آیا می‌توان به آینده معماری کشور امیدوار بود؟

یک کارشناس‌ارشد انرژی گفت: درصورتی‌که سازمان‌های نظام مهندسی بتوانند هرچه زودتر مبحث ۱۹ را عملیاتی کنند، ممکن است در آینده شاهد طراحی ساختمان‌ها مبتنی بر مباحث سبز باشیم.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آینده معماری ایران اظهار کرد: درصورتی‌که نسخه جدید مبحث ۱۹ که در سال گذشته به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شد، اجرایی شود، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

وی افزود: بخش بسیاری از مبحث ۱۹ به معماری سبز پرداخته است؛ البته نسخه جدید این مبحث مشکلات بسیاری دارد و جلسات متعددی پیرامون ضعف‌های این برنامه برگزار شده، اما هیچ برنامه‌ای بدون عیب نیست و قطعاً وجود این استاندارد بهتر از نبود آن است به همین دلیل بهتر است هرچه زودتر این استاندارد عملیاتی شود.

این کارشناس‌ارشد انرژی تاکید کرد: درصورتی‌که سازمان‌های نظام مهندسی بتوانند هرچه زودتر مبحث ۱۹ را عملیاتی کنند، ممکن است در آینده شاهد طراحی ساختمان‌ها مبتنی بر مباحث سبز باشیم.

وی در همین رابطه اشاره کرد: اگر عملیاتی شدن این استاندارد به تأخیر بیفتد، طراحی ساختمان‌ها صرفاً براساس زیبایی انجام می‌شود که متأسفانه به موجب این مسئله انرژی منطقه و کشور به‌گونه‌ای استفاده می‌شود که مورد قبول هیچ استانداردی نیست.

صفریان در رابطه با شرایط کنونی کشور در حوزه انرژی گفت: متأسفانه هنوز نگرانی‌هایی در حوزه انرژی وجود دارد. در برنامه توسعه هفتم به انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره شده است، اما میزان آن کافی نیست.

وی افزود: ایران کشوری نفت‌خیز محسوب می‌شود و از انرژی ارزان‌قیمتی برخوردار است، اما باید این منبع انرژی را برای آیندگان نیز حفظ کنیم و از پتانسیل‌های موجود در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: متأسفانه این مسائل در برنامه‌ها و استراتژی‌هایی که دولت باید تدارک ببیند، مشاهده نشده است و امیدواریم در آینده برنامه‌های دولت به انرژی‌، خاک، هوا و محیط‌زیست بیشتر توجه داشته‌ باشد.

وی تاکید کرد: معماری درست می‌تواند تمام چالش‌های کنونی را به حداقل برساند و علاج آلودگی‌های موجود باشد؛ درواقع این مبحث تنها یک طراحی نیست، بلکه مانند زنجیره‌ای به مسائل دیگر متصل بوده و در محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 613040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.