقد اتمسفر باشند و در نتیجه بعید است که جانداران را در خود جای دهند. این سیاره در طول یک روز روی زمین دو بار به دور ستاره خود می‌چرخد و کمی بزرگ‌تر از زمین است همچنین به ستاره خود بسیار نزدیک‌تر از زمین نسبت‌به خورشید است.

معرفی گوشی ردمی نوت ۱۲ شیائومی با شارژر ۲۱۰ واتی

شیائومی در کنار چهار مدل گوشی جدید از سری ردمی نوت ۱۲ با ویژگی‌های خاصی، مدل پنجم به نام Xiaomi Redmi Note 12 Explorer را هم معرفی کرد. گوشی ردمی نوت ۱۲ اکسپلورر شیائومی از شارژر ۲۱۰ بهره می‌برد و ادعاهای تازه‌ای در زمینه سرعت شارژ دارد. گوشی جدید Redmi Note 12 Explorer شیائومی عمدتاً همان +Redmi Note 12 Pro است، اما به جای شارژ ۱۲۰ واتی، از شارژ سریع‌تر ۲۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند. به ادعای شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۲ اکسپلورر رکورد تازه‌ای در زمینه شارژ سریع به ثبت رسانده و صفر تا ۱۰۰ آن فقط ۹ دقیقه طول می‌کشد. ظرف پنج دقیقه هم شارژ باتری از صفر به ۶۶ درصد می‌رسد. در طرف مقابل ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس برای شارژ کامل به ۱۹ دقیقه زمان نیاز دارد.

شارژر ۲۱۰ واتی شیائومی از مشخصات فنی متفاوت از USB-PD برخوردار است که با ولتاژ ۵۰ ولت با شدت جریان پنج آمپر، حداکثر قادر به ارائه توان ۲۴۰ وات بود. شیائومی از ولتاژ پایین‌تر ۲۰ ولت با شدت جریان ۳.۵ آمپر در قالب سه کانال ۷۰ واتی استفاده کرده است. شیائومی می‌گوید این کانال‌های ۷۰ واتی از عهده ۱۰۰ وات هم بر می‌آیند.

درگیری جدید متا و اپل

اپل با سیاست جدید قصد دارد از هزینه‌های مربوط به تبلیغات در اینستاگرام نیز کارمزد دریافت کند و متا از آن انتقاد کرده است. اپل سیاست‌های اپ استور را بی‌سروصدا تغییراتی داده است. برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک که برای پست‌ها و برخی محتوای تبلیغاتی خود دارای گزینه‌های پرداخت هستند، ۳۰ درصد کارمزد برای خریدهای درون برنامه‌ای به اپل پرداخت می‌کنند. متا از این سیاست جدید اپل راضی نیست و در بیانیه‌ای گفته این شرکت با سیاست‌های خود علاوه بر تقویت تجارت خود، باعث تضعیف شرکت‌های دیگر می‌شود.

پرداخت هزینه برای افزایش تقویت پست‌ها نه تنها در برنامه‌های متا بلکه در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و تیک‌تاک یک ویژگی رایج محسوب می‌شود. تفاوت پلتفرم‌های متا در حال حاضر این است که آن‌ها برخلاف توئیتر، تیک‌تاک و دیگران از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپل استفاده نمی‌کنند.

تولید پنجره ضدآب در ایران

دمای احتراق ماده PVC در درب و پنجره دو سه جداره ضد آب ۳۸۰ درجه سانتی گراد است که در مقایسه با پنجره‌های چوبی دیرتر مشتعل شده و برخلاف چوب، ماده PVC با دور کردن منبع حریق خود به خود خاموش می‌شود.

با توجه به اینکه چوب می‌تواند رطوبت را به خود جذب کند و باعث آسیب دیدن پنجره چوبی شود امروزه با رعایت برخی از نکات و انجام یک سری ترفندها می‌توان پنجره چوبی ضد آب تولید کرد؛ روی پنجره‌های چوبی می‌توان پوششی از جنس پلی اورتان قرار داد تا پنجره ضد آب شود.