پایان بحران یک‌ساله عراق

یک کارشناس مسائل عراق، انتخاب رئیس‌جمهور را دستاوردی بزرگ در تاریخ یک‌ساله عراق دانست و گفت: دولت جدید با به دست آوردن رأی دو سوم اعضای پارلمان قانونی است و کار خود را آغاز خواهد کرد، اما صدر به‌عنوان یک جریان تأثیرگذار و دارای پایگاه اجتماعی در عراق همچنان خارج از معرکه ایستاده است.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص پایان ناآرامی‌ها در عراق اظهار کرد: بن‌بست سیاسی یک ساله عراق پس از انتخابات مهرماه سال گذشته تاکنون شکسته شد و سرانجام گروه‌های سیاسی این کشور برای معرفی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به توافق رسیدند.

وی با اشاره به برگزاری نشست پارلمان در هفته گذشته افزود: در دوره دوم رأی‌گیری پارلمان، نامزد کردها به نام «عبدالطیف رشید» در برابر رقیب خود «برهم صالح» آرای بیشتری به دست آورد و به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

این کارشناس مسائل عراق، محمد سودانی را که نامزد گروه هیئت هماهنگی شیعه است، براساس قانون مکلف به تشکیل دولت جدید دانست و گفت: این روند یک دستاورد بزرگ در تاریخ یک ساله عراق به شمار می‌آید زیرا در این مدت شاهد تنش‌ها، درگیری‌ها و حتی بحران‌های خونین در کشور عراق برای تشکیل دولت جدید بودیم تا اینکه سرانجام گره‌ها باز و بن‌بست شکسته شد.

وی عبور عراق از این مسیر سخت را دستاوردی بزرگ خواند و تاکید کرد: مرحله بعد مربوط به معرفی کابینه خواهد بود که در آن سودانی مکلف است به عنوان نخست‌وزیر جدید، کابینه خود را تشکل دهد و برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند تا دولت جدید شکل گیرد.

شهیدی با اشاره به مهلت ۳۰ روزه سودانی برای تشکیل کابینه خاطرنشان کرد: سودانی قول داده که ظرف دو هفته دولت جدید را برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند، در مرحله بعد امید عراقی‌ها آن است که با تشکیل دولت جدید و کارآمد بتوانند مطالبات مردم عراق را پس از یک سال بن‌بست سیاسی برآورده کنند.

وی تاکید سودانی و ائتلاف شیعی را انتخاب وزرا از میان افراد فن‌سالار و خبره عنوان کرد و گفت: دورنمایی که برای وضعیت سیاسی عراق می‌توان ترسیم کرد این است که تاکنون توافقات خوبی انجام شده که اجرای آن‌ها می‌تواند بخش زیادی از مشکلات عراق را برطرف کند.

گره‌گشایی از بحران یک ساله عراق

این کارشناس مسائل عراق پیش‌بینی کرد که دولت سودانی بدون موانع قابل توجه و ملموس تشکیل شود و ادامه داد: گره سیاسی عراق این‌گونه گشوده شد که هیئت هماهنگی شیعه برای تشکیل ائتلاف به سوی گروه‌های دیگر رفت تا بتواند دو سوم آرای پارلمان را برای رأی به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به دست آورند.

وی تشکیل ائتلاف اداره دولت یا حکومت را نتیجه همکاری با اهل سنت و کردها معرفی کرد و یادآور شد: در این ائتلاف توافق شد که رئیس جمهور از بین کردها انتخاب شود و پس از آن به نامزد هیئت هماهنگی برای نخست‌وزیری یعنی سودانی رأی دهند.

شهیدی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید را برخوردار از رأی اجماعی عموم جریان‌های سیاسی عراق به جز جریان صدر دانست و گفت: مقتدی‌صدر، خارج از این معرکه ایستاد و وارد هیچ ائتلافی نشد و پس از معرفی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر توسط پارلمان، جریان صدر اعلام کرد که هیچ‌گونه مشارکتی با دولت جدید نخواهیم داشت و وارد دولت آن نمی‌شویم.

جریان صدر در جایگاه مخالف

وی با اشاره به تاکید ائتلاف اداره دولت برای فراگیر بودن جریان سیاسی حاکم بر عراق ادامه داد: دولت سودانی خواستار حضور نماینده‌ای از جریان صدر در دولت فراگیر بودند تا قدرت و یکپارچگی نظام سیاسی این کشور افزایش یابد، اما موضعی که از زبان محمد صالح‌العراقی، معروف به وزیر مقتدی صدر اعلام شد این بود که این دولت را قبول نداریم و در نتیجه با آن مشارکت نخواهیم کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه از نظر قانونی مشکل عراق و تشکیل دولت جدید حل شده است، گفت: سودانی با به دست آوردن رأی دو سوم اعضای پارلمان برای کابینه خود از نظر قانونی نخست‌وزیر است و دولت جدید کار خود را آغاز خواهد کرد اما جریان صدر به عنوان یک جریان تأثیرگذار و دارای پایگاه اجتماعی در صحنه عراق همچنان در خارج از این معرکه ایستاده است و نقش جریان مخالف را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به دورنمای وضعیت سیاسی عراق خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان و ناظران صحنه عراق این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ممکن است مخالفت جریان صدر با دولت جدید در آینده موانع یا سنگ‌اندازی‌هایی برای دولت ایجاد کند که امیدواریم این اتفاق نیفتد و دولت جدید به آسانی تشکیل شود و بتواند کار خود را ادامه دهد.

کد خبر 613445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.