۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
بهبود خیابان‌ها برای کودکان

ابتکار جهانی طراحی شهرها (GDCI) با تغییر خیابان‌ها برای کودکان، سعی دارد دیدگاه‌های جهانی جدیدی را برای طراحی خیابان‌های شهری تعیین کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر خیابان‌ها با در نظر گرفتن حضور کودکان ساخته نشده است و به همین علت شرایط فعلی بسیاری از خیابان‌های موجود برای آن‌ها ناخوشایند و ناامن است. تصادفات رانندگی، سالانه جان ۱.۳۵ میلیون نفر را می‌گیرد و علت اصلی مرگ‌ومیر جوانان پنج تا ۲۹ ساله است.

ازدحام ترافیک و طراحی وسایل نقلیه می‌تواند به افزایش چشمگیر آلودگی هوا کمک کند، به‌طوری‌که سالانه مسئول مرگ ۱۲۷ هزار کودک زیر پنج سال است. بسیاری از این مرگ‌ومیرها قابل پیشگیری است و این تعداد را می‌توان به‌طور چشمگیری با طراحی خیابان مناسب برای کودکان کاهش داد.

با تمرکز بر نیازهای خاص نوزادان، کودکان و والدین به‌عنوان عابران پیاده، طراحی خیابان‌ها برای کودکان مبتنی بر رویکرد «اولویت قرار دادن مردم» قرار دارد.

اقداماتی وجود دارد که رهبران شهرها می‌توانند هم‌اکنون و در طول فرآیند بهبود یا طراحی مجدد خیابان‌های شهری، برای رسیدگی به چالش‌های پیش روی کودکان، آن‌ها را به‌کار بگیرند.

طراحی خیابان‌ها برای کودکان همه کودکان، دارندگان فرزند و پرستاران کودک را در نظر می‌گیرد. نیازهای کودکان بر اساس سن و بافت محلی آن‌ها متفاوت اما جهانی است. آن‌ها به غذا، سرپناه، بازی، شادی و روابط سالم با دیگران نیاز دارند و خیابان‌ها می‌تواند فرصت‌هایی را برای رفع این نیازها ارائه دهد.

ملاحظاتی مانند بهبود فضاهای استراحت برای زنان باردار، مناسب‌سازی پیاده‌روها و ارتفاعات محدود که کالسکه‌ها را بهتر در خود جای می‌دهد، ایمنی و تحرک سایر کاربران خیابان را نیز بهبود می‌بخشد زیرا خیابان‌هایی که برای بچه‌ها خوب است برای همه دربردارنده فایده خواهد بود.

بهبود خیابان‌ها برای کودکان

بی‌انگیزه کردن خودروهای شخصی

نحوه توزیع فضای خیابان، تعیین‌کننده کارایی تحرک و نحوه استفاده مردم از آن برای فعالیت‌های روزانه است. یکی از راه‌های تخصیص مجدد فضا برای تحرک پایدار، جایگزینی خطوط سفر مختلط با خطوطی تنها مختص حمل‌ونقل، امکانات حفاظت‌شده دوچرخه‌سواری یا تجهیزات پیاده‌روی برای تردد افراد بیشتر با استفاده از فضا و وسایل نقلیه کمتر است.

علاوه بر این می‌توان با ممنوعیت کامل تردد وسایل‌نقلیه یا ایجاد خیابان‌های مشترک با حذف تمایزها بین عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اتومبیل‌ها و طراحی آن‌ها برای سفرهای کم‌سرعت، کل خیابان‌های شهری را بازیابی کرد.

افزایش قابلیت اطمینان حمل‌ونقل

بهبود خیابان‌ها و تحرک موجود برای خدمات حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه، قابل اعتماد و آسان برای استفاده، نیازمند برنامه‌ریزی برای دسترسی به خیابان‌هایی دارای شبکه‌های عابرپیاده مستقیم، پیوسته و قابل دسترس، امکانات حفاظت‌شده دوچرخه‌سواری و خطوط جابه‌جایی اختصاصی است. در حالت ایده‌آل، این موارد می‌توانند در راستای پشتیبانی از انواع سفرهای مختلف روزانه به‌راحتی با هم ترکیب شوند.

بهبود خیابان‌ها برای کودکان

پیاده‌روهای عریض و قابل دسترس

پیاده‌روها پایه و اساس شبکه حمل‌ونقل کودکان است و طراحی آن‌ها باید منعکس‌کننده مکانی مناسب برای حرکت باشد که دارای روشنایی مناسب، پهنای کافی برای تردد حجم بالایی از جمعیت، مکان‌های سایه‌دار برای استراحت و پیاده‌روی، مناطقی برای بازی و معاشرت و سیستم‌های راهیابی است.

فضاهایی برای بازی و یادگیری

بازی یکی از راه‌های اصلی یادگیری و رشد کودکان در مراحل اولیه زندگی است و باید تا حد امکان در خیابان‌ها گنجانده شود، سفرهای روزمره را بهبود ببخشد و آموخته‌های کودکان را در محیط‌های رسمی تقویت کند. فرصت‌های بازی و یادگیری را می‌توان در طرح‌های جدید خیابان، دگرگونی‌های خیابانی در مقیاس بزرگ یا بخشی از پیش‌بینی‌های ارتقا در مقیاس کوچک‌تر تصور کرد. بافت‌ها، مواد، سنگفرش، رنگ، نورپردازی و عناصر تعاملی عواملی تأثیرگذار در این زمینه محسوب می‌شود.

بهبود خیابان‌ها برای کودکان

بهبود ایمنی

گذرگاه‌های عابرپیاده بخش اساسی یک شبکه عابرپیاده ایمن و پیوسته است که برای حمایت از ایمنی و راحتی کاربران باید در فواصل کوتاه و مشخص ایجاد شود. هنگام طراحی گذرگاه‌های عابرپیاده باید توجه ویژه‌ای به کودکان و توان‌خواهان داشت که ممکن است با سرعت کمتری حرکت کنند و توانایی سپری کردن مسافت‌های کوتاه‌تری را نسبت به سایرین داشته باشند که این امر آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

درختان و محوطه‌سازی

زیرساخت‌های سبز اثرات آلاینده‌های هوا، روان‌آب‌های طوفان و جزایر گرمایی را کاهش می‌دهد و فوایدی برای کودکان در مناطق شهری دارد. از سوی دیگر کودکان ساکن در مناطق سرسبز رشد مغزی، عملکردهای شناختی، توانایی تمرکز و مهارت‌های حرکتی بهتری دارند. درختان همچنین برای پیاده‌روها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و میدان‌ها سایه فراهم می‌کند که به‌ویژه در آب‌وهوای گرم‌تر اهمیت دارد.

بهبود خیابان‌ها برای کودکان

اولویت دادن به کودکان در سیاست‌ها

پیاده‌سازی و حفظ یک رویکرد بلندمدت در طراحی خیابان که کودکان را در اولویت قرار می‌دهد، نیازمند تلاشی جامع است که سازمان‌ها و ذی‌نفعان متعدد را درگیر همکاری نزدیک با هم می‌کند.

تنظیم یک چشم‌انداز قوی و بلندمدت برای اولویت دادن به کودکان و اطمینان از تخصیص منابع برای دستیابی به این دیدگاه، به ذی‌نفعان مختلف کمک می‌کند تا بدانند در کوتاه‌مدت چه مسئولیتی دارند.

کد خبر 613157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.