دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی

همه ما از خطرات کار کردن در محیط‌های کارگاهی، ساختمانی و آزمایشگاهی آگاهیم. برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیبی به بدن در محیط کار رعایت نکات ایمنی ضرورت و اهمیت دارد.

طبق گزارش‌های موجود، یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از محیط کار مربوط به پاها به‌خصوص انگشتان پا می‌شود. به نظر شما چرا باید همه کارگران در محیط‌های کاری مختلف از کفش ایمنی استفاده کنند؟ در این مقاله به بررسی دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی می‌پردازیم و ویژگی‌های یک کفش کار استاندارد را برایتان برمی‌شمریم. لطفا به خواندن مطلب پیش رو ادامه دهید تا با اهمیت استفاده از کفش کار آشنا شوید.

جلوگیری از له‌شدگی و شکستگی پا با کفش کار

در محیط‌های کاری مختلف اعم از آزمایشگاه‌های صنعتی، محیط‌های ساختمانی یا حتی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها همواره خطر سقوط اشیای سنگین وجود دارد. افتادن ناگهانی ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و حتی ابزارهای ساختمانی روی پای افراد آسیب‌هایی مانند شکستگی و له‌شدگی پاها مخصوصا انگشتان پا را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر کفش‌های ایمنی به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که شدت آسیب‌های ناشی از افتادن اجسام سنگین روی پا را کاهش می‌دهند. ازهمین‌رو انتخاب کفش پنجه‌فلزی استاندارد همواره اهمیت ویژه‌ای هنگام خرید تجهیزات ایمنی فردی دارد.

دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی

محافظت از پا در برابر حریق و مواد شیمیایی

در بعضی از محیط‌های کاری مانند کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های صنعتی، استفاده از ترکیبات مختلف مواد شیمیایی امر رایجی است. ریختن مواد شیمیایی اسیدی یا قابل‌اشتعال روی پاها یکی از مهم‌ترین آسیب‌های محیط کار به شمار می‌رود که گاهی عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد. بعضی از کفش‌های ایمنی در برابر حریق و نفوذ مواد و ترکیب‌های شیمیایی و آتش‌زا مقاوم هستند و از پا در برابر چنین خطراتی جلوگیری می‌کنند.

علاوه‌بر این، کفش‌های عایق‌بندی‌شده و ضدآب در برابر باران، برق و سرمای شدید نیز از پا محافظت می‌کنند؛ بنابراین همه کسانی که در آب‌وهواهای سرد، بارانی یا برفی و در محیط‌های باز کار می‌کنند، باید خرید کفش ایمنی ضدآب و ضدنفوذ مواد شیمیایی را در اولویت قرار دهند. این کفش‌ها همچنین از سرمازدگی و بروز سایر مشکلات گردش خون در پا جلوگیری می‌کنند.

کفش ایمنی؛ عایق در برابر برق و محافظ جان شما در محیط کار

برق بزرگ‌ترین عامل خطر در بسیاری از محیط‌های کاری است. حتی اگر کلیه اقدامات ایمنی در رابطه با برق محیط کار به‌خوبی و با استاندارد کامل انجام شود، پوشیدن کفش ایمنی مناسب برای کارگران کاملا ضروری است. کفش‌های ایمنی عایق در برابر برق و شوک الکتریکی از مواد غیررسانا مانند چرم یا لاستیک ساخته می‌شوند تا احتمال برق‌گرفتگی را از بین ببرند. همچنین اگر در محیطی کار می‌کنید که احتمال تجمع الکتریسیته ساکن در آن وجود دارد، باید از کفش‌های ضدالکتریسیته ساکن استفاده کنید.

جلوگیری از لغزش و سقوط؛ اصلی‌ترین دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی

سر خوردن، لغزش یا سقوط از بلندی در همه محیط‌های کاری ممکن است رخ دهد. حتما تابه‌حال برایتان پیش آمده است که بخواهید با کفش نامناسب روی زمین برفی یا حتی تالار عروسی راه بروید. در چنین مواقعی حفظ تعادل کار بسیار دشواری است. کفی نامناسب کفش یکی از عوامل موثر در لغزش فرد محسوب می‌شود.

کفش‌های ایمنی که کفی مناسبی دارند، به حفظ تعادل کمک کرده و از سر خوردن یا لغزش جلوگیری می‌کنند. استفاده از کفش‌های آج‌دار به‌خصوص هنگام کار روی نردبان در صنعت ساختمان‌سازی یا سطوح ناهموار اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا لیز خوردن، سقوط کردن و زمین خوردن‌های ناگهانی در محیط کار باعث مشکلات و آسیب‌های اسکلتی عضلانی می‌شود.

دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی

پیشگیری از خستگی و دردهای عضلانی هنگام کار

راحتی کارگران هنگام کار به اندازه سلامت و ایمنی آن‌ها اهمیت دارد. پوشیدن یک جفت کفش ایمنی راحت و مناسب به جلوگیری از خستگی و شاد ماندن فرد در طول روز کمک می‌کند. وزن کلی چکمه‌ها و کفش‌های کار تاثیر چشمگیری بر خستگی پاها و ساق‌ها دارد؛ بنابراین هرچقدر کفش‌های کار سنگین‌تر باشند، احتمال خستگی نیز بیشتر خواهد بود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کفش‌های سنگین بادوام‌تر هستند؛ اما لزوما این‌طور نیست و کفش‌های ساخته‌شده از مواد خام، وزن و دوام بالاتری دارند. کفش‌های ایمنی نه‌تنها از کارگر در برابر مشکلات ناشی از محیط کار جلوگیری می‌کند، بلکه فشارهای عضلانی در طول فعالیت را نیز کاهش می‌دهد.

ویژگی های کفش ایمنی مناسب چیست؟

هنگام خرید کفش ایمنی باید به شرایط محیط کاری خود یا کارگرانتان توجه کنید؛‌ زیرا ویژگی‌های کفش ایمنی استاندارد و مناسب دقیقا مطابق با نوع محیط کار و وسایل مورداستفاده هنگام کار تعریف می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های کفش ایمنی استاندارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پنجه فلزی: کفش‌های ایمنی با پنجه فلزی به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سقوط اجسام و بریدگی پا کمک می‌کنند.
  • زیره فولادی: کسانی که در محیط‌هایی کار می‌کنند که سطح زمین پوشیده از اجسام تیز است، باید از کفش‌هایی با زیره فولادی استفاده کنند. این کفش‌ها انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند.
  • ساق بلند: کارگرانی که در محیط کار مجبور به بلند کردن وسایل سنگین هستند، باید از کفش‌های ساق بلند استفاده کنند که از مچ پاهایشان محافظت کند.

توجه کنید بهترین کفش ایمنی را باید دقیقا متناسب با شرایط محیط کار و همچنین شرایط جسمانی خود انتخاب کنید؛ بنابراین دریافت مشاوره برای خرید کفش ایمنی ضروری است و به شما در تهیه کفش مناسب کمک می‌کند.

ماه ایمن؛ مرکز فروش کفش کار ایمنی باکیفیت تولید داخل

در این مقاله به بررسی دلیل اهمیت استفاده از کفش ایمنی پرداختیم و ویژگی‌های کفش ایمنی مناسب را برشمردیم. برای خرید کفش کار اصل و استاندارد توصیه می‌کنیم حتما به یک فروشگاه معتبر تجهیزات ایمنی فردی مراجعه کنید. فروشگاه ماه ایمن یکی از پرسابقه‌ترین مراکز فروش انواع تجهیزات ایمنی است که بیش از ۴۰ سال سابقه تامین و توزیع انواع لباس کار و کفش ایمنی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده انواع تجهیزات ایمنی فردی به آدرس mahimen.ir مراجعه کنید. با خرید کفش ایمنی باکیفیت از ماه ایمن از مزایایی مانند ارسال سریع در کمتر از ۲۴ ساعت و همچنین تضمین سلامت و اصالت کالا بهره‌مند شوید.

کد خبر 613973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.