عوارض خوردن نمک زیاد چیست؟

نمک سفید یا نمک طعام از حدود 40 درصد سدیم و 60 درصد کلرید تشکیل شده است و از این چاشنی شورمزه برای طعم دادن به غذا یا نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده می‌شود.

سدیم یک ماده معدنی ضروری برای کارکرد درست عضلات و اعصاب است. همچنین این عنصر به همراه کلرید تعادل آب و مواد معدنی بدن را در نسبت متناسبی حفظ می‌کند. با وجود این کارکردهای ضروری، مصرف بیش از حد نمک عوارض کوتاه و بلندمدتی برجای می‌گذارد که بعضا جبران‌ناپذیر هستند. در این مقاله می‌خوانید که اگر بیش از مقدار مجاز نمک بخورید، در بدن شما چه اتفاقی می‌افتد و در طولانی‌مدت چه تاثیری بر سلامتی می‌گذارد. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

عوارض مصرف زیاد نمک در کوتاه مدت

قبل از هرچیز یادآوری این نکته ضروری است که بیشتر عوارض خوردن نمک سفید، به دلیل محتوای بالای یون سدیم است. به همین دلیل بسیاری از افراد خرید نمک صورتی را ترجیح می‌دهند؛ چرا که محتوای سدیم کمتر و به تبع آن، عوارض به مراتب کمتری دارد. در این بخش می‌خوانید خوردن نمک زیاد در یک وعده، چه در یک وعده غذایی و چه در طول روز، می‌تواند چه عوارض کوتاه مدتی داشته باشد.

احتباس آب؛ از عوارض کوتاه مدت مصرف نمک زیاد

بعد از خوردن یک وعده غذایی شور و پرنمک، ابتدا بیش از حد معمول احساس نفخ یا پف می‌کنید. به این دلیل که کلیه‌ها می‌خواهند نسبت خاصی از سدیم به آب را در بدن شما حفظ کنند و برای این کار، آب اضافی را نگه می‌دارند تا سدیم بیش از حدی که خورده‌اید، دفع شود. این احتباس آب ممکن است به تورم، به ویژه در دست‌ها و پاها، منجر شود و حتی باعث شود وزن شما بیش از حد معمول باشد.

عوارض خوردن نمک زیاد چیست؟

افزایش فشار خون در اثر خوردن نمک زیاد؛ جایگزین نمک برای فشار خون چیست؟

مصرف مواد غذایی پرنمک باعث می‌شود که حجم خون بیشتری در رگ‌ها جریان یابد و در نتیجه فشار خون، به‌طور موقت، افزایش می‌یابد. البته تغییرات فشار خون در اثر مصرف بالای نمک در افراد مختلف متفاوت است و حساسیت هر فرد به نمک تحت تاثیر عواملی مانند ژنتیک و هورمون‌ها قرار دارد. همچنین افزایش سن و چاقی احتمال افزایش فشار در اثر مصرف زیاد نمک را تقویت می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از این عارضه، نمک سفید را با نمک آبی جایگزین کنید. اولین تفاوت این دو چاشنی، این است که نمک آبی قیمت نسبتا بالاتری دارد؛ اما در بلندمدت ضامن سلامتی شما خواهد بود.

تشنگی شدید در اثر خوردن مواد غذایی شور و پرنمک

مصرف نمک زیاد باعث خشکی دهان و احساس تشنگی شدید می‌شود و در واقع این، یک مکانیسم جبرانی است تا بدن نسبت سدیم به آب را تصحیح کند. مصرف مایعات زیاد، حجم ادرار را بیش از حد معمول افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، عدم مصرف مایعات باعث می‌شود که سطح سدیم بدن از سطح ایمن بالاتر رود و وضعیتی به نام هایپرناترمی ایجاد شود. در شرایط هایپرناترمی آب از سلول‌های بدن خارج و به خون وارد می‌شود تا سدیم اضافی رقیق شود. در صورت عدم درمان به موقع، این جابجایی مایعات بین سلول‌ها و خون می‌تواند عواقبی مانند سرگیجه، تشنج، کما و حتی مرگ را در پی داشته باشد. سایر علائم هایپرناترمی شامل بی‌قراری، مشکلات تنفسی و خواب و کاهش حجم ادرار است.

عوارض خوردن نمک زیاد چیست؟

عوارض خوردن نمک زیاد در بلند مدت

مصرف بیش از حد نمک در طولانی مدت عوارضی به همراه دارد که گاهی غیرقابل جبران هستند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند نه فقط در دوران میانسالی، بلکه از کودکی میزان نمک مصرفی را کنترل و نمک‌های سالم‌تری مانند نمک آبی و صورتی را جایگزین نمک‌ سفید کنید.

افزایش ریسک ابتلا به سرطان معده در اثر مصرف نمک زیاد

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرنمک ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان معده را به دنبال دارد. در یک پژوهش علمی با بیش از 270 هزار شرکت‌کننده ثابت شد افرادی که متوسط نمک مصرفی‌شان 3 گرم در روز است، تا 68 درصد بیشتر از کسانی که میانگین 1 گرم نمک در روز مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند. مکانیسم اثر نمک بر سرطان معده هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، کارشناسان بر این باورند که رژیم‌های غذایی پرنمک احتمالا با ایجاد زخم و التهاب مخاط معده، فرد را در برابر سرطان این عضو آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس؛ از عوارض خوردن نمک زیاد

مصرف نمک زیاد باعث افزایش فشار خون و بسته شدن رگ‌ها می‌شود. بنابراین این تغییرات ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ در سنین جوانی را بیشتر می‌سازد. برای مثال در پژوهشی 20 ساله نشان داده شد شرکت‌کنندگانی که کمتر از 5.8 گرم نمک در روز مصرف می‌کردند، سن طولانی‌تری داشته اما افرادی که میانگین مصرف نمکشان در روز بیشتر از 15 گرم بود، بالاترین میزان مرگ و میر در سنین پایین‌تر را داشتند.

عوارض خوردن نمک زیاد چیست؟

علت سدیم بالا در خون مصرف زیاد نمک سفید است؛ چگونه سدیم را از بدن خارج کنیم؟

اگر احساس می‌کنید بیش از حد نمک خورده‌اید، چندین راه برای دفع سدیم اضافی وجود دارد. بهترین کار، عرق کردن است. در واقع بدن به طور طبیعی سدیم را از طریق عرق، اشک و ادرار دفع می‌کند. به این منظور می‌توانید با ورزش یا نشستن در سونا سطح تعریق بدن را بالا ببرید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و روز بعد وعده غذایی کم نمکی مصرف کنید. اما برای متعادل نگه داشتن همیشگی سطح سدیم باید چاره دیگری بیاندیشید. بهترین راه جایگزین نمک سفید با نمک صورتی و آبی است. این نمک‌های جادویی و البته پرطرفدار در سراسر دنیا، محتوای سدیم کمتری نسبت به نمک سفید طعام دارند و سالم‌تر هستند.

خرید بهترین نمک صورتی و آبی اصل از فروشگاه بلوسالت

در این مطلب توضیح دادیم که خوردن نمک زیاد در کوتاه مدت و بلندمدت چه عوارضی دارد. همچنین گفتیم که معمولا این عوارض مربوط به محتوای بالای سدیم در نمک سفید است. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از چنین عواقب خطرناکی، تغییر نوع نمک مصرفی و استفاده از نمک‌های صورتی و آبی است که حتی خواص بی‌نظیری دارند. شما می‌توانید نمونه اصل نمک‌های صورتی و آبی را از فروشگاه بلوسالت به نشانی bluesalt.com سفارش دهید و آن را هر کجای ایران که باشید، درب منزل تحویل بگیرید.

کد خبر 613222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.