انتشار کتابی برای علاقه‌مندان به علوم انسانی

روشی برای مطالعه روابط و فرهنگ در محیط‌های شبکه‌ای، ازسوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش ایمنا، کتاب «نتنوگرافی» باز تعریف به نویسندگی، دکتر رابرت کوزینتس Robert Kozinets با ترجمه، دکتر محمدرضا رسولی و دکتر پویا نعمت‌اللهی منتشر شد. نتنوگرافی متدولوژی نوین برای مطالعه‌ی روابط و فرهنگ در جوامع و محیط‌های شبکه‌ای است.

امروزه نمی‌توان واقعیت مجازی را چیزی متمایز از سایر جنبه‌های فعالیت‌های انسانی و تجربیات او در زندگی واقعی اجتماعی محسوب کرد.

نتنوگرافی چارچوب مهم و مطمئنی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد که بدانند چگونه سوالات پژوهشی خود را تعریف و تبیین کرده و اینکه چگونه از «داده‌ها» به سمت «سوالات» خود پل بزنند و در نهایت اینکه چگونه خودشان را در راستای آگاهی از سویه های مشارکت اجتماعی آنلاین هدایت کنند.

این متد پژوهشی از سال ۲۰۰۹ و توسط رابرت کوزینتس در عرصه دینامیک حقیقت شبکه‌ها و رسانه‌ها و جوامع اجتماعی آنلاین تکوین یافت‌؛ کوزینتس اشاره می‌کند که در نتنوگرافی قرار نیست دست به زمینه زدایی از محتواها بزنیم بلکه می‌خواهیم فهم انسانی را از طریق حواس و شعور فرهنگی که متضمن واقعیت «تجربه» و «تعامل» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است، درک کنیم.

مطالعه این کتاب می‌تواند برای همه‌ی روزنامه‌نگاران و عوامل رسانه‌ای مفید باشد. علاقه‌مندان و محققان فعال در حوزه‌ی تحلیل متن، پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی و مدیران و متولیان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فضای مجازی و رسانه نیز می‌توانند از مباحث مطروحه در این کتاب بهره‌مند شوند.

کتاب نتنوگرافی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ۵۳۰ صفحه با قیمت ۱۴۰ هزار تومان با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

منبع: خبر آنلاین

کد خبر 596098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.