صنعت گردشگری کشور در دوره پساکرونا به شکوفایی نرسیده است

یک فعال حوزه گردشگری و توریسم گفت: همچنان از دوره پساکرونا به دوره رونق و شکوفایی نرسیده‌ایم اما در هم‌جواری ما ترکیه و روسیه با وجود جنگ، گردشگری فعال و پویایی دارند. هرچند اداره میراث فرهنگی و گردشگری در حد توان فعالیت‌های خوبی داشته‌ است، اما کافی نبوده است.

محمدعلی نعمت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: صنعت گردشگری با چالش‌های متعددی در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده است و فعالان این بخش به‌ویژه در کشورمان مشکلات بیشتری را تجربه کردند.

وی افزود: گردشگری صنعتی منعطف اما بسیار کنش‌پذیر و تحت تأثیر شرایط پیرامونی است؛ توئیت و اظهار نظر مقام سیاسی یک کشور تا سخنرانی رئیس سازمان بهداشت جهانی و سایر مسئولان در توسعه، رکود یا رشد این صنعت تأثیرگذار است و نقش دارد.

این فعال صنعت گردشگری با بیان اینکه در چند سال اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم که شیوع ویروس کرونا مهم‌ترین آن‌ها بود، اضافه کرد: هرچند کرونا مسئله‌ای بین‌المللی بود، اما کشور ما نتوانست زیرساخت‌های لازم را برای رشد و توسعه این صنعت در دوران سخت این بیماری فراگیر را افزایش دهد و کار چندانی از پیش ببرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری استان اصفهان در مهرماه امسال اظهار کرد: پس از سه سال رکود و وقفه در استان بزرگی همچون اصفهان، شاهد برپایی این نمایشگاه با وجود همه مشکلات بودیم و امروز نیز با قطع برخی شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم.

نعمت‌اللهی وجود برخی مشکلات در طول زمان برگزاری نمایشگاه هفته گردشگری اصفهان را یادآور شد و گفت: متأسفانه مسئولان امر حاضر نشدند این نمایشگاه را به تعویق بیندازند تا ما بتوانیم آن‌طور که شایسته است، پذیرای شرکت‌های بین‌المللی باشیم و از آن‌ها میزبانی کنیم.

ضرورت رایزنی در حوزه بین‌الملل

وی با اشاره به اینکه متولی برپایی نمایشگاه رایزنی‌های لازم در حوزه بین‌المللی را انجام نداده بود، ادامه داد: این مشکلی است که گاهی با آن روبه‌رو هستیم و در حالی است که شرکت‌ها هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند.

این فعال صنعت گردشگری و توریسم مشکلات دیگری مثل مالیات شرکت‌های هواپیمایی مسافرتی و نبود نظارت و مدیرت نرخ‌گذاری شرکت‌ها و ایرلاین‌ها را برشمرد و افزود: ارائه نشدن تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری و نگاه به آن‌ها به‌عنوان صادرکننده و همچنین در نظر نگرفتن این شرکت‌ها در برنامه‌ریزی‌های حوزه گردشگری نیز چالش‌های فراروی این صنعت درآمدزا است.

وی گفت: بیشتر کشورهای فعال در صنعت گردشگری، در زمان شیوع کرونا و پس از فروکش کردن شیوع این بیماری طرح‌هایی به فعالان این بخش ارائه کردند و به فعالان گردشگری اجازه و امتیازهایی دادند که بتوانند کشورها، فعالیت‌ها و ظرفیت‌هایشان کنند.

نعمت‌اللهی افزود: امروز در موضوع توجه به زیرساخت‌های لازم جاده‌ای، بین‌شهری و امکانات و خدمات روزآمد فرودگاهی ضعیف هستیم و باید برای توسعه آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: در دوره شیوع ویروس کرونا مسافرت‌ها کاهش یافت وزارت راه، سازمان‌های هواپیمایی و گردشگری در دیگر کشورها زیرساخت‌هایشان را توسعه دادند اما در ایران نه‌تنها توسعه‌ای را در این بخش‌ها شاهد نبودیم بلکه حمایتی را نیز از هتلداران و فعالان صنعت گردشگری شاهد نبودیم.

این فعال صنعت گردشگری و توریسم تصریح کرد: همچنان در دوره پساکرونا به دوره رونق و شکوفایی نرسیده‌ایم اما در هم‌جواری ما ترکیه و روسیه با وجود جنگ، گردشگری فعال و پویایی دارند. هرچند اداره میراث فرهنگی و گردشگری در حد توان فعالیت‌های خوبی داشته است، اما کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان نسبت به دوره مدیریتی سابق بهتر و کاغذبازی‌ها کمتر شده است، اظهار کرد: انتظار از مسئولان این است که در این رابطه بیشتر رایزنی کنند و تسهیلات مناسبی برای شرکت‌هایی که فعال هستند و هزینه می‌کنند در نظر بگیرند.

نعمت‌اللهی گفت: مسئولان می‌توانند با اتخاذ تدابیری راه رسیدن به امکانات و خدمات جهانی را آسان‌تر کنند؛ نمونه آن حضور در نمایشگاه‌های دیگر کشورها و برای معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد جذاب فرهنگی و مذهبی است که جای کار زیادی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه گردشگری اصفهان مشکلات و ضعف‌هایی از جمله نبود پتانسیل بالا در اجرا دارد. در واقع ظرفیت فرهنگی بالایی در اصفهان وجود دارد اما در اجرا دچار چالش‌ها و مشکلاتی هستیم که بخشی از آن به خاطر ضعف در زیرساخت‌های اقامتی است.

این فعال صنعت گردشگری و توریسم ادامه داد: تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره موجود در اصفهان محدود و بحرانی است، بنابراین باید برای توسعه زیرساخت‌های اقامتی اقدام کرد. همچنین باید ظرفیت فرهنگی اصفهان را دریافت و در کنار آن گز به‌عنوان سوغات ویژه اصفهان و دیدنی‌های بی‌نظیر شهر را معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان خطه‌ای مذهبی است که در این رابطه نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد و از این ظرفیت خوب این کلان‌شهر و حتی شهرستان‌های آن بهره برد.

کد خبر 614346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.