شهرهای جهان با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از بهترین استراتژی‌ها برای کاهش انتشار کربن در شهرها به‌شمار می‌رود. امروزه بسیاری از مدیران در شهرهای مختلف جهان در تلاش هستند با خلاقیت‌های متفاوت مردم را به اتخاذ تردد سبز سوق دهند تا کاهش کربن را برای مناطق به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا سال ۱۹۷۰ نیویورک و توکیو تنها کلان‌شهرهای جهان با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت به‌شمار می‌رفت، با این حال امروزه در اغلب نقاط دنیا، جمعیت شهرها به طور باورنکردنی رو به افزایش است و همین امر منجر به تشدید بحران‌هایی نظیر انتشار کربن و در نتیجه آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی شده است. برنامه‌ریزان در تلاش هستند به شیوه‌های متفاوت به کاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرها کمک کنند و تنفس هوای پاک را برای شهرنشینان که پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۶۸ درصد جمعیت جهان را در برگیرند، به ارمغان بیاورند.

تاکنون ایده‌های کارآمد بسیاری برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در شهرهای مختلف جهان پیاده شده که تبعات مثبت زیادی در پی داشته است. به عنوان مثال، ترویج ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های اعمال شده در این زمینه بوده است که به گسترش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مناطق منجر شده است و در نتیجه، کاهش قابل‌توجه کربن را به دنبال داشته است. امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، ترویج تردد سبز را به عنوان بهترین استراتژی برای بهبود کیفیت هوا در پیش گرفته‌اند و در تلاش هستند، هرچه بیشتر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را میان مردم خود ترویج دهند. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان با بیشترین تمرکز بر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پرداخته می‌شود.

بوگاتا، کلمبیا

مدیران بوگاتا، پایتخت کلمبیا، با جمعیت حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تلاش هستند از طریق گسترش دوچرخه‌سواری و ترویج استفاده از اتوبوس‌های عمومی مردم را به اتخاذ تردد سبز سوق دهند. در سال ۲۰۰۰، مسیرهای جدیدی برای تردد اتوبوس‌های تندرو در شهر احداث شد که پس از ۱۰ سال، کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را در پی داشت. امروزه تعداد ۱۵۰۰ اتوبوس به طور روزمره حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را به مقصد می‌رساند و همه روزه بر تعداد افرادی افزوده می‌شود که به وسیله اتوبوس‌های عمومی به عبور و مرور می‌پردازند. علاوه بر این، زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در پایتخت کلمبیا همواره تحولات چشمگیری را تجربه می‌کند و به افزایش گرایش مردم به استفاده از این وسیله نقلیه پاک منجر می‌شود. شهردار بوگاتا در نظر دارد به منظور جذب شهروندان بیشتر به تردد از طریق دوچرخه‌سواری، ۸۴ کیلومتر از خیابان‌های سراسر شهر را به مسیرهای دوچرخه‌سواری تبدیل کند تا از این طریق، افراد با امنیت خاطر بیشتری به رفت و آمد از طریق دوچرخه‌ها بپردازند.

شهرهای جهان با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

تایپه، تایوان

تایپه، پایتخت تایوان میزبان بیش از هفت میلیون نفر است که به واسطه برخورداری از تولیدکنندگان برجسته دوچرخه‌سواری جهان و زیرساخت‌های بی‌نظیر دوچرخه‌سواری به عنوان "پادشاه دوچرخه‌سواری" تایوان شناخته شده است. در سال ۲۰۱۹، تایپه به عنوان دومین شهر دوستدار دوچرخه در آسیا به شهرت رسید و در لیست ۲۰ شهر برتر دنیا در زمینه دوچرخه‌سواری قرار گرفت.

طرح اشتراک دوچرخه‌های با کیفیت، قابلیت دسترسی مردم به اجاره دوچرخه‌ها با قیمت بسیار مناسب و برگزاری کنفرانس‌های سالانه در زمینه دوچرخه‌سواری و نقش آن بر بهبود کیفیت زندگی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی بوده است که تایپه را در لیست بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری جهان تبدیل کرده است.

شهرهای جهان با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

هویی آن، ویتنام

مدیران هویی آن، شهری در ویتنام که در سال ۱۹۹۹ در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت، برنامه‌ای تحت عنوان «طرح دوچرخه‌سواری هویی آن» را توسعه دادند تا از این طریق به افزایش گرایش مردم به دوچرخه‌سواری در شهر کمک کنند و حتی گردشگران را به تردد از طریق این وسیله نقلیه سبز سوق دهند. علاوه بر این، طی چند سال گذشته مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است، ضمن این‌که مشارکت نهادهای خصوصی و دولتی به اشتراک گسترده دوچرخه‌ها منجر شده است. ایجاد مناطق بدون خودرو از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیز مدیران تایپه در زمینه ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بوده است که شهر را در لیست بهترین نقاط دوستدار تردد سبز جهان قرار داده است.

در سال ۲۰۱۸، تایپه برنده «جایزه چالش پویایی شهرهای جهان» شد که همین امر پیروی شهرهای دیگر جهان از رویکردهای پایتخت تایوان را برای ترویج تردد سبز در پی داشت.

شهرهای جهان با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

شاوانه، آفریقای جنوبی

شهر شاوانه در آفریقای جنوبی، یکی از نقاط دنیا با بیشترین نرخ رشد جمعیت به‌شمار می‌رود که برنامه‌ریزان آن طی چند سال گذشته عزم خود را جزم کرده‌اند از طریق بهبود تردد در آن به افزایش قابلیت شهری برای تمام ساکنان کمک کنند و کیفیت زندگی را برای آن‌ها بهبود ببخشند. امروزه بیش از ۲۹ درصد ساکنان شاوانه به وسیله پیاده‌روی به عبور و مرور در شهر می‌پردازند، با این حال مدیران استراتژی‌های متعددی را برای بهینه‌سازی عبور و مرور از طریق دوچرخه پیاده کرده‌اند که به نظر می‌رسد تبعات مثبت زیادی را به دنبال دارد. از مهم‌ترین این استراتژی‌ها می‌توان به ایجاد خیابان‌های بدون خودرو، برگزاری جشنواره‌هایی به نام "دوچرخه‌سواری تا محل کار" و توسعه پروژه دوچرخه‌های اشتراکی با بیشترین تمرکز بر تأمین دوچرخه‌های الکتریکی و باکیفیت اشاره کرد که به افزایش قابل‌توجه گرایش مردم به اتخاذ تردد سبز منجر شده است.

شهرهای جهان با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

کد خبر 612611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.