عزیزخان؛ کتاب خاطرات و تخیلات خان‌زاده اراکی

نویسنده کتاب عزیزخان گفت: این کتاب خاطرات و تخیلات را در هم آمیخته و از یک نوشتار بی‌روح و خشک فاصله گرفته است تا بتواند ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کند.

فریده شمس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: «عزیزخان» عموی من بوده است که تلاش کرده‌ام خاطرات زندگی و خان‌زادگی وی را به شکل یک رمان جذاب و متفاوت به رشته تحریر درآورم.

وی افزود: تمام خاطرات و روایت‌های داستان‌گونه این مجموعه از نظر بومی بودن در استان مرکزی رخ داده و علاوه بر معرفی شخصیت عزیزخان شرایط زندگی آن دوره را نیز روایت و بازخوانی کرده است.

نویسنده «عزیزخان» که کتاب او در سال ۹۸ به‌عنوان کتاب سال استان مرکزی انتخاب شد، افزود: عموی من خان‌زاده‌ای بوده که از خان‌زادگی آسیب دیده است و مصداق این جمله است که «آواز دهل شنیدن از دور خوش است.»

وی اظهار کرد: عزیزخان قربانی رفتارها و افکار ۸۰ سال قبل و خان‌زادگی خود بوده است؛ چراکه زورگویی، دست بالا گرفتن، حرف زدن و امر کردن خان فقط برای رعیت و مردمان آبادی نبوده است و حتی خانواده و نزدیکان خان نیز درگیر این نوع رفتار از سوی خان بوده‌اند.

شمس تصریح کرد: آن زمان یک دختر ۱۵ ساله را به عقد پسری ۱۰ ساله به نام عزیزخان درمی‌آورند؛ علت این اقدام هم برخی مسائل مالی، پولی و منافع شخصی بوده که خان مدنظر داشته و باید انجام می‌شده است.

عزیزخان؛ کتاب خاطرات و تخیلات خان‌زاده اراکی

وی خاطرنشان کرد: از آن زمان تا امروز نسل به نسل تعبیر خان را به کار می‌رفته و این پسوند همیشه در کنار نام‌ها بیان شده است. این روند همچنان در بسیاری از نقاط کشور و مناطقِ طایفه‌ای تداوم دارد و اگر نام خان را نیاورند نوعی بی‌احترامی انگاشته می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: کتاب عزیزخان خاطرات و تخیلات را درهم‌آمیخته و از یک نوشتار بی‌روح و خشک فاصله گرفته است تا بتواند ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کند. همین عوامل باعث شد که به‌زودی شاهد چاپ دوم این اثر مکتوب و جذاب باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نگارش کتابی دیگر با موضوع دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد: با اتمام نگارش کتاب تا پایان سال جاری شاهد انتشار آن تا فروردین‌ماه سال آینده باشیم.

شمس با اشاره به سوژه عاشقانه و دفاع مقدسی کتاب جدید خود افزود: نویسنده‌ها در دوران حاضر باید روی جذابیت و خلاقیت آثار خود تمرکز کنند تا مخاطبان به‌ویژه جوانان به‌جای مشغول شدن در فضای مجازی، کتاب را برای مطالعه انتخاب کنند و بیشتر با این عنصر مهم فرهنگی انس بگیرند.

وی تأکید کرد: کتاب‌ها و روایت‌های جنگی موجود در بازار تکراری شده است و از جذابیت خوانشی چندانی برخوردار نیست، بنابراین تغییر رویکرد و نگاه به مخاطب در این بخش ضروری است.

به گزارش ایمنا، کتاب عزیزخان در ۲۳۲ صفحه، توسط انتشارات کارآفرین منتشر شده است.

کد خبر 613186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.