شهرهای چوبی؛ آینده ساختمان‌های ۲۱۰۰

استفاده از مصالح سبز در ساخت‌وسازهای شهری می‌تواند انتشار صفر گازهای آلاینده را به دنبال داشته باشد و به کاهش قابل‌ توجه تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعیت شهرهای سراسر جهان با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است که این پدیده از جنبه‌های مختلف، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را تشدید خواهد کرد. از یک‌سو افزایش جمعیت، بالا رفتن میزان انتشار گازهای آلاینده را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر، توسعه شهری برای سکونت افراد جدید به کاهش فضاهای سبز منجر خواهد شد که این امر به سهم خود در افزایش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده نقش مهمی ایفا می‌کند. در این میان، استفاده از مصالحی مانند بتن، فلز و آسفالت برای ساخت‌وسازهای شهری نرخ انتشار گازهای آلاینده را به طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

شهرهای چوبی؛ آینده ساختمان‌های ۲۱۰۰

بدیهی است که جایگزین کردن بتن و آسفالت با مصالح سبزی مانند چوب می‌تواند به کاهش انتشار کربن و سایر گازهای آلاینده هوا منجر شود و همین امر به حداقل رسیدن آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به دنبال داشته باشد. نتیجه یکی از مطالعاتی که به تازگی توسط محققان مؤسسه تحقیقات تأثیر آب و هوا در پوتسدام آلمان انجام شده است حاکی از آن است که ایجاد سازه‌های شهری جدید با چوب به جای بتن و فلز می‌تواند به ذخیره حدود ۱۰ درصد بودجه مورد نیاز برای کاهش دو درجه سانتی‌گرادی گرمای زمین در قرن پیش رو منجر شود.

نتیجه این تحقیق همچنین نشان داد که تغییر رویکردهای ساخت‌وساز برای ایجاد این میزان اثربخشی، علاوه بر بهره‌گیری از درختان جنگل‌های طبیعی حفاظت نشده، مستلزم ۱۴۹ میلیون هکتار چوب جدید است که بدون شک، تأمین این میزان چوب امری بسیار مشکل، اما انجام شدنی به نظر می‌رسد. محققان در پایان مطالعه خود چنین استدلال کردند که اگر مدیران شهرهای سراسر جهان، عزم خود را جزم کنند تا ۹۰ درصد از جمعیت جدید را در خانه‌های چوبی سکونت دهند، آن‌گاه به ایجاد شهرهای چوبی کمک زیادی خواهند کرد که این امر به سهم خود می‌تواند پیشگیری از انتشار ۱۰۶ میلیارد تن کربن تا سال ۲۱۰۰ را در پی داشته باشد، ضمن این‌که آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

شهرهای چوبی؛ آینده ساختمان‌های ۲۱۰۰

جمعیت شهرهای سراسر جهان تا سال ۲۱۰۰ افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد که اگر ساخت‌وساز خانه‌ها با موادی مانند بتن و فلز برای ساکنان جدید ادامه پیدا کند، آن‌گاه زندگی در شهرها به علت افزایش انتشار کربن ناشی از این مواد، بسیار مشکل خواهد بود و حتی به مرگ بسیاری از مردم منجر خواهد شد. این در حالی است که چوب می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای فلز و بتن در ساخت‌وسازها باشد و مزایای بسیاری را برای سلامت انسان و محیط زیست به ارمغان بیاورد.

نکته جالب توجه این است که نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که امکان ساخت برج‌های ۱۲ طبقه با استفاده از چوب مرغوب وجود دارد. از آن‌جا که افزایش چشمگیر جمعیت شهرهای سراسر جهان، احداث سازه‌های بیشمار را برای سکونت آن‌ها می‌طلبد، بنابراین اگر ساختمان‌های جدید با استفاده از چوب احداث شود، آن‌گاه تا سال ۲۱۰۰ شهرهای چوبی سراسر جهان را در بر خواهد گرفت.

محققان مؤسسه تحقیقات تأثیر آب و هوا پوتسدام چنین استدلال کرده‌اند که از مصالح ساختمانی موجود، چوب کمترین نرخ انتشار کربن را دارد زیرا دی‌اکسید کربنی که در فرآیند رشد درختان جذب می‌شود تا زمان پوسیدگی کامل چوب به هوا منتشر نخواهد شد. به همین دلیل، اگر از چوب مرغوب در ساخت‌وسازهای شهری بهره گرفته شود، تا زمانی که چوب از بین نرود هیچ انتشاری در هوا صورت نخواهد گرفت که در نتیجه آن، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ناشی از توسعه‌های شهری به حداقل خواهد رسید.

شهرهای چوبی؛ آینده ساختمان‌های ۲۱۰۰

محققان مؤسسه تأثیر آب و هوا در پوتسدام در مطالعه خود بر اهمیت جنگل‌های طبیعی برای ایجاد شهرهای چوبی تاکید کرده‌اند و مدعی شده‌اند که چوب این درختان نسبت به درختانی که در شهرها کاشته می‌شود، از مقاومت بالاتری در مقابل خشکسالی، آتش‌سوزی و بیماری برخوردار است در نتیجه برای ایجاد شهرهای چوبی مناسب‌تر خواهد بود. متخصصان محیط زیست پوتسدام نیز در توجیه این ادعا چنین استدلال کرده‌اند که درختان جنگلی از تنوع زیستی بیشتری نسبت به درختان شهری برخوردار است، ضمن این‌که در آتش‌سوزی‌های احتمالی آینده مقاومت بیشتری نیز از خود نشان خواهد داد.

امروزه بسیاری از معماران اهل ایالات متحده آمریکا از چوب برای احداث ساختمان‌های جدید بهره می‌گیرند تا از این طریق به کاهش انتشار کربن و به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی کمک کنند.

بدون شک، آگاهی از این واقعیت که ایجاد شهرهای چوبی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم امروز و نجات نسل‌های آینده منجر شود، معماران سراسر جهان را به استفاده از چوب در ساخت‌وسازهای جدید سوق خواهد داد، ضمن این‌که مردم را به جلوگیری از قطع درختان تشویق خواهد کرد.

شهرهای چوبی؛ آینده ساختمان‌های ۲۱۰۰

کد خبر 614267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.