لزوم توسعه تعاملات فرهنگی ایران و آذربایجان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دیدار با معاون بین‌الملل رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اشتراک‌های فراوان فرهنگی دو کشور همچنین آیین‌های سنتی، دین و مذهب گفت: سابقه تاریخی مشترک تعاملات بیشتر از گذشته در همه عرصه‌ها به ویژه در حوزه رسانه را طلب می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی که به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، روز گذشته با حکمت حاجی اف، معاون بین الملل رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به گسترش روابط حسنه دو کشور و اینکه در یک سال گذشته چند ملاقات بین رؤسای جمهور دو کشور و سایر مقامات انجام شده است، گفت: رئیس جمهور اسلامی ایران همواره تاکید دارند تا ارتباطات فرهنگی‌مان را با آذربایجان گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: کمتر از یک ماه گذشته نیز معاون فرهنگی من در این راستا با سفر به باکو در نمایشگاه کتاب شرکت کرد. مردم ایران و آذربایجان علاقه بسیاری به هم دارند و ما هم باید تعاملات فرهنگی‌مان را گسترش دهیم.

اسماعیلی به مقوله آموزش و اعزام هیئت‌های فرهنگی و رسانه‌ای به دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مردم ما مسلط به زبان شما هستند و زبان ترکی مشترک بین آذری زبان‌های ما و مردم شماست.

وی با اشاره به وجود موسیقی آذری و حتی نغمات آئینی مشترک، تصریح کرد: اعزام هیئت‌های رسانه‌ای و فرهنگی برای گسترش تعاملات و استفاده از تجربیات دو کشور مفید فایده خواهد بود.

تاکید معاون رئیس جمهور آذربایجان به اعزام هیئت‌های فرهنگی و هنری دو کشور

حکمت حاجی اف، معاون بین الملل رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه شدید خود، مردم و مقامات کشورش به ملت و دولت ایران گفت: تمامی نکات مطرح شده از سوی شما را قبول دارم. علاوه بر تعاملات فرهنگی، مراودات اقتصادی چه در حوزه حمل و نقل و چه صادرات و واردات بین دو کشور جاری است و اتصال راه آهن شمال به جنوب و پل اتصال به نخجوان به همراه دیگر امور عمرانی و اقتصادی نشانگر عمق روابط ما است.

وی افزود: متأسفانه در جنگ میان آذربایجان و ارمنستان و مناطق اشغال شده شاهد نابودی بخشی از بنای تاریخی کشورمان بودیم و امیدواریم در دوران پسا جنگ بتوانیم به احیای آثار تاریخی و فرهنگی‌مان اهتمام ورزیم.

کد خبر 614208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.