زنگ خطر کمبود معلم ورزش برای ۷میلیون دانش‌آموز/اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای معلمان غیردولتی

ضرورت بررسی بیشتر در الگوی شهریه مدارس کشور، زنگ خطر کمبود معلم ورزش برای هفت میلیون دانش‌آموز، افتتاح ۲۱۰۰ مجموعه ورزشی تا پایان سال تحصیلی، شناسایی ۲۰۰ مدرسه خشکه‌چین در کشور و لزوم اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس غیردولتی را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: اقتضائات پساکرونا ایجاب کرد تا توسعه و تقویت حوزه تربیت‌بدنی و زیرساخت‌ها به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: چاقی و موج کم‌تحرکی، پیامدهایی دارد که براساس سیاست دولت مردمی، آزادسازی مجموعه‌های ورزشی با این هدف که خانواده‌ها بتوانند آخر هفته از این مجموعه‌ها به صورت رایگان استقبال کنند، در دستور کار معاونت قرار گرفت‌. استقبال خوبی از این امر شد اما انتظار داریم با شروع سال تحصیلی این استقبال افزایش یابد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: این طرح در ۹۳۳ مجموعه ورزشی در حال اجرا است و مدارس به صورت اردویی و خانواده‌ها به صورت رایگان می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی به درس تربیت‌بدنی، تأمین تجهیزات ورزشی، توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی معلمان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: نهضت ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی در این خصوص شکل گرفت و در مدت ۶ ماه در یک کار جهادی، ۱۰۱۷ فضای ورزشی در استان‌ها به بهره‌برداری رسید.

ستاری فرد خاطرنشان کرد: حدود پنج هزار فضای ورزشی داشتیم که با این کار ۴۰ درصد به فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای اضافه می‌شود. این نهضت به کیفیت‌بخشی به درس تربیت‌بدنی و اجرای برنامه‌های ورزشی کمک می‌کند.

وی ضمن تشکر از همکاران حوزه تربیت‌بدنی، نهادهای مختلف مانند بنیاد علوی، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان، افزود: این نهادها در این مدت به ما کمک کردند تا این زیرساخت‌ها فراهم شود، امیدوارم تا پایان سال تحصیلی تکمیل هزار مجموعه ورزشی دیگر را نیز داشته باشیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت با بیان اینکه برای هفت میلیون دانش‌آموز، معلم تربیت‌بدنی نداریم و این امر یک زنگ خطر است، اظهار کرد: سرانه فضای ورزشی امروزه یک سوم سرانه ورزشی کل کشور است اما دسترسی، بهره‌وری و بهره‌برداری از فضاهای ورزشی مهم است؛ هر فردی که امکانات در اختیار دارد باید در مدرسه به کار جذاب‌سازی محیط و اجرای برنامه‌های تربیت‌بدنی در ساعات آموزشی و ایام تعطیلات، همچنین غنی‌سازی محیط‌های تربیتی کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه مهم‌ترین محیط برای فعالیت‌های پرنشاط است، افزود: حد استاندارد این است که هر مدرسه یک مکان ورزشی داشته باشد، بنابراین نیاز است سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، وزارت ورزش و نهادهای دیگر برای ایجاد فضای ورزشی به آموزش و پرورش کمک کنند.

ستاری‌فرد ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه کمک خوبی به معاونت تربیت‌بدنی و سلامت کرده است اما نیاز داریم این کمک بیشتر شود؛ ما به سمت جبران فرصت‌های از دست رفته خواهیم رفت و آموزش و پرورش اهتمام جدی نسبت به توسعه ورزش دارد.

وی تصریح کرد: با همراهی معاونت ابتدایی درس تربیت‌بدنی در این دوره دو زنگ در هفته خواهد بود، با ابلاغ این بخشنامه دانش‌آموزان ابتدایی زنگ ورزش را دو زنگ در هفته دنبال می‌کنند. براساس انعقاد تفاهم‌نامه بین دو وزارت، تمام دبیرستان‌های شبانه‌روزی دخترانه به پایگاه ورزش همگانی و قهرمانی تبدیل می‌شوند تا نسبت به آینده ورزش کشور در حوزه بانوان گام‌های جدی برداریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت درباره موضوع تغذیه رایگان بین دانش‌آموزان نیز گفت: آموزش و پرورش تمهیدات لازم را در این‌باره پیش‌بینی کرده اما تاکنون سازمان برنامه و بودجه اعتباری به این امر تخصیص نداده است. وزیر آموزش و پرورش پیگیری این امر را انجام داده تا این موضوع تصویب شود، ما نیز امیدواریم با مذاکرات و مکاتبات صورت گرفته این کار صورت گیرد.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های ویروسی در مدارس، اظهار کرد: کرونا چالش‌های زیادی ایجاد کرد اما فرصتی را نیز خلق کرد که سطح سواد سلامت و آگاهی دانش آموزان افزایش یابد و پروتکل‌ها رعایت شود، ما نیز به جد این امر را در مدارس دنبال می‌کنیم.

ستاری‌فرد افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان سرانه بهداشتی در اختیار استان‌ها قرار گرفته است تا تأمین اقلام بهداشتی صورت بگیرد، خانواده‌ها نیز باید در این امر کمک کنند تا رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان شکل بگیرد؛ امیداست با رعایت و مراقبت، همچنین افزایش آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان، این مهم نیز به خوبی دنبال شود.

ضرورت بررسی بیشتر در الگوی شهریه مدارس کشور

منصور اردستانی، مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش را سرمایه اجتماعی و عامل رشد و توسعه تلقی کنیم مراکز آموزشی و پرورشی نقش مؤثری در این خصوص دارند. اگر معیار ما در جامعه، دانایی و آگاهی باشد و افراد چنین پرورش یابند آن جامعه رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه باید نقطه عزیمت و تحولی در مراکز آموزشی و پرورشی براساس تربیت چند ساحتی تعریف شود، افزود: ادامه حیات حقوقی مدارس و مراکز غیردولتی با تغییر نوع نگاه به این مراکز مسیر است، لذا مأموریت این نوع مراکز باید بازتعریف شود.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آینده از آن کسانی است که با آگاهی و دانایی وارد آن شوند. در تمام اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول بنیادین، تقویت مشارکت‌ها و سپردن اداره مراکز آموزشی به مردم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدارس غیردولتی باید شرایط خود را به تغییراتی که به سرعت در جامعه در حال انجام است تطبیق دهد. تربیت چندساحتی دانش‌آموزان، التزام به قانون‌گرایی به عنوان یک اصل، تقویت تشکل صنفی از جمله مواردی است که مراکز و مدارس غیردولتی باید به آن توجه کنند.

اردستانی افزود: تشکیل شورای هماهنگی مراکز غیردولتی استانی و کشوری نمونه بارزی از مشارکت‌جویی است. نقشه راه و چارچوب حرکت مراکز غیردولتی نیازمند توسعه حقوقی در این حوزه است، لذا تعیین بستر کار تنها با رعایت قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به موضوع الگوی تعیین شهریه، خاطرنشان کرد: مبنای عملکردی مدارس با احتساب درصدی افزایش به عنوان الگوی شهریه تعیین شده، لذا ضروری است این موضوع به صورتی دقیق‌تر بررسی شود.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش افزود: در مراکز غیردولتی هم اگر تسهیلاتی برای مدارس داریم باید آن را به مراکز نیز تعمیم دهیم. ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و مراکز غیر دولتی می‌تواند به تقویت انگیزه و تشدید رقابت کمک کند.

افتتاح ۲۱۰۰ مجموعه ورزشی تا پایان سال تحصیلی

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: دانش‌آموزان ما مستعد هستند و اگر بستر استعدادیابی فراهم باشد در تمام رشته‌های ورزشی و قهرمانی در دنیا سرآمد خواهند شد و ۲۱۰۰ فضای ورزشی تا پایان سال تحصیلی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: رئیس‌جمهور در سفرهای ورزشی بر تکمیل فضاهای ورزشی نیمه‌تمام تاکید داشتند و اعتباراتی برای تکمیل آن‌ها اختصاص یافت که با احتساب اینها بیش از ۵۰ درصد به فضاهای ورزشی افزوده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای برنامه استعدادیابی ورزش دانش‌آموزی، گفت: این برنامه از استان اصفهان آغاز شده و دانش‌آموزان را به سمت رشته‌هایی که در آن تمایل و استعداد دارند هدایت می‌کنیم که سریع‌تر به نتیجه برسند. پس از آن وزارت ورزش ورود می‌کند تا آن‌ها را تحت حمایت برای ورزش قهرمانی قرار دهد.

وی ادامه داد: احیای ورزش باستانی در صبحگاه مدارس و آزادسازی فضاهای ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان به همراه والدین آن‌ها در روزهای آخر هفته ازجمله اقداماتی است که در این حوزه انجام شده و استفاده از فضاهای ورزشی مدارس برای محلات از دیگر اقدامات ما خواهد بود.

نوری با بیان اینکه در تلاشیم قاعده ورزش را گسترش دهیم و از آن سو باید به ورزش قهرمانی هم توجه کنیم، گفت: امید است در راه پیشرفت ورزش کشور حرکت کنیم که نیاز دانش‌آموزان به این ساحت تربیتی جدی است.

وی افزود: همکارانم در سراسر کشور به این موضوع توجه کامل دارند و با همت آن‌ها ۱۰۱۷ فضای ورزشی آماده شد تا دانش‌آموزان در درون مدرسه نیز به امکانات ورزشی دسترسی داشته باشند.

جمع‌آوری مدارس کانکسی آغاز شد / شناسایی ۲۰۰ مدرسه خشکه‌چین در کشور

مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، اظهار کرد: بیش از یک هزار مدرسه کانکسی مستقل در کشور وجود دارد که در حال جمع‌آوری این مدارس در قالب طرح شهید پناهی هستیم. حدود ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل بین استان‌ها توزیع شده که از این مقدار ۳۵ میلیارد تومان سهم استان لرستان است.

وی با بیان اینکه بیشتر مدارس کانکسی در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان است، تصریح کرد: جمع‌آوری مدارس کانکسی زیر ۵۰ دانش‌آموز تا پایان امسال و مدارس کانکسی بالای ۵۰ دانش‌آموز تا اول مهر ۱۴۰۲ جمع‌آوری می‌شود. ۲۰۰ مدرسه خشکه‌چین در کشور وجود دارد که پرونده جمع‌آوری این مدارس نیز باید تا مهر ۱۴۰۲ بسته شود.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس وضعیت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کشور را خوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه تعداد مدارس دارای بخاری نفتی حدود دو درصد است، خاطرنشان کرد: بخاری نفتی در تمام مدارس کشور به‌جز مدارسی که به زیرساخت برق و گاز مجهز نشده، جمع‌آوری شده است.

طرح صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس غیردولتی اجرا می‌شود

احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اقدامات خوبی که وزارت آموزش و پرورش در مدارس دولتی در دستور کار دارد، رتبه‌بندی معلمان است، اظهار کرد: در این نوع مدارس، توانمندسازی معلمان برای ارتقای کیفی تحصیلی دانش‌آموزان مد نظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه در کنار مدارس دولتی، وزارت آموزش و پرورش برای مدارس غیرانتفاعی نیز برنامه‌ریزی خوبی را در دستور تهیه دارد زیرا اعتقاد داریم که طی سال‌های قبل برنامه‌ریزی چندان خوبی متوجه این نوع مدارس نبوده است، تاکید کرد: برای این مدرسه‌ها نیز بسته‌ای موسوم به توانمندسازی و استانداردسازی نیروی انسانی تدوین شده که بخشی از آن نیازمند مصوبه دولت و مجلس است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش دیگری از این بسته در قالب سیاست‌های سازمانی طی سال‌های آتی مورد برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت، گفت: در بسته برنامه‌ریزی که برای مدارس غیردولتی تهیه شده، بیمه همکاران فرهنگی ما در کنار توانمندسازی و استانداردسازی، دیده شده است.

وی با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی نیز بیمه تکمیلی می‌شوند، اظهار کرد: آموزش‌های همکاران فرهنگی ما متناسب با استانداردهای مدنظر قرار خواهد گرفتف چراکه بیشتر این قشر، در دانشگاه تربیت‌معلم درس نخوانده یا همکاری آزاد با آموزش و پرورش دارند، در ابتدا باید یک رصد جامعی صورت گیرد تا بدانیم چه معلمانی با چه استانداردهایی در چه مدارس و مقاطعی تحصیلی باید حضور پیدا کنند که امسال این طرح آغاز شده است.

محمودزاده با بیان اینکه این طرح از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، زیرا ایشان فرمودند که معلمان باید متناسب با رشته و تخصص خودشان در مدارس درس بدهند، افزود: وزارت آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای به رصد و برنامه‌ریزی برای معلمان مدارس غیردولتی دارد.

وی با بیان اینکه نکته دیگری که در مدارس غیرانتفاعی دنبال می‌کنیم این است که معلمان چه نوع آموزش‌هایی را نیاز دارند، تصریح کرد: این اقدام در بستر توانمندسازی معلمان صورت خواهد گرفت.

معاون مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور فعال و موفق در کلاس‌های درس، محور اجرای این طرح و آموزش‌های مرتبط با آن است، گفت: معلمان مدارس غیرانتفاعی متناسب با محتوای کتاب‌های درسی و استانداردهای تحصیلی، آموزش‌های لازم را خواهند دید تا متناسب با امکانات و تجهیزات مدنظر آموزش و پرورش بتوانند اقدام کنند.

وی درخصوص زمان اجرای این مصوبات و دستورالعمل‌ها در سطح مدارس، افزود: مقوله استانداردسازی و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی، اکنون آغاز شده اما طرح بیمه تکمیلی را پیگیر هستیم که به‌زودی اجرا می‌کنیم.

محمودزاده تصریح کرد: این وزارتخانه با دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که به همه معلمان مدارس غیردولتی صلاحیت حرفه‌ای داده شود، یعنی اگر معلمی توان کار را نداشته باشد، نباید اجازه حضور در کلاس درس را داشته باشد.

وی گفت: یک بحث نیز در مجلس مطرح است و آن اینکه معلمان مدارس غیردولتی در کشور، اکنون برحسب قانون کار ۴۴ ساعت درس بدهند؛ بنابراین دنبال آن هستیم که این معلمان، وضعیت ۲۴ ساعت در هفته را داشته باشند و معلمان متوسطه نیز به ۳۰ ساعت کار در هفته تبدیل وضعیت دهند، همچنین کادر مدارس هم ۳۶ ساعت در هفته کار کنند که شرایط مشابه مدارس دولتی شود.

معاون مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این طرح در کمیسیون آموزش مصوب شده و منتظر هستیم که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب شود تا بتوانیم آن را اجرا کنیم که تفاوتی بین ساعات کاری مدارس وجود نداشته باشد.

کد خبر 613415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.