ارتباط بین بیماری لثه و چاقی چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که التهاب ناشی از چاقی ممکن است خطر بروز بیماری پریودنتال را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری پریودنتال یا بیماری لثه یکی از علل رایج بوی بد دهان، لق‌شدن دندان و جویدن دردناک است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند باعث تحلیل لثه یا حتی از بین رفتن دندان شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری لثه و چاقی، مطالعه جدیدی انجام دادند و بدین منظور گروهی از موش‌ها را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی کم‌چرب داشتند به دلیل افزایش وزن، التهاب بیشتری را تجربه کردند. تعداد سلول‌های سرکوب‌کننده مشتق از میلوئید (MDSC) در بدن آن‌ها افزایش یافت؛ این سلول‌ها عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند و می‌توانند در پاسخ به سرطان، عفونت یا التهاب گسترش پیدا کنند.

بعضی از سلول‌های ذکر شده می‌توانند به استئوکلاست تبدیل شوند (نوعی سلول که ممکن است بر تراکم و حجم استخوان تأثیر بگذارد). آن‌ها پتانسیل تشدید بیماری لثه و تخریب استخوان‌های نگهدارنده دندان را دارند. چندین پژوهش دیگر نیز ارتباط بین چاقی و بیماری لثه را تائید می‌کنند. این ارتباط ممکن است به دلیل التهاب مزمن، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و دیگر عوارض چاقی باشد.

علاوه بر این، اضافه وزن می‌تواند منجر به بروز دیابت شود که یک عامل خطر برای بیماری پریودنتال است. متخصصان معتقدند که با کاهش وزن اضافی و مراقبت بهتر از دندان‌ها و لثه‌ها می‌توان مانع بروز این عوارض شد یا فرآیند آن‌ها را معکوس کرد.

کد خبر 614977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.