۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
مدیریت بدون تخصص

کلان‌شهرهای کشور از نبود نیروی متخصص در مدیریت شهری رنج می‌برند، در حالی که نهادی مردمی همچون شهرداری که بیشترین ارتباط کاری با شهروندان را دارد، باید از منابع انسانی متخصص و باتجربه در راستای ایجاد تعامل بیشتر و سازنده با مردم برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر در بسیاری از شهرداری‌های سراسر کشور هم‌زمان با بازنشستگی نیروهای قدیمی هیچ‌گونه آزمون استخدامی برای جذب نیروی جدید برگزار نشده است و افراد از راه‌های دیگری در پست‌های تخصصی این مجموعه به کار گرفته شده‌اند. عوامل مختلفی دست به دست هم داده است تا شهرهایی همچون اصفهان، مشهد و اراک در توسعه خود به کلان‌شهرهایی با ارتباطات پیچیده تبدیل شوند. کلان‌شهری مانند اراک که پایه‌های اولیه آن ۲۰۰ سال پیش بنا گذاشته شده، اکنون در موقعیتی قرار گرفته که اداره آن نیازمند به‌کارگیری نیروهای متخصصی است که هم‌زمان با تحولات شهر بتوانند وظایف پیچیده‌ای را که گاهی با یکدیگر هم‌پوشانی دارد، به گونه‌ای اجرایی کنند که در مدیریت شهر یکپارچگی ایجاد شود. این مهم تنها با تلاش نیروهای زبده و متخصص و مسلح به علم روز شهری محقق خواهد شد.

با این همه شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر نیروهای پیمانی شهرداری اراک که در بخش‌های مدیریت پسماند و فضای سبز به کار گرفته شده‌اند، پس از چندی در دیگر حوزه‌های شهرداری مشغول به کار می‌شوند؛ چرا که از نظر قانونی هیچ سازوکاری برای صدور مجوز جذب نیرو برای شهرداری‌ها از طریق آزمون‌های عمومی دیده نشده است و شهرداری‌ها از این طریق پست‌های اداری و گاهی تخصصی خود را پر می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده و متخصص در امور شهری امکان ورود به این مجموعه را از دست می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که بدنه مدیریت شهری از افراد متخصص در حوزه‌های شهری بی‌نصیب بماند و پس از چندی که کلان‌شهری همچون اراک دچار تحولات پیچیده در حوزه‌های مختلف عمرانی، شهرسازی، معماری و زیست‌محیطی می‌شود، افراد با تخصص‌هایی که به‌روز نبوده است و به اندازه کافی غنی نیست، نمی‌توانند از عهده اداره و مدیریت چنین شهری برآیند و همین امر در آینده معضلات بسیاری را در حوزه‌های مختلف از جمله شهروندی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد، لذا می‌طلبد مدیران شهری و سایر مسئولان ذی‌ربط چاره‌ای کارساز برای رفع این خلأ در نظر گیرند تا با رفع این چالش مدیران متخصص که شاکله اصلی هر ارگانی از جمله شهرداری هستند، در جایگاه‌های اصلی خود قرار گیرند و امور شهر را به بهترین شکل ممکن رتق و فتق کنند.

شاهد کمبود نیروهای متخصص در بدنه شهرداری هستیم

داوود قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک در خصوص کمبود نیروی انسانی در بدنه شهرداری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در حال حاضر بدنه شهرداری از نیروی انسانی فربه است، اما کمبود نیروهای متخصص و کارآمد در این مجموعه محسوس است، چرا که در انتخاب کارکنان و کارمندانی که می‌توانند در موقعیت‌های تخصصی ورود کنند، هیچ‌گونه دقت نظری وجود نداشته است و افراد در حالی در جایگاه‌های مدیران شهری قرار گرفته‌اند که تخصصی در حوزه مربوطه ندارند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع شایسته‌سالاری و انتخاب مدیران متخصص در مدیریت شهری، ادامه می‌دهد: امیدواریم که شهرداری اهتمام ویژه‌ای در خصوص جذب نیروی انسانی از طریق شایسته‌سالاری داشته باشد و این امر زمانی محقق خواهد شد که جذب نیرو از طریق آزمون انجام شود و بتواند مشکلات شهرداری را در موقعیت‌های مختلف رفع کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه لازم است مدیران بالادستی برای انتخاب نیروهای متخصص و کارآمد در شهرداری برنامه‌ریزی کنند، تصریح می‌کند: امیدواریم به زودی از طریق سازمان‌های بالادستی و وزارت کشور دستورالعمل برگزاری آزمون به شهرداری‌ها ابلاغ شود، اگر چنین سازوکاری ایجاد نشود، برای رفع معضل کمبود نیروهای متخصص در شهرداری باید چاره‌اندیشی کنیم، لذا در شورای اسلامی شهر اراک در حال پیگیری این موضوع هستیم و در نظر داریم از طریق رایزنی با مدیران بالادستی در سطح عالی کشور تعاملی را برقرار کنیم تا این نقص رفع شود.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر نیروی متخصص فنی در شهرداری نیاز داریم

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای شهر اراک با اشاره به چالش‌هایی که به دلیل نبود نیروی متخصص در مدیریت شهر ایجاد شده است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از سال ۹۲ به بعد هیچ‌گونه آزمون استخدامی برای جذب نیروی جدید در شهرداری برگزار نشده است، در حالی که هر ساله بخشی از نیروهای این سازمان بازنشست می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرداری اراک چالش‌های مرتبط با منابع انسانی این مجموعه است، چرا که با بازنشستگی نیروهای قبلی مجموعه با کمبود نیرو مواجه شده است و به دلیل بی‌توجهی مجلس و دولت، برای جایگزینی این کمبود نیرو به ویژه در پست‌های تخصصی به ناچار نیروهای شرکتی سازمان‌های فضای سبز و مدیریت پسماند شهرداری پس از مدتی فعالیت در این سازمان‌ها، به پست‌های اداری منتقل می‌شوند که این امر موجب کاهش کارآمدی نیروهای مجموعه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص وظایف نیروهای پیمانی، تصریح می‌کند: نیروهای پیمانی برای وظایف مشخصی به کار گرفته شده‌اند و در صورت داشتن تحصیلات متناسب نیز نمی‌توان این نیروها را در پست‌های دیگر به کار گرفت.

صدور مجوز استخدام نیرو در شهرداری‌ها از مجلس را درخواست کردیم

وی با بیان اینکه مشکل کمبود نیروی متخصص در تمام شهرداری‌های سراسر کشور از جمله زنجان، قم و قزوین نیز وجود دارد، اضافه می‌کند: از طریق شورای اسلامی شهر در نشست با معاون وزیر کشور که مسئول سازمان همیاری دهیاری‌ها و شهرداری‌های کل کشور است، درخواست صدور مجوز استخدام نیرو در شهرداری‌ها از مجلس را مطرح کردیم و پیگیر این تقاضا هستیم.

میرنظامی با اشاره به اینکه جذب نیروهای شهرداری باید قانونی باشد، تاکید می‌کند: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر نیروی متخصص فنی در شهرداری نیاز داریم، در حالی که از طریق قانونی امکان جذب این تعداد نیرو وجود ندارد، چرا که مجلس و دولت این امکان را مهیا نکرده‌اند و این تناقض‌ها موجب ایجاد مشکلات و چالش‌هایی در حوزه منابع انسانی شهرداری شده است.

وی در خصوص مقابله شورای ششم شهر با جذب غیرقانونی نیرو در بدنه شهرداری اراک، خاطرنشان می‌کند: موضوع از نظر قانونی فراتر از اختیارات شورای اسلامی شهر و شهرداری است، با این همه در حالی که در دوره گذشته بالغ بر ۲۵۰ نیروی شرکتی در مجموعه شهرداری به کار گرفته شده‌اند، شورای ششم شهر از زمان آغاز فعالیت خود از ورود نیروهای شرکتی به پست‌های اداری یا جذب بی‌جهت نیروهای پیمانی جلوگیری کرده است.

کد خبر 613421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.