انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از دو برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور، اظهار کرد: کشور در سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم‌بارش امسال گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان ادامه‌داد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم‌نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود و وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریباً درست بوده است.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این شرایط، موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ روی سدها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام رعایت شود.

وی گفت: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها انجام شود و باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

محرابیان اظهار کرد: گرمای کنونی که تجربه می‌کنیم نسبت به شرایط فصلی درجه حرارت بالایی است و ما در طول مهرماه نسبت به شرایط نرمال ۱.۸ درجه افزایش گرما داریم، این یعنی مصرف آبِ بیشتر؛ بر این اساس ضرورت دارد با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه مردم بتوانیم شرایط را مدیریت و بدون دغدغه از این شرایط عبور کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در فصل‌های آینده شاهد بارش‌های خوبی باشیم و خشکسالی‌های مستمری که داشتیم جبران شود.

وزیر نیرو گفت: همکاری مردم در مدیریت مصرف بسیار مهم بوده و همان‌طور که در مدیریت مصرف برق شاهد بودیم و توسط اغلب کارشناسان پیش‌بینی شده بود تابستان امسال خاموشی‌های گسترده داشته باشیم، اما مردم به صحنه آمدند، همکاری کردند و بدون کمترین دغدغه توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط موجود نیز از مردم درخواست می‌کنیم که با ما همکاری کنند، زیرا آب پشت سدها متعلق به مردم است و از مردم می‌خواهیم الگو را رعایت کنند.

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو مشابه الگوی صنعت برق را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، گفت: مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی کنند در سطح زیر الگو پنج برابر قیمت پرداخت برقشان به آن‌ها پاداش صرفه‌جویی می‌دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع آب، خاطرنشان کرد: قیمت هر مترمکعب آب به طور متوسط حدود ۶۰۰ تومان تعیین شده و پنج برابر آن، سه هزار تومان می‌شود؛ یعنی هرکدام از مشترکان یک مترمکعب آب صرفه‌جویی کند، سه هزار تومان پاداش تعلق می‌گیرد و با اندک صرفه‌جویی قبوض مشترکان رایگان می‌شود و اگر بیشتر صرفه‌جویی کنند بستانکار می‌شوند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تابه‌حال مشترکان قبض رایگان داشتیم یا خیر؟ گفت: برای نخستین بار در صنعت آب از این روش استفاده و در صورت رعایت الگوی مصرف قبض مشترکان رایگان می‌شود.

وی درباره مطالبه مردم درخصوص بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها نیز افزود: به طور مثال کسانی که به شست‌وشوی گسترده خیابان، کوچه، ماشین، استخرها یا فضای سبز با آب تصفیه شده _که کیفیت این آب‌ها تقریباً در حد آب معدنی است_ اقدام می‌کنند، باعث اعتراض مردم می‌شوند.

محرابیان گفت: البته تعداد این افراد نسبت به مشترکان خیلی کم است، اما این مصرف اضافه هم دیگران را نگران می‌کند و هم اینکه از عدالت و انصاف به دور است.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر شرایط فصل به‌گونه‌ای است که اغلب جاهای کشور کشت نداشته و مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، اگر واقعاً فردی رعایت نکند و از آب‌های جاری و آب‌های چاه‌ها مصرف بیهوده بکند به‌طور حتم برخورد لازم انجام و آب آن‌ها قطع می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای مشترکی که بعد از قطع اولیه دوباره الگوی مصرف را رعایت نکند برنامه‌ای دارید و شدت برخورد وزارت نیرو با این افراد تا چه حدی است؟ افزود: اطمینانمان به همکاری مردم است و نمونه آن را در تابستان امسال شاهد بودیم. از طرفی اگر فردی باشد که دراین‌خصوص اطلاعی نداشته باشد و ضرورت داشته باشد، توجیه لازم انجام می‌شود و در صورت لزوم تعهد می‌گیریم که اگر دوباره الگوی مصرف رعایت نشود، اقدامات سطح بالاتر انجام شود.

وی با بیان اینکه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تأمین آب روبه‌رو هستیم، گفت: با مدیریت، همکاری مردم با این الگو، پاداش صرفه‌جویی و با برنامه قطع موقت برای مشترکان بد مصرف، امیدواریم مصارف تنظیم شود و مطابق شرایط روز بتوانیم تأمین آب مردم را به نحو مطلوب انجام دهیم به‌گونه‌ای که نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

کد خبر 613202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.