اهمیت شناخت منظومه شمسی چیست؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: طی چند دهه گذشته با تلاش دانشمندان، بشر به آگاهی بسیاری پیرامون کیهان و منظومه‌شمسی دست‌یافته است و هرچه پیشرفت می‌کند به اهمیت شناخت منظومه‌شمسی بیشتر پی می‌برد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهیمت شناخت کیهان و منظومه‌شمسی اظهار کرد: اگر امروزه بشر قادر شده به معادن و کانی‌های ماه بپردازد، این دستاورد حاصل رنجی است که در سفر به کره ماه پشت سر گذاشت.

وی افزود: انسان با سفر به کره ماه توانست مطالعاتی روی سطح این کره انجام دهد و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد تا سرانجام امروز بتواند منابع ماه را استخراج و مورد استفاده قرار دهد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: طی چند دهه گذشته با تلاش دانشمندان، بشر به علم و آگاهی بسیاری پیرامون کیهان و منظومه‌شمسی دست‌یافته است و هرچه پیشرفت می‌کند به اهمیت شناخت منظومه‌شمسی بیشتر پی می‌برد.

وی اشاره کرد: یکی از دستاوردهای اخیر بشر در حوزه شناخت منظومه‌شمسی، تصویربرداری از دورترین سیاره این منظومه یعنی «نپتون» است؛ درواقع با ارسال وویجر یک و دو توانستیم سیارات را بیشتر بررسی کنیم و اکنون متوجه شده‌ایم که اگر سیارات این منظومه وجود نداشت، ممکن بود خورشید یک ستاره زوج پیدا کند.

منتظری در همین رابطه تصریح کرد: درصورتی‌که خورشید یک ستاره زوج پیدا می‌کرد، سرنوشت حیات در منظومه‌شمسی مشخص نبود و این نکات جزو مسائلی است که دانشمندان به مرور کشف کرده‌اند.

وی در رابطه با کشف‌های مهم دانشمندان گفت: یکی از مسائل کاربردی که بشر به آن دست‌یافته، نیروی مغناطیس است؛ درواقع امروزه بشر قادر است با استفاده از این نیرو بادهای خورشیدی را شناسایی کند.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: درحال‌حاضر بادهای خورشیدی توسط سیاره مشتری جذب می‌شود ولی امکان داشت که سیاره زمین میزبان این طوفان‌ها باشد، اما نحوه قرارگیری سیارات به‌گونه‌ای است که صرفاً بادهای خورشیدی در قطب شمال و جنوب زمین جذب می‌شود.

وی افزود: این شرایط باعث شده است که نمایشی زیبا در قطب شمال و جنوب زمین ناشی از برخورد بادهای خورشیدی ایجاد شود در صورتی که همین طوفان‌ها در سیاره‌ای مانند مریخ که مغناطیس ضعیفی دارد، منجر به از بین رفتن حیات می‌شود.

کد خبر 614722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.