کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در وزارت تعلیم و تربیت کشور/مشکلات مدیران پیگیری می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بحران نیروی انسانی، گفت: در مجموع ۱۰۸ هزار مربی پرورشی مورد نیاز آموزش و پرورش است که در حال حاضر ۴۸ هزار مربی پرورشی مشغول کار هستند و ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر باقرزاده امروز _چهارشنبه چهارم آبان‌ماه_ در کارگاه ششمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن کریم در اصفهان، اظهار کرد: جمع بسیار با عظمت و با معرفت به بهانه خدمت به قرآن گرد هم آمده‌اند که بانی آن اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه مخاطب امروز ما دور از ما است و باید شیوه را متفاوت کنیم، افزود: در حال حاضر ارتباط ما با مخاطبان قطع است که باید این ارتباط را قوت ببخشیم و راه‌های ارتباطی با نوجوانان و جوانان را بشناسیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسائل پرورشی و تربیتی بسیار مهم است و باید برای کار تربیتی تحقیق کنیم و مخاطبمان را بشناسیم و به آن‌ها توجه کنیم، تصریح کرد: اگر قرار است سر سفره قرآن بنشینی، باید برای این کار نوجوان و مخاطب را آماده کنیم از مخاطب فردبه‌فرد غافل نشویم، نسبت به طهارت ظاهری و باطنی برای آموزش قرآن کریم در مراکز دارالقرآن کریم توجه کنیم.

وی درباره اینکه مدیران مراکز دارالقرآن کریم باید بهره‌برداری حداکثری از فضا و ظرفیت‌های مراکز دارالقرآن کریم را مدنظر داشته باشند و برای اولیا هم برنامه‌ریزی کنند، تاکید کرد: باید جلسات محفل عمومی قرآن را تشکیل دهیم، همچنین مشکلات بیان شده توسط مدیران مراکز پیگیری می‌شود و گفت‌وگوها برای ادامه یافتن بیان مشکلات در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

بازنشستگی ۷ هزار مربی پرورشی در سال جاری

باقرزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بحران نیروی انسانی افزود: در مجموع ۱۰۸ هزار مربی پرورشی مورد نیاز آموزش و پرورش است که در حال حاضر ۴۸ هزار مربی پرورشی مشغول کار هستند و ۶۰ هزار مربی پرورشی کمبود داریم، این در حالی است که ۲۵ هزار مربی پرورشی معادل نزدیک به ۵۰ درصد بالای ۲۰ سال سابقه کار دارند و هفت هزار نفر از آن‌ها امسال بازنشسته می‌شوند.

وی گفت: به‌تازگی طرحی توسط گروهی از زنجان مبنی بر تدریس دانش‌آموخته‌ها مطرح شد که در این استان این سیستم به نحو خوبی انجام شده و به نتیجه نیز رسیده است که به‌زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت یک تا سه ساعت در هفته روحانیان در کمک به معاونان پرورشی، اظهار کرد: این مقدار بیشتر به برگزاری نمازهای جماعت اختصاص می‌یابد و تأثیر چندانی روی روند ما ندارد و کمبودهای فعلی را پوشش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ۴۸ هزار نیروی فعلی پرورشی سنجش اثربخشی نشده‌اند، افزود: امسال تنها ۵۰۰ نیروی پرورشی به سیستم آموزش‌وپرورش اضافه شد که تعداد پایینی محسوب می‌شود.

باقرزاده گفت: مخاطب امروز ما مخاطبی است که از دور ما است و برخی با هدف، تلاش می‌کنند ارتباط را با نسل جدید کم کنند و به همین دلیل باید روش خود را نسبت به شرایط فعلی تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در روشی که دشمن پیش گرفته است، روند رفتاری دختران و پسران متفاوت شده است، شرایط اخیر با درصد زیادی دختران از پسران جلوتر بودند و به نظر می‌رسد دغدغه دختران کمتر دیده شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید برای ۹ ماه سال تحصیلی حداقل بین دو تا سه ماه روی مخاطب کار شود، زیرا این مخاطب کم حوصله و خشن و غالب آنها از طبقه مرفه هستند، هر چند تعداد این عده خیلی کم است شاید یک‌دهم درصد باشد، اما همین تعداد هم مشکل‌زا هستند و تنها راه حرف‌زدن با این عده است که باید در دستور کار باشد.

وی اظهار کرد: امیدواریم این کاری که به‌تازگی مسئولان در حال انجام آن هستند، نمایشی نباشد و تداوم داشته باشد تا به دغدغه افراد و گروه‌ها توجه شود، به مشکلات همین نوجوانی که قرآن می‌خواند نیز باید توجه شود تا ابهامی پیش نیاید.

کد خبر 614914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.